Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Dåliga bilder, ofokus och gryniga
- Trådstartare lizzatt
- Start datum
eskil23
Aktiv medlem
Nu blir jag lite nyfiken - är det bara jag som använder exp. komp i snö?
Absolut inte! Snön ska vara vit. Om någon sedan tycker att snö som är vit i stället för grå är "utfrätta högdagrar" så är det bara nys.
Photocon
Aktiv medlem
Begreppsförvirring! Det är inget fel att exponera rätt afe och jag diskuterade olika sensorers sätt att reagera på skugglyftning.
Men som jag var rädd för blir det ett stickspår i tråden av det som inte gagnar TS. Det finns ett par trådar här på FS som just diskuterar olika sensoregenskaper och det är bättre att hålla sig till dem, tror jag.
Ang snö så bör den ju återges så att det finns viss teckning i den för att bilden ska se bra ut. Och det handlar inte om att exponera så den blir grå.
Vissa väljer exp.komp, andra att låsa värdet mot referenspunkt som skapar bra möjlighet i efterbearbetningen att få alla motivdelar att se bra ut. Ju högre DR en sensor har desto enklare blir det sistnämnda.
//Lennart
Men som jag var rädd för blir det ett stickspår i tråden av det som inte gagnar TS. Det finns ett par trådar här på FS som just diskuterar olika sensoregenskaper och det är bättre att hålla sig till dem, tror jag.
Ang snö så bör den ju återges så att det finns viss teckning i den för att bilden ska se bra ut. Och det handlar inte om att exponera så den blir grå.
Vissa väljer exp.komp, andra att låsa värdet mot referenspunkt som skapar bra möjlighet i efterbearbetningen att få alla motivdelar att se bra ut. Ju högre DR en sensor har desto enklare blir det sistnämnda.
//Lennart
Bengf
Aktiv medlem
exp.komp. har väl gjorts av fotografer i alla tider, och sitter det en fin räfflad ratt för den samma så brukar det vara mycket uppskattat. PS kostar väl en rejäl slant så det är nog inte vardagsmat för många fotografer. miljoner bilder har väl tagits med kameror som blott har en bästa DR på styvt 11 runt basIso.
Samtidigt ser det ut som att alla tillverkare ständigt förbättrar sina Jpeg-moduler, Canon har väl tagit rejäla kliv vad gäller jpeg ser det ut som. Självklart vill jag också kunna behandla fram sådana mycket fina bilder som jag med egna ögon sett från bland annat Lennart och afe, inte tu tal om annat. Men det går också att ställa in kameran för ännu bättre jpeg-bilder, en bra början innan man blivit duktig på Raw-hantering.
//Bengt.
Samtidigt ser det ut som att alla tillverkare ständigt förbättrar sina Jpeg-moduler, Canon har väl tagit rejäla kliv vad gäller jpeg ser det ut som. Självklart vill jag också kunna behandla fram sådana mycket fina bilder som jag med egna ögon sett från bland annat Lennart och afe, inte tu tal om annat. Men det går också att ställa in kameran för ännu bättre jpeg-bilder, en bra början innan man blivit duktig på Raw-hantering.
//Bengt.
Photocon
Aktiv medlem
exp.komp. har väl gjorts av fotografer i alla tider, och sitter det en fin räfflad ratt för den samma så brukar det vara mycket uppskattat. PS kostar väl en rejäl slant så det är nog inte vardagsmat för många fotografer. miljoner bilder har väl tagits med kameror som blott har en bästa DR på styvt 11 runt basIso.
//Bengt.
Exponeringskompensation? Jomen det gör väl alla som har en smula vana av fotografering. MEN den behöver inte göras med någon speciell inmatningsratt. Kan lika väl göras genom att analysera motivet, mäta mot lämplig referenspunkt, låsa värdet alternativt ställa f-värde och tid manuellt.
Rätt exponering beror i min värld på vad man vill framhäva i motivet.
Att en massa otroligt bra bilder tagits med kameror som har relativt låg DR, eller med filmer med låg exponeringslatitud är väl också uppenbart för oss alla. Däremot underlättas det hela om kamerans DR är högt + att man exponerar så rätt det bara går för att få fram det resultat man önskar.
Sedan torde det vid här laget, efter minst 15 år sedan digitalkameran började slå igenom, vara allmänt känt att Canon (som TS använder) levererar ett alldeles utmärkt bildbehandlingsprogram tillsammans med kameran (DPP= Digital Photo Professional som hanterar raw och jpeg). Vidare finns Irfan som är freeware för att nämna ett av flera gratisprogram. Lightroom är riktigt billigt jämfört med Photoshop. Så jag anser att PS inte behövs för att kunna behandla sina bilder. Både enklare och mer avancerad efterbehandling går också att göra i gratisprogram.
Även om jpegmotorerna blivit bättre så kan en jpeg efterbehandlas så att resultatet blir ännu bättre än direkt ur kameran.
Men förutsättningen för att endast en minimal efterbearbetning ska behövas är givetvis en så "rätt" exponering som möjligt vid tagningstillfället. Och exponeringen styrs främst av vad fotografen vill framhäva i sin bild. Därmed är en över- eller underexponering lika med rätt exponering beroende på syftet med bilden.
Mvh//Lennart
Bengf
Aktiv medlem
Ja min äldre bror blev exalterad för några år sedan, när han började med att ljusa upp sina gamla bilder, När han visade dom för mig så tyckte jag att dom flesta bilderna blev för ljusa, han öste på lite för mycket. Så vi såg på bilderna på olika sätt, utan att många tänkt på det så har vi väl justerat våra TV-apparater sedan dom kom på lite olika sätt, många vill tydligen ha starkare färger än vad som syns i verkligheten.
//Bengt.
//Bengt.