Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Cropfaktor och ljusstyrka

Produkter
(logga in för att koppla)
För kunden är orsaken till högre pris per prestanda inte relevant, bara pris och prestanda. Oly 14-35/2,0 20.000:-. 35-100/2,0 25.000:-. Canon 24-70/4 ca 10.000:-, 70-200/4 L IS har man ofta fått runt 10.000:-. Jämför man brus per helbild och skärpedjup är dessa jämförbara. Sedan kostar visserligen 5D II/ III vid aktuellt tillfälle ca 10.000:- mer än E3/5 EM1.

Man kan även titta på 150/2,0 till Oly 4/3 och jämföra med Canon 135/2,0 eller 300/4 L IS där de senare kostar hälften av det första.

Missförstå inte - Oly gör fantastiska objektiv som jag själv älskat, men dyrt är det i många fall.

Ännu värre blir det om man räknar ut kilopriset.
 
Exakt. Och ungefär samma förhållande gäller skärpedjup. Om man använder objektiv som ger samma bildvinkel...dvs t.ex ett 25 mm på 4/3 och 50 mm på FF...behövs det ett 2 ggr öppnare bländartal på 4/3 för att få samma snävhet i skärpeplanet. Om du således får ett viss utseende (blurrighet) på bakgrunden med 50 mm och f/4 med en FF-kamera...behöver du med 25 mm med en 4/3-kamera ligga på f/2 för att få samma resultat. Snygg oskärpa i bakgrunder blir alltså svårare att få till ju mindre sensorn är.
Nja, det beror på hur man räknar. Om objektet tar lika stor plats i båda bilderna stämmer det ja, men om man istället räknar på två bilder med samma förstoringsgrad blir skärpedjupen desamma oavsett sensor.
 
Nja, det beror på hur man räknar. Om objektet tar lika stor plats i båda bilderna stämmer det ja, men om man istället räknar på två bilder med samma förstoringsgrad blir skärpedjupen desamma oavsett sensor.

Fast det är väl kompositionen som är väsentlig - vid samma komposition (huvudmotivet tsr upp samma procentuella del av bilden och bildvinkeln är samma) så har en 50/1,4 på FF mycket kortare skärpedjup än 25/1,4 på 4/3. Man komponerar inte efter verklig förstoringsgrad i praktiken - då blir ju en av kompositionerna i jämförelsen väldigt konstig.
 
ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar