Annons

D200 – omstartad

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
StefanM skrev:
Jag ser ingen skillnad på denna och D70s ??
Nu lyckas jag inte få upp Nikon-sidan, men antar att det är samma bilder som i dpreview-tråden som länkades in. Den kameran har ju pc-kontakt, fjärrutlösaruttag och knapp vid bajonetten för AF-/AE-lås. Sånt har väl inte D70s?
 
Nikon sidan är tungt belastad. D200 har väljare för olika AF lägen (saknas på D70), har sannolikt en CAM-2000 AF-modul, i allafall 11 AF punkter.
 
Trevligt att Nikon verkar släppa en SU-800 commanderenhet. Kanske en billigare IR-enhet för att fjärrstyra SB-800 utan spilljus? (som det blir när man använder interna blixten)

Det är lätt att vara skeptisk till 18 - 200mm objektivet, men efterbehandlingen i kamerans mjukvara och photoshop brukar ju ofta ha betydligt större effekt på skärpa och kontrast än objektivet, så har Nikon bara undvikit extrem CA kan det bli trevligt... kanske uppgraderar till D200an när Canon släpper sin nästa modell med 6.5 fps och någon extra megapixel som får många att sälja av sina D200or billigt i hysteri :)
 
wsaar skrev:
Det är lätt att vara skeptisk till 18 - 200mm objektivet, men efterbehandlingen i kamerans mjukvara och photoshop brukar ju ofta ha betydligt större effekt på skärpa och kontrast än objektivet, så har Nikon bara undvikit extrem CA kan det bli trevligt...
För mig som nästan bara plåtar porträtt i miljö är den optiken mycket intressant.
 
Håller med om att specifikationerna på gluggen är mycket intressanta, skulle nog kunna ersätta både min kitlins och ljussvaga 70 - 300 som jag använder för sportfoto (speciellt med VR!). Eventuell skepsis har endast med kvaliteten att göra... men där tycker jag som sagt det är lätt att överdriva objektivets betydelse. Perfekt reseobjektiv också!
 
Det som jag såg från bilderna som jag kände att det här vore ett "måste" var att det gick att skuta i RAW+JPEG fine, önskar att det skulle funka på min d70 också... Annars så verkar ju den där 18-200 VR kunna bli en kandidat till semesterglugg.
 
wsaar skrev:
Håller med om att specifikationerna på gluggen är mycket intressanta, skulle nog kunna ersätta både min kitlins och ljussvaga 70 - 300 som jag använder för sportfoto (speciellt med VR!). Eventuell skepsis har endast med kvaliteten att göra... men där tycker jag som sagt det är lätt att överdriva objektivets betydelse. Perfekt reseobjektiv också!
Den skulle ersätta min 18-35 och 24-120 VR. En glugg mindre att släpa på...!
 
jämfört med sigmas 18-200mm objektiv som kostar i runda slängar 2200kr vad skulle nikons motsvarighet kunna kosta tror ni?
 
Med tanke på hur mycket 24-120 kostar så gissar jag på 6000-7000 kr.

/Boris som också tycker att objektivet är högintressant som alltiett-alternativ.
 
Senast ändrad:
inget funkar på några sidor? finns de någon äkta spec?


hur är det med huset, inget plasthus som d70 väll? jag tycker den ser oroväckande mkt ut som d70 som jag tycker är för liten för mina händer :/
 
På baksidan längst ner till höger... vad är det för någon knapp? Kommer man att kunna lira Pac Man på det här huset? Hade hoppats på Space invaders... skit också!
 
Clouseau skrev:
På baksidan längst ner till höger... vad är det för någon knapp? Kommer man att kunna lira Pac Man på det här huset? Hade hoppats på Space invaders... skit också!

hehe jag undrade precis de samma när jag såg symbolen..



men seriöst, finns de någon riktig info om storlek och vikt?????
 
Jag tycker inte den är ett dugg lik D70. Den här kommer vara något större och tyngre och sen kommer man antagligen ha möjlighet till batterigrepp om man nu vill ha det. Ser betydligt mer välbyggd ut dessutom.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.