Walle
Aktiv medlem
PatrikAdolfsson skrev:
Kul att ni upptäcker "Mitt labb"
Patrik, hur länge har du kört crimson? Jag har kört crimson sen 2002 *larv larv*
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
PatrikAdolfsson skrev:
Kul att ni upptäcker "Mitt labb"
Walle skrev:
För övrigt så står det på crimsons hemsida att mindre bilder via frontline exponeras med 400 ppi, större med 200 ppi. Kör man Lambda Prefix så väljer man själv.
Walle skrev:
Patrik, hur länge har du kört crimson? Jag har kört crimson sen 2002 *larv larv*
PatrikAdolfsson skrev:
Gör klart bilderna i AdobeRGB. Konvertera precis innan du sparar din slutliga bild till COlorMatchRGB. De använder 200dpi har jag för mig. I Lamda Prefix kan du välja 400dpi.
/Patrik
Walle skrev:
Stefan: Var har du fått tag på lambdaprinterns profil?
Varför står det på crimsons hemsida att de förutsätter att bilden är i colormatchRGB om bilden inte har någon inbäddad profil om colormatchRGB är så mycket "sämre" än adobeRGB?
Walle skrev:
Pongu skrev:
Hur mycket skärpa är lagom att lägga på för 30x45? Oskarp mask 100% med radie 1,5?
/Pontus
stefohl skrev:
Skulle nog dra ner på radien. Snarare radie 0,8-1. Dra sedan i mängden till dess att det ser lagom skarpt ut när du ser på bilden vid 100% skärmvisning. Hur mycket du hamnar på beror mycket på bildens utseende.
MVH/Stefan
Proboarder skrev:
ehm, kanske dum fråga. inte så haj på färgprofiler.
Men, jag ska alltså välja min skärmprofil (kalibrerad) att jobba emot i Photoshop, och i Windows right?
Edit -> Colour Settings ->
RGB : Min egen, eller ska jag ta något annat?
mange78 skrev:
Du ska INTE ha din egen profil som arbetsfärgrymd i PS. Kör med Adobe RGB. Sedan när du har arbetat klart med bilden konverterar du till den profil som labbet vill ha.
Pongu skrev:
Min erfarenhet är att utskrifter ibland kan behöva lite större radie än vad som ser perfekt ut på skärmen, men det är kanske inbillning. Om radie 1 fungerar bra med FrontWeb kör jag med det!
/Pontus
Proboarder skrev:
Det är alltså bara i windows jag ska sätta min egen färgprofil?
stefohl skrev:
En Lambda är helt annorlunda än en bläckstråleskrivare när det gäller skärpning. Det finns ju inget raster som döljer skärpningen. Så därför rekommendationen att dra ner radien och istället dra upp mängden.
MVH/Stefan
Proboarder skrev:
Det är alltså bara i windows jag ska sätta min egen färgprofil?