Annons

Crimson - Frontweb.se

Produkter
(logga in för att koppla)
Oj, mycket som man inte vet om!

Gjorde som ni sade och kollade bilden med Crimsons profil. Den blev ganska mycket ljusare och lite annan färgton, lite svagt gulare tycker jag nog.

Kunde dock inte se något av de där färgproblemen jag ser på utskriften. Inte heller Gamut warning indikerar något sådant.

Kanske helt enkelt är så att alla gröna nyanser inte går att få på papper.

Dock såg man väl aldrig sådant här på den gamla analoga tiden när man gjorde förstoringar?

Christoffer: kan du förklara det där sista igen (jag är lite trög)? När jag gör justeringar, ska jag göra dem med Crimsons Proof Colors påslagen? Och sedan spara bilden som den var (sRGB färgprofil)? Eller ska jag ta Assign profile (inte Convert to...) innan jag sparar?
 
Hasse Hedenskog (Vapo) skrev:
Någon som har ett bra tips på ramar till Crimsons posterstorlekar;

30x45
35x50
50x75

(har inte bestämt mig vilket format det blir, ska sätta upp "high-key" porträttbilder på mina tre barn i TV-rummet)

IKEA verkar ha "fel format" då dem enbart har 30x40, 30x50, 40x50 eller 50x70.

Jag vill gärna fylla ramen helt med bilden som det är tänkt, utan tomluft eller bli tvungen att beskära färdig bild med den slöa köks-saxen.

Nån som har ett tips vart man köper ramar för att passa Crimsons format?! Antingen enbart som glas-skiva eller med trä/björk-ram alt sista utvägen i aluminium-ram.

Nån som har erfarenhet av Gallerix ramar och priser?
-------------------------------------------------
Jag gjorde en poster för ett tag sedan
Bilden gjorde jag i photoshop med storleken 50*70.
Sedan la jag till en vit rand, så hela blev 50*75, som jag sedan kan klippa bort.
Och billigt och bra blev det :)
 
Martin F skrev:
Christoffer: kan du förklara det där sista igen (jag är lite trög)? När jag gör justeringar, ska jag göra dem med Crimsons Proof Colors påslagen? Och sedan spara bilden som den var (sRGB färgprofil)? Eller ska jag ta Assign profile (inte Convert to...) innan jag sparar?

Använd aldrig Assign Profile, det kan verkligen förstöra en bild. Du ska inte heller konvertera bilden till deras profil. Kolla bara på bilden med deras profil aktivarad i Proof Setup. Har du en bra skärmprofil kommer du se den förändring som bilden får när den skrivs ut. För mig blir bilden lite ljusare och lite mindre mättad i färgen.

Spara den sedan med den arbetsfärgrymd som du har bearbetat bilden i. Där rekommenderar jag att du använder en större färgrymd än sRGB. Adobe RGB är ju ett alternativ.

Stefan
 
Martin F skrev:
Christoffer: kan du förklara det där sista igen (jag är lite trög)? När jag gör justeringar, ska jag göra dem med Crimsons Proof Colors påslagen? Och sedan spara bilden som den var (sRGB färgprofil)? Eller ska jag ta Assign profile (inte Convert to...) innan jag sparar?

Precis som Stefan skrev så ska du inte konvertera eller tilldela någon profil. Gör förändingarna med förhandsgranskningen aktiverad, då ser du ganska bra hur bilden kommer att se ut efter utskrift. Det fina i kråksången är att du gör förändingarna innan bilden konverteras (crimson sköter konverteringen).
 
Testade äntligen och fick tillbaka fyra stycken utmärkta 30x45cm-kopior! Lysande helt enkelt och ändå billigt. Jag är fast... Interpolerade inte utan lade bara på 100% oskarp mask radie 1,0. Samtidigt har jag slutgiltigt insett att man Sigma 15-30mm är ett knivskarpt objektiv. Skarpt med 10cm betraktningsavstånd...

Vad lycklig man kan bli för ett brev!

/Pontus
 
Stefan...du är en klippa i vår färgrika hobby.. Blev riktigt besviken på vissa bilder från Crimson nu senast.. Kunde inte för mitt liv begripa varför lövverket hade stora fula färgfläckar..

Precis som du säger, så ändras bilden när man förhandsgranskar den.. i mitt fall blir det något lägre kontrast och lite gulare (varmare) än vad skärmen visar med spyderprofilen. Frågan är då om man ska arbeta i det läget? så att man får ut bilden så som man vill ha den? Ja, förutom då det som ligger utanför tryckbarheten. Sen så sparar man den som vanligt i AdobeRGB och struntar i hur den ser ut med skärmprofilen...?

Såhär såg min bild ut i proof.. :(
 

Bilagor

  • färgvarning.jpg
    färgvarning.jpg
    44.5 KB · Visningar: 558
Jeppe skrev:
Frågan är då om man ska arbeta i det läget? så att man får ut bilden så som man vill ha den?(

Absolut, det är ju vitsen med Korrekturinställningar (proof setup). Har du en bra skärmprofil hamnar du mycket nära det färdiga resultatet, så bearbeta bilden. Jag gör det gärna som ett justeringslager, som jag sedan kan återanvända på nästa bild. När man väl har hittat en snygg kurva brukar den ju ofta stämma rätt väl på alla bilder, eller åtminstone de flesta.

Stefan
 
Jeppe skrev:
Frågan är då om man ska arbeta i det läget? så att man får ut bilden så som man vill ha den? Ja, förutom då det som ligger utanför tryckbarheten.

Vitsen med proofing är ju den att du kan justera färgerna efter förhandsgranskningsprofilen men fortfarande använda monitorprofilen för visningen. Så när du väljer crimsons profil för proofing så skippar du inte skärmprofilen. Den används fortfarande för att visa hur bilden kommer att se ut efter utskrift, för att få färgerna rätt på just din skärm.

Vitsen är också den att du kan styra färgerna så att de blir tryckbara. Och så att alla färger hamnar exakt där du vill ha dem.
 
Har laddat ner Crimsons proof-profil men får inte till det riktigt. Den mattar ner färgerna relativt mycket tycker jag. Bilden nedan är i sRGB, och skillnaden är mycket liten gentemot Adobe RGB. men när jag förhandsgranskar den med Crimsons profil tar den bort det blåa nästan helt i bilden? Hur kommer det sig, så starka färger har väl inte bilden?
 

Bilagor

  • blå_timmen.jpg
    blå_timmen.jpg
    44.1 KB · Visningar: 475
I den bifogade bilden ser du en "färgkarta" i AdobeRGB och densamma med otryckbara färger hos Crimson enligt deras profil (Gråmarkerade)

De klaraste färgerna är mycket svåra att få till på annat än en bildskärm.
 

Bilagor

  • colors_crimson.jpg
    colors_crimson.jpg
    20 KB · Visningar: 442
diver1 skrev:
I den bifogade bilden ser du en "färgkarta" i AdobeRGB och densamma med otryckbara färger hos Crimson enligt deras profil (Gråmarkerade)

De klaraste färgerna är mycket svåra att få till på annat än en bildskärm.

Hmm, ja får väl nöja mig med mindre mättad färg då antar jag! Så får man väl blåsa upp den på duken om man vill se de korrekta förgerna :)
 
mange78 skrev:
Har laddat ner Crimsons proof-profil men får inte till det riktigt. Den mattar ner färgerna relativt mycket tycker jag. Bilden nedan är i sRGB, och skillnaden är mycket liten gentemot Adobe RGB. men när jag förhandsgranskar den med Crimsons profil tar den bort det blåa nästan helt i bilden? Hur kommer det sig, så starka färger har väl inte bilden?

Blå färger är väldigt svåra att hantera. Och om nu kommer och säger att så var det väl inte när vi stod i mörkrummet, så har de fel. Det är ju fotopapper som alla dessa labb använder, fotopapper som är samma fotopapper som vi tidigare kopierade på. De färger som vi idag kan få fram är exakt samma färger som vi fick fram på färgkopiorna.

Stefan
 
Jag fick igår en provutskrift från en Canonskrivare och jämförde den med en utskrift av samma bild från Crimson. Färgerna stämde inte helt överrens och jag antog först att Canons skrivare misslyckats med färgmatchningen, men när jag jämförde med skärmen (som jag har färgprofil för) visade det sig att det var bilden från Crimson som hade ett litet rödstick medans Canonbilden var spot on.

Kan dock tillägga att Canons blanka papper hade en fulare blank ytfinish än vad jag mottagit från fotolabb, och sedan är jag osäker på hur de klarar halvmatt papper (som är pappret jag främst beställer från labb idag).
 
Jeppe skrev:
Fast jag kopierade upp lite bilder från Landsort, som innehåller mycket blåa toner
http://www.fotosidan.se/gallery/view.htm?ID=93461 så blev bilderna mycket snarlika det som skärmen visade. Proofade med crimsons profil.

Verkar vara vissa blåa nyanser som inte fungerar. Dina toner var inte så hårda, förutom då möjligtvis "speglingar". Har bilder med liknande blå toner och där blir inte skillnaden alls lika stor. Nu har jag visserligen inte justerat bilden något med proofen påkopplad, så det går förmodligen att komma lite närmare.
 
Varför ska bilden vara 16Bit??? Printarna printar i 8bit ändå och omvandlar (vad jag vet i alla fall) bilderna till jpeg innan de printar dem.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.