Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Crimson eller?

Produkter
(logga in för att koppla)
För mig är tyvärr inget av det där lösningen på problemet, som liknar det dom flesta beskriver.

Jag bäddar in min färgprofil, förslagsvis den jag jobbat i, huvudsaken är ju att den är konverterad till samma profil när jag tittar på slutprodukten som den profilen jag bäddar in.

I crimsons fall har dom manuell korrigering/justering, vilket är "proffs som gör". Det kostar vid tillval 8 kr per bild. Eftersom det är en proffstjänst så kan det vara missvisande, åtminstone för min del när jag råkade välja det en gång utan att veta vad det var. Det är en person som sitter efter egen smak och ändrar på bilderna man skickat in som den tycker att bilden ska se ut, inte speciellt praktiskt för dom som vill ha tillbaks en produkt som liknar det man sett på sin kalibrerade skärm. Det har alltså inget, såvitt jag förstår, med den kalibreringsrelaterade delen av arbetsflödet, eller som justering för vad deras skrivare kan återge.
Kan man då säga att deras softproof inte stämmer?

Här är ett exempel på vad jag menar: http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1647508.htm
Överdelen av den bilden, ungefär en fjärdedel, där molnen är som mörkast.. jag har inga problem att se små skillnader i ljushet i molnen, det finns en tydlig täckning av kontrast. Det blir bara en kontrastlös smet på utskrift från crimson om jag inte korrigerar annorlunda än vad proofen visar.
Ytterligare ett exempel: http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1393489.htm
I det exemplet blir himlen och himlens spegling i vattnet oxå en enda kontrastlös smet.
Har ni andra med kalibrerade skärmar svårt att se kontrastskillnader där jag beskriver? Om inte så borde väl inte utskriften vara mindre kontrastlös med ett korrekt arbetsflöde.. ?
 
Skulle testa Proprint nu ikväll för att se hur deras bilder blir.
Men då jag ville ha en stor bild ville jag ladda upp en TIFF.

Men enligt sidan så är det max 10MB som gäller, min TIFF ligger på drygt 70MB.

Det var ju lite surt då man vill ha bästa kvalitèn på filerna, och att behöva förminska eller på annat sätt dra ned kvalitèn för att kunna börja med Proprint känns ju inte roligt.

Att ladda upp jpeg format känns lite sisådär om man vill ha ut meterstor bild.

Tips?

MVH Julle.

Hej Julle

Om du t.ex. ska beställa en 70x100 och har sparat din bild i TIFF och upplösning på 300dpi så kommer din bild vara för stor för vårt ordinarie beställningssystem precis som du beskriver, men då kan du istället ladda upp din bild via får kund-FTP och sedan skicka oss ett mail med namn, adress, vad du vill beställa och så vidare så hanterar vi den manuellt åt dig. Dock bör nämnas att det tillkommer en manuell hanteringskostnad på 25kr, samt fakturaavgift då kortbetalning inte blir möjligt.

För kontouppgifter till vår FTP kan du maila till oss. Här finns våra kontaktuppgifter:
http://www.proprint.se/kontakta-oss

Mvh
Mathias, ProPrint
 
Åter till frågan om Crimson och softproof.

Crimson har på sin hemsida en (1) profil för softproofing. Men säger att de tar fram profiler för varje skrivare/papperstyp/bläck. För att det ska fungera så måste profilen för softproof vara nån minsta gemensamma profil som sedan justeras i RIPen till den profil som ska användas.
I vilket fall som helst så betyder det att riktigt 100% koll kan man inte får på Crimson enbart med softproof eller har jag fel?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.