Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Crimson - Frontweb.se

Produkter
(logga in för att koppla)
För övrigt så står det på crimsons hemsida att mindre bilder via frontline exponeras med 400 ppi, större med 200 ppi. Kör man Lambda Prefix så väljer man själv.
 
PatrikAdolfsson skrev:
Gör klart bilderna i AdobeRGB. Konvertera precis innan du sparar din slutliga bild till COlorMatchRGB. De använder 200dpi har jag för mig. I Lamda Prefix kan du välja 400dpi.
/Patrik

Eftersom Crimson använder den inbäddade profilen om det finns en sådan, kommer de att konvertera från din arbetsfärgrymd till sin skrivarprofil automatiskt. Det är därför ett onödigt steg att konvertera till Colormatch RGB. I de flesta fall kommer du dock inte se någon skillnad, men om du har intensiva gula eller gröna färger kommer konverteringen ta bort dessa ur din bild, trots att de kan återges av Crimsons Lambda.

Använd 200 ppi, bilden ser inte skarpare ut vid 400 ppi vid de tester som jag har sett. Bara om du lägger in en text som det finns någon anledning att gå upp till 400 ppi.

I bilden ser du hur Lambdaprofilen kan återge många färger som colorMatch (den röda färgrymden) klipper bort.

MVH/Stefan
 

Bilagor

  • colormatch.jpg
    colormatch.jpg
    18 KB · Visningar: 1,275
Och i denna bild ser du hur Adobe RGB (den gröna färgrymden) förmår att fånga in de flesta av de färger som Lambdan kan återge.
 

Bilagor

  • adobe-rgb.jpg
    adobe-rgb.jpg
    37.9 KB · Visningar: 1,159
Stefan: Var har du fått tag på lambdaprinterns profil?

Varför står det på crimsons hemsida att de förutsätter att bilden är i colormatchRGB om bilden inte har någon inbäddad profil om colormatchRGB är så mycket "sämre" än adobeRGB?
 
Walle skrev:
Stefan: Var har du fått tag på lambdaprinterns profil?

Varför står det på crimsons hemsida att de förutsätter att bilden är i colormatchRGB om bilden inte har någon inbäddad profil om colormatchRGB är så mycket "sämre" än adobeRGB?

Det är en gammal profil som de använde tidigare. Numera lägger de inte ut profilen, utan konverterar själva eftersom de då och då byter profil. Jag vet dock att min gamla representerar ganska väl vad Crimsons Lambda har för färgomfång.

Vad beträffar att de har ColorMatch RGB som standardprofil beror det nog på att i början med detta med arbetsfärgrymder o s v, använde de flesta yrkesfotografer ColorMatch som sin arbetsfärgrymd. Sedan dess har fler och fler gått över till en större arbetsfärgrymd som t ex Adobe RGB.

Som sagt var, i de allra flesta bilder spelar det inte så stor roll. Ska till rätt så intensiva färger för att det ska påverka utseendet.
MVH/Stefan
 
Hur mycket skärpa är lagom att lägga på för 30x45? Oskarp mask 100% med radie 1,5?

/Pontus
 
Pongu skrev:
Hur mycket skärpa är lagom att lägga på för 30x45? Oskarp mask 100% med radie 1,5?

/Pontus

Skulle nog dra ner på radien. Snarare radie 0,8-1. Dra sedan i mängden till dess att det ser lagom skarpt ut när du ser på bilden vid 100% skärmvisning. Hur mycket du hamnar på beror mycket på bildens utseende.

MVH/Stefan
 
stefohl skrev:
Skulle nog dra ner på radien. Snarare radie 0,8-1. Dra sedan i mängden till dess att det ser lagom skarpt ut när du ser på bilden vid 100% skärmvisning. Hur mycket du hamnar på beror mycket på bildens utseende.

MVH/Stefan

Min erfarenhet är att utskrifter ibland kan behöva lite större radie än vad som ser perfekt ut på skärmen, men det är kanske inbillning. Om radie 1 fungerar bra med FrontWeb kör jag med det!

/Pontus
 
ehm, kanske dum fråga. inte så haj på färgprofiler.

Men, jag ska alltså välja min skärmprofil (kalibrerad) att jobba emot i Photoshop, och i Windows right?

Edit -> Colour Settings ->
RGB : Min egen, eller ska jag ta något annat?
 
Proboarder skrev:
ehm, kanske dum fråga. inte så haj på färgprofiler.

Men, jag ska alltså välja min skärmprofil (kalibrerad) att jobba emot i Photoshop, och i Windows right?

Edit -> Colour Settings ->
RGB : Min egen, eller ska jag ta något annat?

Du ska INTE ha din egen profil som arbetsfärgrymd i PS. Kör med Adobe RGB. Sedan när du har arbetat klart med bilden konverterar du till den profil som labbet vill ha.
 
mange78 skrev:
Du ska INTE ha din egen profil som arbetsfärgrymd i PS. Kör med Adobe RGB. Sedan när du har arbetat klart med bilden konverterar du till den profil som labbet vill ha.

Det är alltså bara i windows jag ska sätta min egen färgprofil?
 
Pongu skrev:
Min erfarenhet är att utskrifter ibland kan behöva lite större radie än vad som ser perfekt ut på skärmen, men det är kanske inbillning. Om radie 1 fungerar bra med FrontWeb kör jag med det!

/Pontus

En Lambda är helt annorlunda än en bläckstråleskrivare när det gäller skärpning. Det finns ju inget raster som döljer skärpningen. Så därför rekommendationen att dra ner radien och istället dra upp mängden.

MVH/Stefan
 
stefohl skrev:
En Lambda är helt annorlunda än en bläckstråleskrivare när det gäller skärpning. Det finns ju inget raster som döljer skärpningen. Så därför rekommendationen att dra ner radien och istället dra upp mängden.

MVH/Stefan

OK, tack. Jag är med!

/Pontus
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.