surfar_hy
Medlem
Fokusproblemen får jag helt enkelt diskutera med verkstad då. Vad tror ni att problemet med utsmetade bilder beror på? Ni förstår nog vad jag menar om ni ser på exempelbilderna.
Om du upplever att bilden känns mer utsmetad på en del av bilden så kan det vara "lens alignment", i brist på bättre svenska, dvs att något av de optiska elementen i optiken inte är rätt placerad i förhållande till de andra linserna.
Blir svårt för dig att kontrollera nu när du har skickat in kamera och objektiv, men annars hade du kanske kunnat ta en testbild där fokusplanet är någorlunda plant så du kan jämföra vänster/höger respektive topp och bottendel av bilden.
En snabbsök på Google med söktermen "lens alignment" hittade jag den här beskrivande sidan.
http://diglloyd.com/articles/LensAndCameraIssues/misalignment.html
Borde inte gissa... för det hjälper ju inte dig direkt, men kan inte låta bli.
Då vill jag gissa på att det som du upplever som utsmetat är helt enkelt ful bokeh/oskärpa. Vissa objektiv är bättre än andra att hantera bokeh eller att vi subjektivt upplever som att en viss typ är "finare" än andra. Men det här är som sagt rent galet gissande från min sida...