Annons

Crimson eller?

Produkter
(logga in för att koppla)

DavidSidén

Aktiv medlem
Jag skriver inte ut själv hemma (har inte budget till skrivare (än i alla fall)). Högen med bilder som jag känner att jag vill ha i lite större format (A4-A3+) blir ständigt större. Jag har hört mycket gott om Crimson, men deras hemsida verkar ligga nere, kommer inte in på den, så jag har inte kunnat kolla in dem.
Vilket nätlabb är bäst? I alla fall vad gäller kvalitet. Eftersom det rör sig om enstaka bilder som ska förstoras är inte priset lika viktigt som det hade varit om jag skulle velat ha ex. 400 10*15-kopior.
 
Jag har upplevt samma sak - kom inte in på sidan. Är detta något frekvent eller bara otur?
BTW - har hittills bara lämnat jpegfiler till utskrift eftersom jag inte beställt i större format. Är det påtagliga kvalitetsvinster att lämna filer i Tiff-format - de blir mycket större?
 
Jag har upplevt samma sak - kom inte in på sidan. Är detta något frekvent eller bara otur?
BTW - har hittills bara lämnat jpegfiler till utskrift eftersom jag inte beställt i större format. Är det påtagliga kvalitetsvinster att lämna filer i Tiff-format - de blir mycket större?

En viss kvalitetsförlust blir det ju med jpeg och ju större utskriften blir ju tydligare syns ju också artefakter som uppkommit i jpeg-kompressionen. Vill man krympa tiff kan man ju alltid komprimera med lzw som är förlustfri (fråga inte hur det funkar, har inte fattat det själv).
 
Crimson stöder zippade filer. Det är bara att packa med winzip/stuffit eller liknande och ladda upp på deras hemsida.

Jag rekommenderar crimson, beställde en förstoring på 46x31 cm och resultatet blev alldeles utmärkt. Jag använde deras prefix tjänst för jag ville ha kontroll på färgerna. Läs mer om det här: http://www.frontweb.se/prefix/XXwMEVn9ZrTyte

Lycka till!
 
Crimson stöder zippade filer. Det är bara att packa med winzip/stuffit eller liknande och ladda upp på deras hemsida.
Smidigt för att få ihop allt i ett paket men använd inte komprimering! LZW komprimering i tiffen är bättre och har man komprimerat kommer ytterligare komprimering inte göra annat än att öka storleken.
 
Är det fler än jag som får lite för mörka bilder från Crimson? Bilder jag fixar på min dator/skärm brukar se perfekt ut överallt i övrigt.

Varsågod att hänvisa mig till kalibreringstrådar, det kan jag behöva.. :)
 
Är det fler än jag som får lite för mörka bilder från Crimson? Bilder jag fixar på min dator/skärm brukar se perfekt ut överallt i övrigt.

Varsågod att hänvisa mig till kalibreringstrådar, det kan jag behöva.. :)

Har samma problem... Mina bilder blir också mörka från Crimson, men ser OK ut i övrigt... Men min laptop verkar inte gå att kalibrera... :p
 
Kvaliten på grejerna från crimson är hög. bra papper, finnish och sånt. Och dom är snabba. Så på den punkten är jag jättenöjd.

Men vad gäller färger och mörkhet så har jag kännt av samma som ni två innan. Jag har kalibrerad skärm hemma, har laddat ner crimsons softproof-ICC men får ändå inte rätt färger och ljushet på bilderna som på skärmen.

Tycker det är lite märkligt faktiskt, och anar ju förståss att det är jag som gör något fel. Men vet inte vad.
Tyvär har Crimson inte besvarat mig på den frågan.
 
Vet ni om man får tillbaka negativen om man skickar in film till dom? Jag mailade men dom vill inte svara. Jag tänkte åka till expert istället.

Jag ville ju egentligen ha så dom laddade upp bilderna på webben men det står inte vad som händer med negativen. För dom vill jag ju ha kvar
 
Vet ni om man får tillbaka negativen om man skickar in film till dom? Jag mailade men dom vill inte svara. Jag tänkte åka till expert istället.

Jag ville ju egentligen ha så dom laddade upp bilderna på webben men det står inte vad som händer med negativen. För dom vill jag ju ha kvar

Det enklaste är nog att ringa dom, då får du svar direkt.

Lite märkligt nuförtiden att det första vi tänker på är att maila.
Då det finns den lite äldre tekniken som kallas telefon, som dessutom
ger en mer personlig kontakt.


Deras telefonnummer: 08-429 29 29
 
Mina är också mörka

Jag tycker studsade vid den senaste leveransen av bilder på att de var för mörka. Framför allt för mycket kontrast. Ett ansikte som är delvid i skugga blev nästan helmörkt på Crimsons kopia. Min skärn är kalibrerad.

Varför Crimson, varför? Jag har ofta varit nöjd tidigare, även om de alltid varit aningen för mörka.
 
Har samma problem... Mina bilder blir också mörka från Crimson, men ser OK ut i övrigt... Men min laptop verkar inte gå att kalibrera... :p

Har samma problem med att bilderna blir för mörka. Jag har haft en del samtal med Crimons om detta. Själv så printar jag bara b&w med en lätt färgton i bilden. Väldigt svårt att få till det med Crimson. Ska nämnas att deras ICC profil boostar på kontrasten bra mycket och det är det som gör att bilden blir mörkare. En person som jobbar på labbet sa till mig att deras ICC korrekturprofil lämpar sig mest till om du vill printa färgbilder. Jag sitter med en Eizo S2231W kalibrerad skärm, och det märks en stor skillnad på när jag lägger in deras ICC i PS och kör View Proof Setup. Vad göra?
 
Dom flesta har problem med att bilderna blir något för mörka hos Crimson. Kan bero på att tonomfånget hos Crimson inte är lika bra som på en bra skärm. Det är det ingen annanstans heller när man kollar på vanliga labb. Har man då glömt att softproofa så märker man ju inget förrän det är för sent.

Det andra felet är att folk generellt sitter i för mörk arbetsbelysning. Då blir det också fel eftersom bilden upplevs som mycket ljusare än vad den egentligen är. I senaste K&B kan man läsa hur man går till väga för att kolla att man har ungefär rätt ljusstyrka. Tänk dock på att ljus riskerar att ge färgstick istället...

/Maverick
 
Dom flesta har problem med att bilderna blir något för mörka hos Crimson. Kan bero på att tonomfånget hos Crimson inte är lika bra som på en bra skärm. Det är det ingen annanstans heller när man kollar på vanliga labb. Har man då glömt att softproofa så märker man ju inget förrän det är för sent.

Det andra felet är att folk generellt sitter i för mörk arbetsbelysning. Då blir det också fel eftersom bilden upplevs som mycket ljusare än vad den egentligen är. I senaste K&B kan man läsa hur man går till väga för att kolla att man har ungefär rätt ljusstyrka. Tänk dock på att ljus riskerar att ge färgstick istället...

/Maverick

Det där med arbetsbelysning låter som en felande länk i sammanhanget. I mitt fall kan det nog eventuellt vara så.
Ursäkta frågan men, K&B? Antar att det är en tidning, men vilken? Vet du om artikeln finns på nätet?
 
Det enklaste är nog att ringa dom, då får du svar direkt.

Lite märkligt nuförtiden att det första vi tänker på är att maila.
Då det finns den lite äldre tekniken som kallas telefon, som dessutom
ger en mer personlig kontakt.


Deras telefonnummer: 08-429 29 29

Heh ja lugn jag undrade bara. Jag har redan lämnat hos expert istället så det är ingen kris.
 
Dom flesta har problem med att bilderna blir något för mörka hos Crimson. Kan bero på att tonomfånget hos Crimson inte är lika bra som på en bra skärm. Det är det ingen annanstans heller när man kollar på vanliga labb. Har man då glömt att softproofa så märker man ju inget förrän det är för sent.

Det andra felet är att folk generellt sitter i för mörk arbetsbelysning. Då blir det också fel eftersom bilden upplevs som mycket ljusare än vad den egentligen är. I senaste K&B kan man läsa hur man går till väga för att kolla att man har ungefär rätt ljusstyrka. Tänk dock på att ljus riskerar att ge färgstick istället...

/Maverick

Tror att det har mer med arbetsbelysning än proofning att göra, jag har testat att proofa och tycker tom att det ljusar upp bilden.
 
En bild som är "perfekt" exponerad borde ju inte bli mörk om man laddar upp den till Crimson utan att redigera den. Möjligtvis att den blir lite grådaskig, det blir de ju ofta råa ur kameran. Men att de blir mörka hos dem tycker jag är konstigt. Hos Expert blir mina bilder inte mörka.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.