Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Dåliga bilder, ofokus och gryniga
- Trådstartare lizzatt
- Start datum
reboot81
Aktiv medlem
Att fota en hund som löper rakt mot kameran är inte lätt för kamerans autofokus.
Prova att ta en bild under enkla förhållanden, dagsljus och stilla motiv.
Sen kan du gå vidare med rörliga motiv. Fotar du raw/jpg? Bildstil? Har du filter på objektivet?
För hundar som rör sig rekommenderar jag ännu snabbare slutartid om möjligt. Och att fota någorlunda vinkelrät mot hundens springriktning. Men det är inte enkelt, jag vet själv hur de vill springa...
Prova att ta en bild under enkla förhållanden, dagsljus och stilla motiv.
Sen kan du gå vidare med rörliga motiv. Fotar du raw/jpg? Bildstil? Har du filter på objektivet?
För hundar som rör sig rekommenderar jag ännu snabbare slutartid om möjligt. Och att fota någorlunda vinkelrät mot hundens springriktning. Men det är inte enkelt, jag vet själv hur de vill springa...
azus
Aktiv medlem
Svårt att se ordentligt på så små bilder vart skärpan ligger. Använder du continuous autofokus, AF-C där kameran fokuserar och följer motivet?
"Smetiga" bilder är ett lite diffust uttryck. Menar du att väldigt lite av bilden är i fokus, tex jämfört med en kompaktkameras bilder? Eller är det färgerna som är smetiga?
Är det färgerna så kan det bero på att du fotar i Raw, vilket brukar göra bilderna rätt så platta, med nedtonad kontrast och mättnad jämfört med jpegs.
"Smetiga" bilder är ett lite diffust uttryck. Menar du att väldigt lite av bilden är i fokus, tex jämfört med en kompaktkameras bilder? Eller är det färgerna som är smetiga?
Är det färgerna så kan det bero på att du fotar i Raw, vilket brukar göra bilderna rätt så platta, med nedtonad kontrast och mättnad jämfört med jpegs.
eskil23
Aktiv medlem
Att fota en hund som löper rakt mot kameran är inte lätt för kamerans autofokus.
I synnerhet om det är en delvis vit hund mot en bakgrund av vit snö.
Den första bilden tycker jag blev riktigt bra, i alla fall i den upplösning som jag kan se den i.
Den andra bilden däremot är klart underexponerad. Det är lätt hänt om man låter kamerans automatik "gissa" exponeringen av en bild med mycket vitt i.
llge
Aktiv medlem
Hej
Jag förstår inte vad som är felet..
Tycker ingen av mina bilder lever upp till måttet..
och ni har säkert fått tusen sådana här frågor, men jag har kört fast.
Varför blir dom så dåliga?
Visa bilaga 132840
Canon Eos 70d, F5, 1/640 sek, ISO 320
(70-300 objektiv, här på brännvid 150mm)
Tack på förhand!
/Lisa
Som redan sagts så är första bilden OK i det format du presenterar den, mera krispighet får du genom kortare slutatid och med följande fokus (om du inte använder det redan).
Om bilden är underexponerad så kan det bli lite grynigt i mörka områden där du inte har skärpa och inte ska ha heller (bakgrunden t.ex.).
Detta kan avhjälpas delvis med lägre iso-tal och att fota raw och skärpa endast den del dom är i fokus.
Om färgerna känns smetiga typ i andra bilden så är det delvis för att den är underexponerad, ett bra foto kräver att du får bra ljus på objektet och då "lyser det upp" så att säga.
De bilder du tar är inte lätta och kräver mycket av fotografen, försök ta bilder där hunden sitter still i bra ljus och ta sen den "rörliga" och jämför.
Att fota i snö är också en utmaning eftersom kameran oftast luras att ta en mörkare bild på grund av den ljusa snön, så prova med manuellt läge för att få rätt exponering.
LG
Bandit Art Design
Aktiv medlem
Att bilderna dina blir gryniga kan bero på det som de andra svarat men även p.g.a. ditt höga ISO värde, jag har själv använt högt ISO vilket är ett litet måste om det är mörkt ute men då får man det resultatet, sedan som sagt när motivet är i rörelse.
AFJ
Aktiv medlem
Den första bilden är bra kompositionsmässigt. Hade du höjt ISO till 800 hade du fått en skarpare bild tack vare kortare slutartid.
Den andra är som sagt underexponerad och jag antar att du befinner dig ganska nära hunden. Även om han inte springer i full fart utan bara rör sig långsamt mot dig så får objektivet svårt att hinna fokusera. Speciellt om det är ett Canon 50/1.8 som inte har världens snabbaste AF.
Jag tycker du inte skall vara rädd för att höja ISO. Visst ökar bruset men det är marginellt, en kort slutartid är mycket mera värd. 1/1000 eller kortar är nog att föredra.
Det absolut viktigaste är dock att du lär dig hur kamerans autofokus fungerar. Du måste använda AI Servo läget. Sedan gäller det att välja rätt fokussystem, jag skulle föreslå att du börjar med utökad centerpunkt, möjligen zon-fokus och en-punktfokus. Jag tror inte på spot-fokus på den här typen av snabba bilder men prova dig fram.
Läs på i kamerans manual, AF på en 7D är mycket avancerad och det finns en mängd inställningar.
Det du försöker göra - fånga springande hundar i knepiga ljusförhållanden - är inte lätt men du är på god väg!
Den andra är som sagt underexponerad och jag antar att du befinner dig ganska nära hunden. Även om han inte springer i full fart utan bara rör sig långsamt mot dig så får objektivet svårt att hinna fokusera. Speciellt om det är ett Canon 50/1.8 som inte har världens snabbaste AF.
Jag tycker du inte skall vara rädd för att höja ISO. Visst ökar bruset men det är marginellt, en kort slutartid är mycket mera värd. 1/1000 eller kortar är nog att föredra.
Det absolut viktigaste är dock att du lär dig hur kamerans autofokus fungerar. Du måste använda AI Servo läget. Sedan gäller det att välja rätt fokussystem, jag skulle föreslå att du börjar med utökad centerpunkt, möjligen zon-fokus och en-punktfokus. Jag tror inte på spot-fokus på den här typen av snabba bilder men prova dig fram.
Läs på i kamerans manual, AF på en 7D är mycket avancerad och det finns en mängd inställningar.
Det du försöker göra - fånga springande hundar i knepiga ljusförhållanden - är inte lätt men du är på god väg!
Saxtorp
Aktiv medlem
första bilden ser ut som rörelseoskärpa.. åtgärdas med snabbare slutartid.
den andra bilden ser det ut som skärpan ligger lite längre bak på hunden.. troligen autofokus som inte hunnit med..
ett tips är att använda din 70-300, en bländare på 5,6-8,0,en slutar tid som inte är längre än 1/800
och sedan att inte vara för nära hunden, prova kalla in hunden från ett längre avstånd och skjut på ca: 10-15 meter vilket underlättar för kameran att hinna med å sätta fokus..
ett annat tips som kanske är lite överkurs, är att (om kameran stöder det)
justera fram/ bak fokus sätt max "framfokus" så ligger du lite före hela tiden.
glöm inte å ändra tillbaka..
den andra bilden ser det ut som skärpan ligger lite längre bak på hunden.. troligen autofokus som inte hunnit med..
ett tips är att använda din 70-300, en bländare på 5,6-8,0,en slutar tid som inte är längre än 1/800
och sedan att inte vara för nära hunden, prova kalla in hunden från ett längre avstånd och skjut på ca: 10-15 meter vilket underlättar för kameran att hinna med å sätta fokus..
ett annat tips som kanske är lite överkurs, är att (om kameran stöder det)
justera fram/ bak fokus sätt max "framfokus" så ligger du lite före hela tiden.
glöm inte å ändra tillbaka..
Photocon
Aktiv medlem
Bilder direkt ur kameran är sällan optimalt. En liten efterbehandling behövs nästan alltid. Denna bild är nu justerad via ett kurvverktyg i PS samt aningen lite oskarp mask. Tog inte mer än 10 sek. Ännu bättre är att köra raw och efterbehandla en smula.
De övriga råden om slutartid/iso etc är ju redan skrivna och bra råd.
//Lennart
De övriga råden om slutartid/iso etc är ju redan skrivna och bra råd.
//Lennart
Bilagor
Parsi
Aktiv medlem
Du har två möjligheter här.
Antingen använder du sportläget på din kameras inställningratt, eller så gör du såhär (rekommenderas):
Ställ in antingen läge Av eller M på inställningsratten. Först skall vi ha rätt exponering. Om du använder Av, så ställer du in bl. 6.3 (för att krama ut lite mer skärpa ur objektivet) och mixtrar sen med ISO tills du får en lämplig tid på t.ex 1/800. Ungefär likadant med 'M', med den skillnaden att du ställer in bl.6.3 och 1/800 och sen provar med olika ISOn tills du får provbilderna lagom ljusa. Självfallet kan du justera bländare och tid lite, för att pussla in det. Du kan nog ha så lång tid som 1/500.
Sen kommer det viktiga - bestäm dig för vad du skall ha skärpa på (rimligen hunden). Avaktivera alla fokuspunkter utom den centrala (detta kan du bara göra i läge P, Av, Ae, och M). Ställ om kamerans autofokus till 'servo'.
När hunden kommer springande mot dig, siktar du på den med den centrala punkten, tryck ner avtryckaren till hälften och följ hunden ett ögonblick, tryck helt ner och ta bilden. Kameran kommer att beräkna och ställa in rätt fokus för det ögonblick då bilden tas. 70D är väldigt bra på detta.
Antingen använder du sportläget på din kameras inställningratt, eller så gör du såhär (rekommenderas):
Ställ in antingen läge Av eller M på inställningsratten. Först skall vi ha rätt exponering. Om du använder Av, så ställer du in bl. 6.3 (för att krama ut lite mer skärpa ur objektivet) och mixtrar sen med ISO tills du får en lämplig tid på t.ex 1/800. Ungefär likadant med 'M', med den skillnaden att du ställer in bl.6.3 och 1/800 och sen provar med olika ISOn tills du får provbilderna lagom ljusa. Självfallet kan du justera bländare och tid lite, för att pussla in det. Du kan nog ha så lång tid som 1/500.
Sen kommer det viktiga - bestäm dig för vad du skall ha skärpa på (rimligen hunden). Avaktivera alla fokuspunkter utom den centrala (detta kan du bara göra i läge P, Av, Ae, och M). Ställ om kamerans autofokus till 'servo'.
När hunden kommer springande mot dig, siktar du på den med den centrala punkten, tryck ner avtryckaren till hälften och följ hunden ett ögonblick, tryck helt ner och ta bilden. Kameran kommer att beräkna och ställa in rätt fokus för det ögonblick då bilden tas. 70D är väldigt bra på detta.
lizzatt
Ny medlem
Tack för tipsen!
Jag har varit lite rädd för att använda höga ISO, men var ute idag och testade och fotade i både Jpeg+RAW för att kunna jämföra. Funkade helt okej.
Jag använder nästan alltid AI SERVO.
Men det här med ljusmättnad. Vad ska man egentligen ha i denna situation?
Bör man ändra exponeringskomp när man fotar mörka hundar mot snön?
Jag har ännu inte köpt något filter till denna kamera. Vilket är att rekommendera?
Fotar nästan alltid barn och djur i både rörelse och stilla.
Lite överexponerad kanske?
Jag har varit lite rädd för att använda höga ISO, men var ute idag och testade och fotade i både Jpeg+RAW för att kunna jämföra. Funkade helt okej.
Jag har ännu inte köpt något filter till denna kamera. Vilket är att rekommendera?
Photocon
Aktiv medlem
Ser bättre ut ju! Inget problem med överexonering i detta fallet. Lätt ordnat på 4 sek i PS. Jag vidhåller att alla bilder mår bra av en liten efterbearbetning. Bara att dra ned nivån för de ljusaste partierna. Eventuellt med ett partiellt skuggningsverktyg i bildredigeringsprogrammet.
Men här kanske hunden blev för varm i färgen. Jag vet inte då jag inte sett den i verkligheten. Men vill bara påvisa att det mesta går att justera. Huvudmotivet bör som tumregel vara så rätt exponerat det går och utbrända högdagrar samtidigt undvikas. Jpeg fixar inte det så bra i efterbearbetningen som rawfiler.
mvh//Lennart
Men här kanske hunden blev för varm i färgen. Jag vet inte då jag inte sett den i verkligheten. Men vill bara påvisa att det mesta går att justera. Huvudmotivet bör som tumregel vara så rätt exponerat det går och utbrända högdagrar samtidigt undvikas. Jpeg fixar inte det så bra i efterbearbetningen som rawfiler.
mvh//Lennart
Bilagor
Stuffert
Aktiv medlem
Tack för tipsen!
Visa bilaga 132855
Ser ut som att kameran har lite fel vitbalans i bilden. Den bild som Lennart lagt upp ser mycket bättre ut. Snön i din bild är nästan blå och i Lennarts bild mer vit. Om du fotar i raw blir det enklare att välja vitbalans efteråt.
Jag brukar köra på auto-vitbalans ganska ofta men det slutar i stort sett alltid med att jag ändrar vitbalansen i Lightroom ändå.
/Staffan
AFJ
Aktiv medlem
Tack för tipsen!
När du fotar i snö bör du nästan alltid använda exponeringskompensationen. Den vita snön lurar kamerans ljusmätare. Du behöver sannolikt någon mellan +1 och +2.
Vitabalansen, lämna den på auto, fota i RAW och justera i efterbehandlingen.
Filter, tror inte du har någon nytta av detta i dessa situationer.
Du är på rätt väg - fortsätt så kommer det att bli kanon!
Parsi
Aktiv medlem
Jag håller med, fast av en annan anledning. När jag fotar med exponeringsautomatik, har jag nästan alltid evaluerande. Och den är så bra att jag gissar fel oftare än jag gissar rätt, med exponeringskompensationen.
Vad gäller om sensorn tål det eller inte, så tvivlar jag på att där finns nån skillnad mellan olika sensorer om man ställer in ISO. Och ställer in ISO 400 eller högre. Jag tror t.ex. att det går normalt alldeles utmärkt, och lika utmärkt oavsett vilken sensor, att dra upp skuggor när man fotat på ISO 800. Och ungefär lika dåligt om man fotat på ISO 12800.
Vad gäller om sensorn tål det eller inte, så tvivlar jag på att där finns nån skillnad mellan olika sensorer om man ställer in ISO. Och ställer in ISO 400 eller högre. Jag tror t.ex. att det går normalt alldeles utmärkt, och lika utmärkt oavsett vilken sensor, att dra upp skuggor när man fotat på ISO 800. Och ungefär lika dåligt om man fotat på ISO 12800.
Photocon
Aktiv medlem
Så kan det kanske vara, men en del sensorer tycker inte alls om att man drar upp skuggorna för mycket.
Precis! En del sensorer kan jäklas ganska mycket då. Ändå ligger det en hel del i vad AFJ skriver att det jämnar ut sig vid iso 400-800, vilket kan ses nedan. Men det förutsätter verkligen det du är inne på att sensorn inte är bandningsbenägen.
Lyfter man skuggor från en sådan sensor uppstår det lätt fula streckformade mönster. Så jag håller med.
Nu ska vi väl kanske inte snacka så mycket om sensoregenskaper i den här tråden för då lär den hamna på avvägar, men jag tycker att det är viktigt att vi är medvetna om förhållandet.
//Lennart
Bilagor
AFJ
Aktiv medlem
Nu håller jag inte med.
Att höja exponeringen vid foto i snö handlar väl inte om skuggor och att eventuellt lyfta dem. Varför man måste kompensera beror ju på att all den vita snön lurar kamerans ljusmätare så att hela bilden blir för mörk.
Förstår inte heller risken med utfrätta högdagrar. Det ljusaste i bilden är ju oftast den vita snön så jag ser ingen större fara i att höja exponeringen, så länge man håller någorlunda koll på histogrammet.
Det är väl i princip alltid bättre att exponera rätt än fel?
Nu blir jag lite nyfiken - är det bara jag som använder exp. komp i snö?
Att höja exponeringen vid foto i snö handlar väl inte om skuggor och att eventuellt lyfta dem. Varför man måste kompensera beror ju på att all den vita snön lurar kamerans ljusmätare så att hela bilden blir för mörk.
Förstår inte heller risken med utfrätta högdagrar. Det ljusaste i bilden är ju oftast den vita snön så jag ser ingen större fara i att höja exponeringen, så länge man håller någorlunda koll på histogrammet.
Det är väl i princip alltid bättre att exponera rätt än fel?
Nu blir jag lite nyfiken - är det bara jag som använder exp. komp i snö?