Annons

Crimson - Frontweb.se

Produkter
(logga in för att koppla)
30x45 cm... Blankt papper..och som sagt, ingen interpolering, utan bara lite uppskärpning.
 
Jesper K skrev:
Aha, berätta gärna hur dom blev!

Jesper

Fick bara 3 av dom, 2 st 50x75or, en 30x45.

Wow.. jag har helt klart hittat mitt labb, färgerna är spot-on.. perfekt!

Föresten, det var inge fel på skärpan heller ;)
 
Senast ändrad:
Enligt vad man läser i den här tråden är de flesta väldigt nöjda med Crimson. För mig säger det väldigt lite utan jämförelse.

Är det någon som har gedigen erfarenhet och kan göra en jämförelse med ProPrint? Det skulle vara intressant, eftersom jag själv kör Proprint som trogen leverantör.

Byta labb?

Mvh /Peter
 
peter_wahlström skrev:
Enligt vad man läser i den här tråden är de flesta väldigt nöjda med Crimson. För mig säger det väldigt lite utan jämförelse.

Är det någon som har gedigen erfarenhet och kan göra en jämförelse med ProPrint? Det skulle vara intressant, eftersom jag själv kör Proprint som trogen leverantör.

Byta labb?

Mvh /Peter

Varför byta om du är nöjd? Annars prova och se skillnad.

Jag provade för en tid sedan att skicka exakt samma fil till DOX, Crimson, ProPrint, Prolabbet och kom fram till att Crimson passade mig bra.
 
Efter att jag läst denna tråd om Crimson och hur nöjda ni var så tänkte jag oxå prova.

Så nu sitter jag och ska beställa bilder.
Kruxet är när man ska bekräfta med sitt kontokort, det står att man ska fylla i "CVC".

Vad är CVC??

/Daniel
 
På baksidan av kortet finns 3st siffror längst till höger ovanför autografen, de är de siffrorna..

Jag undrar vilket arbetsflöde man ska ha innan man skickar till crimson, jag gjorde min första beställning från dem nyss har inte fått dem ännu, vad menar ni med interpoolera och andra begrepp, hur gör man med raw respektive jpg flödet, jag har färgkalibrerat min skärm till en egen profil och kör Adobe RGB i kameran på Canon 20D.. Hur stora utskrifter kan man göra med fullgott resultat? Varför välja matt istället för blank?

Kör de i 300DPI eller 400DPI som proprint osv. osv.

/Magnus
 
Magnuz skrev:
På baksidan av kortet finns 3st siffror längst till höger ovanför autografen, de är de siffrorna..

Jag undrar vilket arbetsflöde man ska ha innan man skickar till crimson, jag gjorde min första beställning från dem nyss har inte fått dem ännu, vad menar ni med interpoolera och andra begrepp, hur gör man med raw respektive jpg flödet, jag har färgkalibrerat min skärm till en egen profil och kör Adobe RGB i kameran på Canon 20D.. Hur stora utskrifter kan man göra med fullgott resultat? Varför välja matt istället för blank?

Kör de i 300DPI eller 400DPI som proprint osv. osv.

/Magnus

Gör klart bilderna i AdobeRGB. Konvertera precis innan du sparar din slutliga bild till COlorMatchRGB. De använder 200dpi har jag för mig. I Lamda Prefix kan du välja 400dpi.

Matt eller blankt.. smaksak. Jag gillar sätta matta i ramar på väggen... Portfoliobilder till modeller gör jag blanka.

20D bör väl klara en 35x40 med bra resultat?

/Patrik
 
Senast ändrad:
Använda Crimsons Frontweb.express för 10x15 kopior?

En (kanske väldigt grundläggande) fråga om arbetsflöde för framkallning av digitala kopior;

- mina obearbetade filer direkt ur kameran är original 3504x2336 pixlar @ 72 dpi och utan ytterligare skärpa eller kontrast pålagd.

Säg att jag skulle vilja skicka in ett 50-tal bilder för 10x15 blanka kopior - vad skulle NI föreslå som förarbete för bästa kvalitet?

Ska jag själv ange bildens storlek som 10x15 cm?

Ska jag själv ange 300 dpi?

Själv justera alla bilder med kontrast, färger och skärpa?

Parametrar vid SPARA SOM (jpeg kvalitet, etc)?

Annat att tänka på?
 
mipert skrev:
För absolut bästa kvalitet är det bäst om bilden har ett visst antal pixlar.

För bilder från Fotolabo är det 100 pixlar per centimeter som gäller vilket medför att en 10x15 skall ha 1000x1500 pixlar.

Mskinerna på Fotolabo belyser med 100 punkter per tum oavsett hur många pixlar din fil har.
Det betyder att om du skickar för få måste den lägga till pixlar och tvärtom om det är för många.
Frågan är bara vem som skall interpolera bildfilen, jag (i exempelvis Photoshop) eller labbet i sina maskiner?

[...]


Tack för att du utredde detta! *pustar ut* (så slapp jag!) ;-)

En liten stavningsrättelse bara (Petnoga! JAG!?) Det ska vara "punkter per centimeter" i sista stycket här ovan...

//Eric
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.