stefohl
Aktiv medlem
thc skrev:
Tack för snabbt svar !
Det är mest natur/landskap, fåglar , så jag tror nog att jag vill ha dom så skarpa det bara går. Vilken radie/mängd lämpar sig bäst då ?
Ställ radien på ett rätt lågt värde, lite grann under 1 och ställ sedan bilden så att du ser den i 100% skärmvisning. Dra sedan mängden till dess att du tycker att det ser bra ut. Jag arbetar ofta med mängder kring 125-200%, men en del bilder kräver mera.
Jag kan inte välja JPEG i "File - Save as", har jag missat något ? (Version 8, PS CS)
Kolla att bilden ligger i 8 bitars läge. Om inte, ta ner den till 8 bitar efter det att du gjort all bearbetning av bilden inklusive skärpningen, innan du sparar den.
I TIFF , skall man komprimera bilden ? Eller zippar man ihop filerna innan man laddar upp ? Skall man bifoga ICC profile ?
Jag brukar undvika TIFF-komprimering, av den orsaken att det kan strula ibland om den ska användas i ett annat program. Är nog inget problem att zippa dem, men det kan Crimson svara på bättre än jag. Däremot vet jag att du inte behöver bifoga ICC-profilen om du har valt att infoga den i bildfilen, vilket du bör göra.
MVH/Stefan