Annons

d90 - Vad gör jag för fel igen?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej igen, ja det finns många sätt att jobba, att ställa ner exponeringen i menyn ser jag dock inga alls problem med,
fördelen är ju att jag vill att normala motiv skall bli rätt exponerade utan justering, lite jobbigt att hela tiden behöva tänka på kamerans felexponering + ev. exp.kompensation.
Mvh/LarsOlov

Hej igen, ja det finns många sätt att jobba, att ställa ner exponeringen i menyn ser jag dock inga alls problem med,
fördelen är ju att jag vill att normala motiv skall bli rätt exponerade utan justering, lite jobbigt att hela tiden behöva tänka på kamerans felexponering + ev. exp.kompensation.
Mvh/LarsOlov

Jag har inte känt behov av att korrigera kamerans exponering. Lika ofta som man ställer den på minus, ställer man den ju på plus. Det beror ju på bakgrund och motiv. Huvudsaken är att man förstår ungefär hur mycket man måste kompensera åt olika håll för att få det bra.

Om du använder det som på Canon kallas "One shot AF" så låser kameran fokusen när den väl hittad den. Och därefter kan du råka flytta kameran ganska mycket innan du till slut avfyrar exponeringen.

Petter ...

Hur menar du här? Har ställt in kameran på AF-S nu o testar. Jag ser inte ngn skillnad på AF-C och AF-S. Det låter likadant o jag fotar likadant med båda Vad gör denna Enpunkts servo-AF?

...
vara noga med var man sätter fokuspunkten
och med enbensstativ och sånt som kan röra på sig skulle jag nog använda C-läget för fokusering.
...
Landskapsbilderna är väl inte oskarpa, däremot försvinner detaljer kring där de är överexponerade. En D90 har väl "active D-lighting"? Det kan vara bra vid kontrastrika motiv, så prova olika inställningar.

Det här är färdiga JPG, vad har du använt för inställningar gällande skärpa och kontrast? Landskapsbilderna verkar vara gjorda med "tråkigaste" inställningen d v s "Neutral". Prova med "Vivid" och "Standard", men framför allt prova med olika inställnigar för saturation och sharpening (jag har ökat båda en hel del), för en skillnad mellan D90 och f31z är ganska säkert att den förra är rätt utslätad i defaultinställningen, eftersom den är gjord för folk som vill bestämma själva hur bilderna ska bli. Mig tog det veckor (eller kanske är jag inte färdig än, efter tre år) innan jag hade hittat inställningar som jag var nöjd med.

Du behöver inte tro på allt han skriver, men här visas det ganska tydligt vad skillnader i saturation kan göra: http://www.kenrockwell.com/nikon/d300/picture-control.htm
Olika sharpening kan göra lika stor skillnad fast på annat sätt.

Ok du rekommenderar AF-C-läget o de ovan AF-S! Intressant - jag får jämföra dessa 2.
Ska testa vivid, saturation och sherpening också.

Ok du rekommenderar AF-C-läget o de ovan AF-S! Intressant - jag får jämföra dessa 2.
Ska testa vivid, saturation och sherpening också.

Jag rekommenderade inte något AF-läge. Jag förklarade svårigheten med det som på Canon kallas One Shot AF, vilket brukar vara grundinställning.

Nu när jag kollat på en Nikon-instruktion rekommenderar jag också AF-C för den situation som gällde för dina närbilder
AF-C fokuserar kontinuerligt (Continous). Det gör att kameran fokuserar om när du flyttar den. Oavsett om du flyttar medvetet, eller bara råkar röra dig några millimeter.

Du bör också välja att använda en enda fokuspunkt, och inte låta kameran välja fritt. Om du vill ha skärpan precis i mitten väljer du mittpunkten, om du vill ha skärpan på någonting annan väljer du en annan punkt.

lycka till

Petter ...

Det här är färdiga JPG, vad har du använt för inställningar gällande skärpa och kontrast? Landskapsbilderna verkar vara gjorda med "tråkigaste" inställningen d v s "Neutral". Prova med "Vivid" och "Standard", men framför allt prova med olika inställnigar för saturation och sharpening (jag har ökat båda en hel del), för en skillnad mellan D90 och f31z är ganska säkert att den förra är rätt utslätad i defaultinställningen, eftersom den är gjord för folk som vill bestämma själva hur bilderna ska bli. Mig tog det veckor (eller kanske är jag inte färdig än, efter tre år) innan jag hade hittat inställningar som jag var nöjd med.

Hur sätter man den nyskapade bildkontrollen som default på kameran? ar tagit standard och satt sharpening 5 men hur får jag kameran atta nvända den?

Hur sätter man den nyskapade bildkontrollen som default på kameran? ar tagit standard och satt sharpening 5 men hur får jag kameran atta nvända den?
Så fort du har ändrat en inställning på bildkontrollen så får den varianten du har ändrat en stjärna.
Välj bara den med att trycka på ok.

Typ om du har ändrat Neutral med lite mera färg NL* för att snabb byta mellan olika varianter så tryck på info 2 ggr. du kan också spara nio egna varianter om du vill behålla det som är standard i kameran.

Jag kan bara rekommendera som en del andra har gjort att läsa Ken Rockwells sajt om D90.
Har du en android så har han en snabb guide för en billig penning. Ingenting som du inte hitar på sajten men kan vara bra ha när man är ute.

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar