Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Crimson - Frontweb.se

Produkter
(logga in för att koppla)
Ni som beställt bilder från Crimson. Hur mycker justerar dom bilderna och hur mycket efterarbete har ni själva gjort innan ni skickar filerna? Skall man göra dom så färdiga som möjligt med USM och hela kitet och hoppas på att dom blir liknande. Jag menar, dom kör ju inte med nån ICC-profil?

De använder inbäddad profil om det finns, annars ColormatchRGB. De skärper även bilderna om man nu inte använder lambda prefix.

Jag skickade som sagt mina 8MP-filer ointerpolerade. Uppskärpta med USM 100% och 1,0 i radie.. Crimson använder 200DPI vad jag förstått (vilket gör att mina filer med 1D MkII blir ganska precis 30x45). Trots inbäddad profil, så upplever jag färgerna som lite neutralare/mattare än på min skärm, men ändå hur bra som helst.

Ok, så man bör vara lite försiktig med USM alltså. 200 dpi? Är inte det lite lågt egentligen?

mange78 skrev:
Ok, så man bör vara lite försiktig med USM alltså. 200 dpi? Är inte det lite lågt egentligen?

Nej, inte alls..Det är fullt tillräckligt för stora förstoringar. Du ska ju inte köra näsan i bilden (jo, vissa gör ju det ändå, istället för att njuta av bilden)

Ok, har aldrig kört större än 20x30, men tänkte jag skulle passa på nu när det blivit så bra priser.

mange78 skrev:
200 dpi? Är inte det lite lågt egentligen?

En Lambda arbetar normalt med den upplösningen, så det blir inte skarpare om du ger den en bild med högre upplösning. Den kan också arbeta med 400 dpi, men du kommer bara se skillnad om du har till exempel text i liten grad. På en bild ser du ingen skillnad.

MVH/Stefan

Har kört med ProPrint och bestämde mig för att testa Frontweb, då priserna är mkt lockande.
Bildmessigt är jag mkt nöjd med båda.
Men väljer jag "Normal leverans (på dagen)"
Så förväntar jag mig att få bilderna enligt det.
tex jag skickar beställningen måndag em, jag har bilderna onsdag. Det är sån service man har på ProPrint iaf. Men nu har jag fått vänta 2ggr på bilder, längre än jag tycker mig ska behöva.
Så mitt betyg blir, har du inte bråttom och ont om pengar välj FrontWeb, behöver du snabb leverans då är det ProPrint som gäller.

motorz skrev:
Har kört med ProPrint och bestämde mig för att testa Frontweb, då priserna är mkt lockande.
Bildmessigt är jag mkt nöjd med båda.
Men väljer jag "Normal leverans (på dagen)"
Så förväntar jag mig att få bilderna enligt det.
tex jag skickar beställningen måndag em, jag har bilderna onsdag. Det är sån service man har på ProPrint iaf. Men nu har jag fått vänta 2ggr på bilder, längre än jag tycker mig ska behöva.
Så mitt betyg blir, har du inte bråttom och ont om pengar välj FrontWeb, behöver du snabb leverans då är det ProPrint som gäller.

De två första gångerna jag beställde från Frontweb så låg bilderna i brevlådan dagen efter. Då beställde jag nån gång efter lunch med frontwebb express.

Nu sista gången körde jag med frontweb pro och då tog det en dag extra.

... så jag vet inte om jag håller med dig.

Eveningstar skrev:
De två första gångerna jag beställde från Frontweb så låg bilderna i brevlådan dagen efter. Då beställde jag nån gång efter lunch med frontwebb express.

Nu sista gången körde jag med frontweb pro och då tog det en dag extra.

... så jag vet inte om jag håller med dig.
Fick precis svar från frontweb.
Det hade blivit ett misstag. Vilket kan hända alla.
Måste ge dom credit för snabbt och rakt svar.
Så jag får väl ta tillbaka kritiken och hävda motsattsen :)

Jag tänkte prova att framkalla några bilder i A4 format med frontweb/crimson och har några frågor som jag hoppas någon kan svara på.

Jag har bilderna i RAW och om jag har förstått det hela rätt så skall jag öppna dom i PS och göra en "crop" på 30x21 cm ? Hur många PPI ?

Sedan skall jag köra USM 100% 1 pixel radius ?

I vilket format skall jag sedan spara bilden ? Dom pratar om JPEG och TIFF på sin hemsida, om JPEG är det då "Save for Web" som gäller eller finns det något annat sätt ?

Jag har tidigare provat VSFL och dom göra väldigt blanka kort, så blanka att om man sätter dom i en ram med glas så går det knappt att se korten utom i speciella vinklar och ljus så jag tänkte prova matta kort , är det en bra ide ?

thc skrev:
Jag tänkte prova att framkalla några bilder i A4 format med frontweb/crimson och har några frågor som jag hoppas någon kan svara på.

Jag har bilderna i RAW och om jag har förstått det hela rätt så skall jag öppna dom i PS och göra en "crop" på 30x21 cm ? Hur många PPI ?

200 PPI är en utmärkt upplösning.

Sedan skall jag köra USM 100% 1 pixel radius ?

Ha gärna lite lägre radie, 0,7 - 0,8 pixlars radie och sedan lite högre mängd. Vilket tröskelvärde du ska välja beror mest på vilken bild du har.

I vilket format skall jag sedan spara bilden ? Dom pratar om JPEG och TIFF på sin hemsida, om JPEG är det då "Save for Web" som gäller eller finns det något annat sätt ?

Välj spara som och välj TIFF eller JPEG som format. Väljer du JPEG, välj kvalitet 10 eller högre.

MVH/Stefan

Tack för snabbt svar !

Det är mest natur/landskap, fåglar , så jag tror nog att jag vill ha dom så skarpa det bara går. Vilken radie/mängd lämpar sig bäst då ?

Jag kan inte välja JPEG i "File - Save as", har jag missat något ? (Version 8, PS CS)

I TIFF , skall man komprimera bilden ? Eller zippar man ihop filerna innan man laddar upp ? Skall man bifoga ICC profile ?

Om du istället väljer "save for web" så kan du spara i jpg. För tiff gäller att de ska vara okomprimerade. Dock kan du, som du skrev, zippa ihop filerna efteråt. Inbäddad färgprofil används om det finns, annars förutsätts colormatchRGB.

Välj "spara som kopia" så kan du spara som jpg. Eller ändra färgdjup från 16 till 8 bitar, då borde det fungera. "Spara för webb" blir onödigt långsamt, åtminstone på min dator, om man har stora bilder.

Fyrkantigt Format?

Jag kan inte komma på hur jag ska bära mig åt för att få fram ett fyrkantigt format från Crimson. Jag skulle vilja använda deras "Prefix" för att få det precis som jag vill och använda deras färgprofil (om det behövs)

Säg att jag vill få fram en bild som är 127x127 på matt papper med vit ram och dessutom se en förhandsgranskning innan jag beställer. Hur gör jag enklast då? Deras användargränssnitt verkar ju inget vidare. Måste jag göra allt manuellt i PS med vita ramar och allt. Hur blir det om jag skickar upp en hel mapp med fyrkantiga bilder?

På ProPrint går detta som en dans... Klockrent. Men jag vill gärna prova Crimson för att se om det blir någon skillnad i färgmättnaden när jag använder deras papper. Tycker Agfa-pappret ger en något blek färgton... =o/

Tips?
Mvh /Peter

Fyrkantig bild i frontweb prefix

Det är lätt att få bilden fyrkantig i frontweb prefix.
1. Välj ramar > utom formatet (mm)
2. Fyll i slutgilltig storlek 1270x1270 mm
Klar!
Lycka till!

Re: Fyrkantig bild i frontweb prefix

peter_karlsson skrev:
Det är lätt att få bilden fyrkantig i frontweb prefix.
1. Välj ramar > utom formatet (mm)
2. Fyll i slutgilltig storlek 1270x1270 mm
Klar!
Lycka till!

var det inte svårare än så... =o)
Hur ska jag göra om jag vill ha vita ramar då? Måste jag fixa det i PS först?

//Peter

En annan sak som jag inet har fått riktig kläm på är vilken färgrymd som rekommenderas. När jag framkallar mina bilder från RAW. Ska jag göra en uppsättning med colormatch-bilder eller går det lika bra med AdobeRGB eller till och med sRGB när jag skickar till FrontWeb Pro.

//Peter

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar