...
vara noga med var man sätter fokuspunkten
och med enbensstativ och sånt som kan röra på sig skulle jag nog använda C-läget för fokusering.
...
Landskapsbilderna är väl inte oskarpa, däremot försvinner detaljer kring där de är överexponerade. En D90 har väl "active D-lighting"? Det kan vara bra vid kontrastrika motiv, så prova olika inställningar.
Det här är färdiga JPG, vad har du använt för inställningar gällande skärpa och kontrast? Landskapsbilderna verkar vara gjorda med "tråkigaste" inställningen d v s "Neutral". Prova med "Vivid" och "Standard", men framför allt prova med olika inställnigar för saturation och sharpening (jag har ökat båda en hel del), för en skillnad mellan D90 och f31z är ganska säkert att den förra är rätt utslätad i defaultinställningen, eftersom den är gjord för folk som vill bestämma själva hur bilderna ska bli. Mig tog det veckor (eller kanske är jag inte färdig än, efter tre år) innan jag hade hittat inställningar som jag var nöjd med.
Du behöver inte tro på allt han skriver, men här visas det ganska tydligt vad skillnader i saturation kan göra:
http://www.kenrockwell.com/nikon/d300/picture-control.htm
Olika sharpening kan göra lika stor skillnad fast på annat sätt.