Annons

D200 – omstartad

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
om inte annat så klarar den av att reta upp någon tillräkligt mkt för att skriva minst lika många inlägg i trådarna som de som faktiskt har ett intresse av kameran...bara det är ju en prestation.
 
jorgene skrev:
Orkar inte ta hela den debatten just nu, men några kvicka exempel då:

D200 specifikt:
Jag kan ha mina bilder ute på webben på minuter efter en händelse via trådlös överföring till server (journaliter, eventfoto). Kan koppla till GPS (militär, polis, rättsläkare, resefotogarfering). Trådlöst macroblixtsystem kommer tillsammans med D200. Mätning även med gamla manuella gluggar (nytt för denna prisklassen). Sedan har vi ju allt det som kanske inte är "nytt", men ändå väsentligen förbättrat: AF, mätning etc...

Digitalt allmänt:
-- På 1s byta ISO mitt i fotograferandet (eller ställa in Auto-ISO).
-- Ha en högkvalitativ kopia i handen c:a tre minuter efter exponeringen.
-- Det finns inget som slår den direkta feedbacken hos digitalt, om vi pratar utbildning och förståelse för inställningars betydelse.
Tekniskt inget nytt alltså men en del "gammal teknik" som fogats till. Vad en rättsläkare har för glädje av longitud och latitud där en avliden påträffas kan jag inte ens gissa (man tog inte solhöjden när jag läste rättsmedicin -det var/är utan intresse) en bra bild över fyndplatsen är däremot väldigt bra ibland.
Jag har aldrig problem med att byta ISO mitt under pågående fotografering (tar ca 3 sekunder).
Att få en högkvalitativ kopia i handen efter tre minuter.....fixar kameran det eller har du batteridriven printer? Frågan är från oss som fotograferar i stort sett allting utomhus (kamerorona tål det!).
Us
 
Selaya skrev:
Jämfört med vadå? Jämfört med en analog kamera så finns det väl en hel del saker som underlättar för fotografen på en modern digital. Däremot så håller jag med om att det vore trevligt om det dyn.omf. kunde öka på digitalkameror. Men det börjar väl röra på sig iom FF-sensorerna.

Men som sagt, D200 kan troligen inte något revolutionerande som ingen annan kamera kan. Men den kan troligen tillräckligt mycket och tillräckligt bra för att vara en glädjande nyhet för Nikonister...
Givetvis i jämförelse med närmast i tid föregående digitala kamera av valfritt märke - vad annars?
Us
 
Kommer D200 har inbyggt wlan?

--jalle

jorgene skrev:


D200 specifikt:
Jag kan ha mina bilder ute på webben på minuter efter en händelse via trådlös överföring till server (journaliter, eventfoto). Kan koppla till GPS (militär, polis, rättsläkare, resefotogarfering).

 
Med risk för att verka trögare än vad jag vill tro att jag är frågar jag mig, vad är det du vill säga egentligen? Menar du att det är helt värdelöst att släppa en ny kameramodell om den inte har minst en teknisk innovation? Eller menar du att alla som blivit alldeles till sig och längtar efter en D200, som troligen kommer att vara helt utan världsomvälvande tekniska nyheter, har fel?
 
Calle S skrev:
Så har den här (omstartade) tråden också ballat ur....det är helt jävla otroligt....


sant, kunde inte låta bli att hoppa på the bandwagoon..


men jag kontrar med 2 frågar....spegeluppfällning? har ni sett nått om det?

och ISO 100-1600+3200, betyder det att Nikon fått ordning på bruset och att 1600 är ett rekomenderat nummer?
 
För att kyla av några.
Om Nikon 200 håller vad den lovar så har Nikon presterat en särdeles bra kamera till ett vettigt pris. Ingen annan kamera kommer i närheten av det på pappret presenterade specifikationerna och priset. Håller kameran dessutom en hög klass vad det gäller bilder tagna i höga isotal så är det en bonus. Själv skulle jag nöja mig med 8-10 miljoner pixlar som hade samma dynamiska omfång som exv Fuji S3 eller Nikon d50.
Mikael
 
För att då återgå till tråden skall jag omformulera mig: Vad är nytt med D200, vad kan motivera byte till denna nya "låda"?
Us
Sisådärja, jag fick svar innan jag hann fråga!Föredömligt Mikael....;-). Jo, dessutom, var det i morgon, 1/11 som täckelset faller och spekulationerna blir överflödiga??
Ds
 
Jag har inte läst hela tråden men visst måste väl specarna på kameran finnas i tråden? Eller vad saknar du?
 
Imorrn klockan 7 släpps officiell information.

Jag tyckar att vi stänger denna tråd då, så får det diskuteras vidare runt dD200 och osäkerhetsparametern runt om det verkligen är en korrekt uppgift eller ej slipper vara med.
 
elmfeldt skrev:
Jag har inte läst hela tråden men visst måste väl specarna på kameran finnas i tråden? Eller vad saknar du?
Nikons officiella bekräftelse, tycker att det väger tungt eftersom så många olika lösningar föreslagits här...
Us
 
Utifrån de erfarenheter jag har av Nikon så kommer denna kamera ha förbättrade egenskaper vad det gäller färgåtergivning, snyggare intern jpg uppräkning, mindre brus, bättre sökare än tidigare Nikonkameror i mellansegmentet. På många sätt den ultimata kameran som bygger på en 15 x 23mm stor sensor. Dvs vettig enskild pixelstorlek, tillräcklig upplösning,
Fördelar är billigare mindre objektiv , kant till kant skärpa, lättare/billigare utrustning att ta med för sport , naturfotografer mfl.

Mikael
 
Var det inte någon som sa något om att Nikon ska vara på Scandinavian Photo butiken i morgon (1/11), har inte lyckats hitta någon information om de. Men i så fall kommer dom visa upp D200 då?
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.