Annons

Fokusproblem & dålig skärpa

Produkter
(logga in för att koppla)
Fokusproblemen får jag helt enkelt diskutera med verkstad då. Vad tror ni att problemet med utsmetade bilder beror på? Ni förstår nog vad jag menar om ni ser på exempelbilderna.

Om du upplever att bilden känns mer utsmetad på en del av bilden så kan det vara "lens alignment", i brist på bättre svenska, dvs att något av de optiska elementen i optiken inte är rätt placerad i förhållande till de andra linserna.

Blir svårt för dig att kontrollera nu när du har skickat in kamera och objektiv, men annars hade du kanske kunnat ta en testbild där fokusplanet är någorlunda plant så du kan jämföra vänster/höger respektive topp och bottendel av bilden.

En snabbsök på Google med söktermen "lens alignment" hittade jag den här beskrivande sidan.
http://diglloyd.com/articles/LensAndCameraIssues/misalignment.html

Borde inte gissa... för det hjälper ju inte dig direkt, men kan inte låta bli. :D
Då vill jag gissa på att det som du upplever som utsmetat är helt enkelt ful bokeh/oskärpa. Vissa objektiv är bättre än andra att hantera bokeh eller att vi subjektivt upplever som att en viss typ är "finare" än andra. Men det här är som sagt rent galet gissande från min sida...
 
Om du upplever att bilden känns mer utsmetad på en del av bilden så kan det vara "lens alignment", i brist på bättre svenska, dvs att något av de optiska elementen i optiken inte är rätt placerad i förhållande till de andra linserna.

Blir svårt för dig att kontrollera nu när du har skickat in kamera och objektiv, men annars hade du kanske kunnat ta en testbild där fokusplanet är någorlunda plant så du kan jämföra vänster/höger respektive topp och bottendel av bilden.

En snabbsök på Google med söktermen "lens alignment" hittade jag den här beskrivande sidan.
http://diglloyd.com/articles/LensAndCameraIssues/misalignment.html

Borde inte gissa... för det hjälper ju inte dig direkt, men kan inte låta bli. :D
Då vill jag gissa på att det som du upplever som utsmetat är helt enkelt ful bokeh/oskärpa. Vissa objektiv är bättre än andra att hantera bokeh eller att vi subjektivt upplever som att en viss typ är "finare" än andra. Men det här är som sagt rent galet gissande från min sida...

Tack för svaret, ska kolla in länken!
 
Tänkte om man kunde lämna båda till samma ställe, vore ju mest optimalt så att de kan se att det funkar ihop. Garanti på objektivet som är ett halvår gammalt, kameran är 1,5 år så garantin har väl gått ut men bör gå att reklamera enligt konsumentköplagen om det är fel på kameran.

Garantitiden enligt konsumentköplagen är två år.
 
Garantitiden enligt konsumentköplagen är två år.

Inte mycket rätt där....

Det finns ingen som helst laglig rätt till garanti, utan det är frivilligt för säljaren att lämna garanti. I konsumentköplagen regleras däremot rätten till reklamation, och den är inte två år utan den är tre år.
 
Har nu fått tillbaka kameran med justerad autofokus, stor skillnad. Nu sitter fokusen där den ska! :) Har dock fortfarande problemet med Sigma 24-70 - har flyttat över detta problem till en annan tråd. Det kanske helt enkelt är så oskarpt på största bländare, men det känns lustigt. Kommer att skicka iväg Sigmat för justering också, sen får vi se när jag får tillbaka det. Kolla gärna in andra tråden, där finns bra exempelbilder för hur skärpan blir på olika bländare.

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=150591
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.