Annons

Crimson - Frontweb.se

Produkter
(logga in för att koppla)
thc skrev:
Tack för snabbt svar !

Det är mest natur/landskap, fåglar , så jag tror nog att jag vill ha dom så skarpa det bara går. Vilken radie/mängd lämpar sig bäst då ?

Ställ radien på ett rätt lågt värde, lite grann under 1 och ställ sedan bilden så att du ser den i 100% skärmvisning. Dra sedan mängden till dess att du tycker att det ser bra ut. Jag arbetar ofta med mängder kring 125-200%, men en del bilder kräver mera.


Jag kan inte välja JPEG i "File - Save as", har jag missat något ? (Version 8, PS CS)


Kolla att bilden ligger i 8 bitars läge. Om inte, ta ner den till 8 bitar efter det att du gjort all bearbetning av bilden inklusive skärpningen, innan du sparar den.

I TIFF , skall man komprimera bilden ? Eller zippar man ihop filerna innan man laddar upp ? Skall man bifoga ICC profile ?

Jag brukar undvika TIFF-komprimering, av den orsaken att det kan strula ibland om den ska användas i ett annat program. Är nog inget problem att zippa dem, men det kan Crimson svara på bättre än jag. Däremot vet jag att du inte behöver bifoga ICC-profilen om du har valt att infoga den i bildfilen, vilket du bör göra.

MVH/Stefan
 
peter_wahlström skrev:
Ska jag göra en uppsättning med colormatch-bilder eller går det lika bra med AdobeRGB eller till och med sRGB när jag skickar till FrontWeb Pro.

Eftersom Crimson har gjort ett intilligent program (nej, jag arbetar inte på Crimson) så kan det läsa vilken profil som du har i bilden, om du väljer att infoga en profil (Vilket du absolut bör göra). Det innebär att du kan skicka bilden med vilken färgrymd du vill.

Men varför reducera den till sRGB? Ditt problem var ju bleka färger och sRGB stryper färgomfånget på skrivaren helt i onödan. Jag skulle välja Adobe RGB.

MVH/Stefan
 
stefohl skrev:
Eftersom Crimson har gjort ett intilligent program (nej, jag arbetar inte på Crimson) så kan det läsa vilken profil som du har i bilden, om du väljer att infoga en profil (Vilket du absolut bör göra). Det innebär att du kan skicka bilden med vilken färgrymd du vill.

Men varför reducera den till sRGB? Ditt problem var ju bleka färger och sRGB stryper färgomfånget på skrivaren helt i onödan. Jag skulle välja Adobe RGB.

MVH/Stefan

Tack Stefan, det var precis vad jag ville höra.
Hoppas nu att Crimson kan skapa bilder med klös i. Dom kör väl med fuji-papper va?

//Peter
 
peter_wahlström skrev:
Tack Stefan, det var precis vad jag ville höra.
Hoppas nu att Crimson kan skapa bilder med klös i. Dom kör väl med fuji-papper va?

//Peter

Om du arbetar i en hyfsat stor färgrymd kan du ju öka färgmättnaden genom Nyans/mättnad till dess att du får det resultat du vill ha. Se till bara att du inte drar på för mycket så att du skapar färger som inte kan skrivas ut på ett vettigt sätt.

Du skulle kunna lösa detta problemet om du hade en profil för deras printer. Då skulle du kunna ladda den i Korrekturinställningar och sedan aktivera funktionen Tryckbarhetsvarning. Så fort det blir gråa fält i din bild har du tagit i för mycket.

Detta är den enda anledning som jag kan hitta till att ett labb ska lägga ut en profil. Att användaren skulle konvertera till en profil tycker jag verkar krångla till arbetsflödet helt i onödan. Än värre om man tvingas konvertera till sRGB, då minskar färgomfånget helt i onödan.

MVH/Stefan
 
stefohl skrev:
Du skulle kunna lösa detta problemet om du hade en profil för deras printer. Då skulle du kunna ladda den i Korrekturinställningar och sedan aktivera funktionen Tryckbarhetsvarning. Så fort det blir gråa fält i din bild har du tagit i för mycket.

MVH/Stefan

Det här låter intressant... iofs så vill jag inte ha överdriven färgmättnad - utan bara komma ifrån den rosa-röda tendensen som kan uppstå. Tycker det är ganska besvärligt till och med.

Det beror tydligen lite på pappret också. Ska se om Crimson kan ge det jag vill ha på sitt fuji-papper till skillnad från ProPrint som kör på agfa-papper.

Jag kollar alltid exponeringen och sätter vitbalansen noga efter gråkort. Undrar om det hjälper ytterligare med färgkalibrering som Greg MacBeth'en eller vad det heter...

Mvh /Peter
 
peter_wahlström skrev:
Det här låter intressant... iofs så vill jag inte ha överdriven färgmättnad - utan bara komma ifrån den rosa-röda tendensen som kan uppstå. Tycker det är ganska besvärligt till och med.

Nej, överdriven färgmättnad är inte kul. Det är ju lite som när folk fick färg-TV, för oss som är tillräckligt gamla för att komma ihåg det. I glädjen över att det var färg skruvade alla upp färgmättnaden till max :) Inga nyanser kvar, bara skrikiga färger.

Men har har du koll på din skärm? Ser du denna rosa-röda färgton i alla färger, eller bara vissa? Använder du rå eller jpeg-format?

Stefan
 
stefohl skrev:
Nej, överdriven färgmättnad är inte kul. Det är ju lite som när folk fick färg-TV, för oss som är tillräckligt gamla för att komma ihåg det. I glädjen över att det var färg skruvade alla upp färgmättnaden till max :) Inga nyanser kvar, bara skrikiga färger.

Men har har du koll på din skärm? Ser du denna rosa-röda färgton i alla färger, eller bara vissa? Använder du rå eller jpeg-format?

Stefan

Jag kör allting i RAW och har kalibrerad skärm.

Ofta tycker jag också att bilderna blir en aning "dassiga" Jag gjorde därför en jätteuppsättning bilder (olika framkallningar med Capture One) av samma motiv med olika kontraster och färgmättnader för att prova mig fram till ett bättre resultat.

Resultatet blev bäst om jag drog upp kontrasten ganska rejält och 10% ökad färgmättnad. Vitbalansen var kalibrerad efter gråkort.

Jag tycker dock inte jag ska behöva öka färgmättnad och kontrast så mycket på alla bilder. Ska nu med Crimsons hjälp utesluta om det är fotopappret det hänger på.

Börjar bli lätt frustrerande. Bilderna på skärmen ser kanon ut.

Börjar snart misstänka att jag inte kan lita på min skärm och kalibreringsutrustning. En EIZO Coloredge är budgeterad för nästa är... undrar om den sätter "pricken över i-et"

//Peter
 
peter_wahlström skrev:
Ofta tycker jag också att bilderna blir en aning "dassiga" Jag gjorde därför en jätteuppsättning bilder (olika framkallningar med Capture One) av samma motiv med olika kontraster och färgmättnader för att prova mig fram till ett bättre resultat.

Att du behöver dra på kontrast och färgmättnad från en råfil är ju inget ovanligt. Tvärtom, det är ju nästan alltid så att man får skruva upp kontrasten en hel del för att få bra återgivning av mellantonerna. Den råa filen har ju lika bra separation i skuggor, mellantoner och högdagrar, vilket inte stämmer överens med hur vi är vana att se bilderna. Därför måste du alltid lägga på en kontrasthöjande kurva, helst redan i din råkonverterare.

Om du använder Capture One kan du ju göra om din kameraprofil om du inte tycker färgerna stämmer med vad du vill ha. Det är i funktionen Color Editor som du kan göra detta. På så sätt kan du göra olika profiler med olika egenskaper för olika bilder. En häftig funktion när man får grepp om den.

MVH/Stefan
 

Bilagor

  • coloreditor.jpg
    coloreditor.jpg
    16 KB · Visningar: 774
stefohl skrev:
Att du behöver dra på kontrast och färgmättnad från en råfil är ju inget ovanligt. Tvärtom, det är ju nästan alltid så att man får skruva upp kontrasten en hel del för att få bra återgivning av mellantonerna. Den råa filen har ju lika bra separation i skuggor, mellantoner och högdagrar, vilket inte stämmer överens med hur vi är vana att se bilderna. Därför måste du alltid lägga på en kontrasthöjande kurva, helst redan i din råkonverterare.

Om du använder Capture One kan du ju göra om din kameraprofil om du inte tycker färgerna stämmer med vad du vill ha. Det är i funktionen Color Editor som du kan göra detta. På så sätt kan du göra olika profiler med olika egenskaper för olika bilder. En häftig funktion när man får grepp om den.

MVH/Stefan

Nu börjar bitarna falla på plats och förståelsen varför mina bilder ser ut som dom gör. Din hjälp är otroligt mycket värd!

Coloreditorn har jag bara sneglat på i C1 utan att ha haft tid att sätta mig in i den. Har förstått nu att det helt klart är nästa steg att jobba med.

Vet du om det finns färdiga sådana profiler att ladda hem eller köpa som anpassar till olika typer av motiv. T.ex porträtt eller natur. Jag kör med EOS 10D.

Mvh /Peter
 
Angående crimsons färghantering:

Crimson uppdaterar sina färgprofiler kontinuerligt, skulle man behöva konvertera till crimsons profil innan uppladdning så skulle man bli tvungen att ladda ner en ny profil varje gång man ska beställa bilder.

Därför har dom valt att istället konvertera själva.
Dom har dock en "soft proof"-profil som man kan ladda ner, som på skärmen kan visa vad man kan förvänta sig av utskrifterna.
Den profilen ska man inte konvertera till, utan bara använda som förhandsgranskning när man justerar sin bild.

Länk till profilen finns under färghantering i frontweb prefix.
 
Walle skrev:
Dom har dock en "soft proof"-profil som man kan ladda ner, som på skärmen kan visa vad man kan förvänta sig av utskrifterna.
Den profilen ska man inte konvertera till, utan bara använda som förhandsgranskning när man justerar sin bild.

Det är ju så här jag alltid har önskat att det ska vara. Men Crimson vet ju också hur färghantering fungerar.
 
peter_wahlström skrev:


Vet du om det finns färdiga sådana profiler att ladda hem eller köpa som anpassar till olika typer av motiv. T.ex porträtt eller natur. Jag kör med EOS 10D.

Visst finns det sådana profiler att köpa, men jag har aldrig provat dem. Tror mer på att börja med dem som finns i Capture One och sedan editera dem, då får du något som passar dig.

Stefan
 
Tack för alla svar. Är det någon som har någon åsikt om att beställa matta kopior så att dom syns bättre i ramar med glas ? Tänker jag rätt eller ?
 
thc skrev:
Tack för alla svar. Är det någon som har någon åsikt om att beställa matta kopior så att dom syns bättre i ramar med glas ? Tänker jag rätt eller ?
Har inte monterat något i glas men det känns som om du tänker rätt :)
Jag har precis fått några bilder av både Crimson - matt och Colormailer - blankt, jag tycker de blanka ger störande reflektioner när man tittar på dom, blir antagligen bara sämre monterat i glas, så kör du på matta papper, måste bli bättre iaf.
 
Idag fick jag mina bilder och det blev bra resultat. Bilderna kanske blev aningen lite "korniga", jag vet inte om det kan vara ett resultat av USM eller för låg DPI ?

Något irriterande är att bilderna inte riktigt var i A4 format , dom var 203 mm x 304 mm så lite för lång och lite för låg. Men det uppvägdes av att dom trycker (C) Tomas Carlsson på baksidan :)

Jag tycker att de matta bilderna fungerade mycket bättre bakom glas i en ram, klart mindre reflexer.
 
som vanligt finfina bilder.
som vanligt förjävlig service.
av nån anledning går det aldrig att få ett utförligt svar på ens frågor.
fast numera så slipper man ju iaf se dom snörpa på munnen.
(dvs. jag mejlar istället för att gå dit)
 
Jagkan bar ahålla med om att Front Web gränsnittet är bra . Om man lär sig hantera alla dessa
"glitchar" med format,storlekar etc. , så är verkligen prissättningen kanon bra.
Jag har tyvärr bestämmt mig för att använda Prolabbet istället . I alla fall för viktiga printar.

Jag gjorde ett ordentligt test där jag printade ut exakt samma bilder hos Crimson och Prolabbet.

Jag hoppades att Crimson bilder skulle vara lika bra ( eftersom priset är bättre ) men Prolabbets blanka printar var helt överlägsna när man gjorde sida vid sida jamförelse .

Crimson printar såg lite gul slöjade och "stumma" ut , Prolabbets hade helt annan "briljans",

För de flesta kan jag tänka mig var inte skillnaden så stor så att det skulle motivera den mycket dyrare PL printen , men jag kommer att printa ut på Prolabbet.

Den "gula stumheten" - eller "sämre gamuten" påminnde lite om gamla tiders fenomen när man har slarvat med sopan i framkallningsmaskinen ( och inte bytt ut i tid )

En annan sak som jag tycker skulle kunna fungera bättre hos Crimson är det där med leverans "on time" Jag vet aldrig när bilderna kan verkligen hämtas

Prolabbet ringer faktiskt upp när man kan hämta ( och är mycket snabbbare än Crimson )


Jag vet att Crimson är vassa med programering så de skulle kunna fixa en funktion med SMS när printarna kommer ut från maskinen .
 
är det bara jag som tycker crimsons hemsida är det mest röriga och stökiga i internets historia? (okej, jag överdriver lite, men rörig är den verkligen)
när jag bad om lite tolkningshjälp där jag erkände att jag inte hittade så bra runt på deras hemsida så jag var osäker på vad av deras tjänster som skulle passa mig bäst, fick jag till svar "läs på hemsidan".

åh, tack. väldigt hjälpsamt... inte.
 
crimson - matta kopior!
Jag har bara testat crimson 1ggr för att testa. Tog tyvärr blanka kopior..
Var där och kika lite på deras papper, de har bara matta och blanka...vet någon var man kan få matta kopior med struktur i?
Som "newbie" vet jag inte vad det heter, men jag har sett porträtt på matt papper som har struktur i ytan och effekten blir lite åt målningshållet...inte så mycket men effekten e cool.

Eller som kankse martin timell skulle säga, typ vita tapeter med sågspån i...alltså nån sån form av struktur.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.