Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Crimson - Frontweb.se

Produkter
(logga in för att koppla)
Beställde bilder via "Prefix" idag. Hyfsat gränssnitt, men ändå lite rörigt.

Jag laddade upp en bild på prov "bara för att kolla" hur alternativ med ramar, dpi osv funkade.
Stängde ner sidan och efter ett par timmar laddade jag upp samma bild igen, plus 3 andra.

Den gamla låg då kvar och blev beställd ihop med de nya uppladdningarna... 4+1=5 bilder, varav en alltså dubblerades.

Såg inte att den gick att radera någonstans, så jag chansade på att klicka mig vidare i "arbetsgången"... Jag tänkte att den möjligheten kommer väl på nästa sida.

-Tack för din beställning, stod det då... :)
Jag ringde och påtalade problemet för kundtjänst, som bad att få återkomma eftersom hon inte hade lärt sig "Prefix" arbetsgång...

Hon ringde och talade om att det inte går att radera uppladdade bilder, men att man kan skriva "antal:0" i rutan för antal kopior...

Klart som f-n, men en liten ruta som man inte såg just då...
Raderings-funktion skall komma senare, sa tjejen på kundtjänst.

Visst, hade jag kollat ordenligt så.... men nu missade jag detta och det tyder på att gränsnittet ( eller jag...) är rörigt..

- Då slipper jag betala för det exemplaret ?, försökte jag....
- Jag skall se vad jag kan göra, avslutade hon..

En inte allför avancerad gissning är att de inte bjussar. Eller ? Besked om detta lovas er vid leverans....

har beställt samma bilder på tre labb nu.
har inte fått bilderna från prolabbet ännu, men bilderna från crimson prefix och proprint har dykt upp (beställde från prolabbet dagen efter så det är inte att dom är långsamma).

på crimson körde jag, som sagt, prefix.. ska även testa beställa från pro.
crimsons prefixbilder är på väldigt sladdrigt och trist papper. alldeles för blankt för att vara matt, för min smak. det blir lätt tumavtryck.
väldigt matta färger och låg kontrast och den skärpa jag la på ser ut att ha helt försvunnit.
proprints bilder är klart snyggast. kontrasten är kvar, stabilare papper, bra skärpa, mer färger och framförallt RÄTT färger (observera att det kan ju vara mitt fel om nåt knasar, men proprint får iaf till det som jag vill ha).
har tidigare tyckt att proprint inte riktigt fått till dom färger jag är ute efter (sen det byttes till ett annat papper, gissar jag), men nu vid jämförelse så är det stor skillnad.

har som sagt bara jämfört crimson prefix och proprint än så länge.
det ska bli intressant att se hur crimson pro och prolabbet står sig oxå vid jämförelse.
jag har stora förhoppningar om prolabbet.

rent supportmässigt så förlorar crimson fett.
stefan på proprint är alltid jättetrevlig och otroligt hjälpsam, medan man nästan blir förolämpad av personalen på crimson.
kanske ett storleksproblem? ju större firma desto drygare personal? det stämmer ju dock inte alltid, jag har mött rejält dryga småföretagare oxå. ;o) (kanske har ni nångång läst min dust med team framkallning?)
jag har inte kommit på några fyndiga frågor till prolabbet ännu, men dom lär komma.

nu kanske inte det här är så relevant för det egentliga trådinnehållet, men den här tråden har varit den hjälp jag hade behövt från crimson, så jag har valt att lägga min lilla labbjämförelse här. alla lovord har fått mig att prova mitt "gamla" labb, crimson, igen.
och kanske intresserar det iaf nån enstaka nyfiken.
fast bäst är ju att testa själv.

Jag förjer med viss spänning dina resultat Christel. Kommer snart att lägga en beställning på några större bilder men har inte bestämt vart än.

Eftersom det inte är alltför bråttom väntar jag på andras erfarenheter. Det är ju alltid synd att slänga ut pengar på något man ej blir nöjd med.

/AnWi

Jag har beställt ganska mycket från frontline pro och alltid blivit nöjd.

Bilder i mindre format tar jag alltid blanka och de brukar vara på Fuji crystal archive som ju är ett schysst papper. Större bilder brukar jag göra på matt eftersom jag tycker det är lättare att hantera och då brukar det vara Fuji prof. paper.

Jag fick en större mängd 20x30 bilder gjorda för lite sedan och nog tycker jag dem är som jag väntat mig, eller så som det ser ut i datorn innan jag skickar.

Jag vet iofs att jag får bilderna "glassigare" och lite tuffare om jag lämnar på en del andra labb men det beror ju på att de höjer färg & kontrast över mina inställningar.... och det vill jag ju inte.

Och idag så fick jag ett antal större förstoringar och de såg oxå ut precis som jag väntat att de skulle dvs så som min skärm visade.

För mig har kundtjänst alltid funkat bra, jag ringer och får svar på det jag vill veta eller mailar lite längre frågor och får svar på dem oxå.

Gränsnittet i Pro och prefix tycker jag nog är en bra balans mellan kontroll och tillgänglighet.

Och så som priserna ligger kan man ju alltid unna sig att beställa lite extra...

/b

fick prolabbets bilder idag.
dom var urusla!
men! jag antar att det är jag som schabblat, för en tidigare beställning från samma labb (med "konsumentinställningar") fick fantastiskt resultat.
blir alldeles virrig av färgprofil-eländet på prolabbet, så det får bli ämnet för mina första frågor till prolabbet.
en ny beställning och "test" av servicen är alltså förmodligen nödvändigt.

har studerat crimson och proprintbilderna lite extra och tycker att det förvisso är bra tryck i proprintkopiorna, men dom är för mörka trots upplättade bildfiler.
problemet är precis det motsatta med crimsons prefix.

crimsons frontweb pro-kopior dök upp idag (dock inte samma testbilder) och där verkar det bättre tryck i både färg och kontrast.
antar att det är lättare att schabbla med prefixen om man inte har full koll på vad man gör (vilket jag trodde jag hade, men nu är jag inte så säker längre).

crimson pro är riktigt billigt och man slipper greja själv med färgprofiler, och det är ett par stora plus.
proprint har inte större storlekar än 20x30 (på det fotografiska materialet iaf) och det är deras enda, men rätt stora, minus.

kommer testa lite crimson lambda och annat förutom prolabbets allehanda färgprofiler.

det är synd att man inte kan visa upp resultaten av testbilderna på ett bra sätt, så jag rekommenderar att man hör av sig till varje labb och skickar ett par egna testbilder (jag har kört en färg och en s/v bild) för att se med egna ögon.

skriver lite virrigt idag, så jag lär väl bara förvirra er med mitt babbel.

Jann Lipka skrev:
Crimson printar såg lite gul slöjade och "stumma" ut , Prolabbets hade helt annan "briljans",

Ser du denna stumhet när du använder deras proofing-profil och går den i så fall att korrigera?

Jag vet att Crimson är vassa med programering så de skulle kunna fixa en funktion med SMS när printarna kommer ut från maskinen .

Vore inte det en läcker funktion? Pip i telefon och bilderna är klara :)

Stefan

Jag har läst igenom tråden, men kan ändå ha missat denna informationen.
Är det någon som har skickat efter de stora poster-bilderna? Jag undrar mest över hur de skickas?
I papprör?

Mindre bilder skickas i kuvert. Större bilder, format upp till 70x100 skickas i papprör som stort brev. Är det många stora bilder kan det bli så tungt att de går som företagspaket.

Riktigt stora bilder dvs typ 100x140 osv.. skickas i stora papprör, Jumborör... 30cm diameter... och det är inget billigt porto på dem... tror det gick på närmre 300:- i porto... fast det var länge sedan jag beställde så stort nu, gjorde det ofta förr eftersom det blev väldigt bra st pris på 18x24cm om man lade ihop många på samma bild och skar ned dem själv....

Men som priserna ligger nu finns det ingen anledning att göra så för mig i alla fall..

Transporterna funkar ungefär precis så bra som posten tillåter.... dvs strular ibland, jag har nog inte blivit av med något men ibland kan det ta en dag extra för posten att få fram bilderna vilket ju är surt....

/b

Tackar Bertil!

Jag nöjer mig nog med "bara" 70x100cm.
Det borde väl framgå vid beställning vad frakten blir? Om man nu vill slippa frakt på hundralappar menar jag.

Jag fick precis min beställning av en bild i storleken 50*70 och den skickades som stort brev och frakten på det blev 40kr och 40öre. :)

Någon som har ett bra tips på ramar till Crimsons posterstorlekar;

30x45
35x50
50x75

(har inte bestämt mig vilket format det blir, ska sätta upp "high-key" porträttbilder på mina tre barn i TV-rummet)

IKEA verkar ha "fel format" då dem enbart har 30x40, 30x50, 40x50 eller 50x70.

Jag vill gärna fylla ramen helt med bilden som det är tänkt, utan tomluft eller bli tvungen att beskära färdig bild med den slöa köks-saxen.

Nån som har ett tips vart man köper ramar för att passa Crimsons format?! Antingen enbart som glas-skiva eller med trä/björk-ram alt sista utvägen i aluminium-ram.

Nån som har erfarenhet av Gallerix ramar och priser?

Estethia skrev:
rent supportmässigt så förlorar crimson fett.
stefan på proprint är alltid jättetrevlig och otroligt hjälpsam, medan man nästan blir förolämpad av personalen på crimson.
kanske ett storleksproblem?
Intressant, jag måste nog säga att om det vid sidan om snabbheten, priset och kvaliteten (samt att det fungerar utsökt med min firefox på linux) är något som fått mig att gilla Crimson så är det att de varit exemplariska i telefon när jag ringt och ställt frågor.
Vid ett tillfälle viste inte den som svarade det jag ville veta men om jag inte fallit tillbaka på ett "jaja, det märker jag" så hade hon säkert tagit reda på det.

Med tanke på datumen för inläggen så är det min gissning (baserad på ingenting alls mer än magkänsla) att semestertider med låg bemanning men mycket jobb kan göra att man råkar ut för support-folk som:
1. Inte vanligtvis sysslar med kundtjänst.
2. Har häcken full med annat jobb och känner sig stressade.

Inte för att det är en ursäkt men det skulle kunna vara en alternativ förklaring.

ja, jag får ta tillbaka det där.
nog för att dom inte var så snabba med bra svar, men jag fick en ursäkt och lov om bättring.
dom var inte heller så snabba med att rätta sina kopieringsmisstag men det är en stor firma med många kunder och då blir det väl lätt så om man tex. inte har tillräckligt med folk eller nåt.
och när jag väl fick min nya kopia så fick jag vidare info om maskinerna dom använder samt fick se med egna ögon vilka skillnader det kan bli.
mycket bra.

och nu när jag fått kläm på hur det går till på crimson (vilket är lättare att få grepp om nu när deras hemsida är uppfräschad) så kan jag säga att den enda skillnaden mellan crimson och mina favoriter proprint är att crimsons bilder är aaaningens kontrast- och färglösare (mycket liten skillnad) samt är på sladdrigt tunnt och eländigt papper.
papperet är väl den största skillnaden.
proprints papper är betydligt tjockare och av mycket trevligare kvalité.
dock är crimsons priser väldigt trevliga.

summa summarum.
vill man ha tjockt snyggt papper och supersnabb support så väljer man proprint.

vill man ha billiga priser, mindre snabb support och inte bryr sig om tjockleken på papperet så väljer man crimson.

Vapo skrev:
Någon som har ett bra tips på ramar till Crimsons posterstorlekar;

30x45
35x50
50x75

(har inte bestämt mig vilket format det blir, ska sätta upp "high-key" porträttbilder på mina tre barn i TV-rummet)

IKEA verkar ha "fel format" då dem enbart har 30x40, 30x50, 40x50 eller 50x70.

Jag vill gärna fylla ramen helt med bilden som det är tänkt, utan tomluft eller bli tvungen att beskära färdig bild med den slöa köks-saxen.

Nån som har ett tips vart man köper ramar för att passa Crimsons format?! Antingen enbart som glas-skiva eller med trä/björk-ram alt sista utvägen i aluminium-ram.

Nån som har erfarenhet av Gallerix ramar och priser?

Kör frontline prefix (på crimson) istället så kan du få bilderna utskrivna i exakt det format som du vill ha dom i, på millimetern. Det kräver dock att man har koll på sina färger.
http://www.frontweb.se/prefix/

Drar upp en låång tråd här med en liten fråga.

Jag beställde i veckan för första gången från Crimson och bilderna ser bra ut, men verka sakna lite färgnyanser, i alla fall i det gröna området. Såhär ser ett foto av en av utskrifterna ut (100% crop).

Svårt att få med på bild, men det är liksom brusiga, stegvisa övergångar mellan de gröna nyanserna. Inte lika jämna övergångar som på originalbilden. Själva kornigheten är inte Crimsons fel utan beror på diafilmen som använts.

Blir det alltid såhär när man skriver ut bilder med mycket gröna nyanser eller är det en brist hos Crimsons maskin?

Bilagor

• crimson_crop.jpg
    crimson_crop.jpg
    33.2 KB · Visningar: 670
Walle skrev:
Kör frontline prefix (på crimson) istället så kan du få bilderna utskrivna i exakt det format som du vill ha dom i, på millimetern. Det kräver dock att man har koll på sina färger.
http://www.frontweb.se/prefix/

Gjorde du en soft-proof med crimsons profil innan du skickade bilden? Om inte, ladda ner crimsons soft-proof-profil från nätet och testa ifall du kan se samma fel i datorn.

Och hur gör jag detta?

Jag har lagt .icc-filen bland de andra på datorn (/delade filer/adobe/color/profiles/)
, men när jag väljer Convert to profile i PS så finns den inte med vad jag kan se.

Gör jag helt fel?

Jepp, du gör fel :)

Du ska inte konvertera till den profilen, konverteringen sköter crimson själva. Du ska endast förhandsgranska bilden med den, för att kunna göra eventuella justeringar.

Gå på menyn: View->Proof setup->Custom

I dialogrutan, i kategorin Proof Conditions, "Device to simulate" väljer du crimsons icc-profil. Den bör heta (gör på in dator) nåt i stil med "LA1-GL-..."

Klicka ur "Preserve RGB Numbers", om den är ikryssad.
Rendering intent bör vara Perceptual, och Black Point Compensation ska vara ikryssad.

Klicka nu save och spara som "crimson.psf".

Nu kan du klicka på View->Proof Setup->Crimson (troligtvis längst ner) för att förhandsgranska hur det blir i utskrift. Växla mellan förhandsgranskning och normalt läge med Ctrl+y.

Nu kan du göra eventuella justeringar du behöver göra innan konverteringen sker. Spara sen filen som vanligt (utan att konvertera färgprofil) med den aktuella färgprofilen inbäddad.

Martin F skrev:
Blir det alltid såhär när man skriver ut bilder med mycket gröna nyanser eller är det en brist hos Crimsons maskin?

Det du ser hur det blir om färgerna ligger utanför omfånget som skrivaren kan hantera. Aktivera korrekturinställningar, som de andra i tråden har beskrivit. Gå sedan och se om du har färger utanför det omfång som du kan hantera genom att du slår på Tryckbarhetsvarning (Gamut warning). Om du får det i de gröna färgerna (grönt är en svår färg), så ser du en grå markering i dessa ytor.

Välj då att minska mättnaden i de gröna färgerna genom att öppna Nyans/mättnad (Hue/Saturation) och välj grön färg. Klicka på den gröna nyans du har problem med och dra sedan ner mättnaden.

Det är sällan du behöver dra ner dem så mycket att all Tryckbarhetsvarning försvinner. Sluta när du fortfarande ser en del grå markering.

Stefan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar