Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Catchlight på svenska?
- Trådstartare Sven_H
- Start datum
pellepiano
Aktiv medlem
Catchlight säjer väl heller inget om ljuskällan? Reflex fungerar väl bra.
Jeppe
Aktiv medlem
Jag skulle säga upplättningsblixt helt enkelt. Om vi pratar hotshoe, så är den lilla vita reflektorskivan som finns på de dyrare modellerna. Pratar vi studio så är det beautydish vilket det inte heller finns något bra svenskt namn på
Tjoho.. inlägg 15584, jag firar med en chokladbit
edsjo
Aktiv medlem
Hmmm, du får skriva 1000 inlägg till innan du firar
The_SuedeII
Aktiv medlem
"Catchlight" översätter jag som "punktbetoningsljus" på svenska. Som wiki uttrycker det skulle väl översättningen snarare bli "den ljuskälla som är riktad så direkt framifrån (mot kameran) att den kan återspeglas i objektets ögon i bilden..." hmmm... inte riktigt samma sak.
800 inlägg till så har vi en 14-bitars forumvärd!
800 inlägg till så har vi en 14-bitars forumvärd!
Sven_H
Aktiv medlem
Beautydish måste ju bli skönhets-karott!
Men fortfarande har jag inte fått någon riktigt bra och stunsig översättning av Catchlight, Om det inte finns någon, så utmanar jag fotosidans alla kreativa medlemmar att skapa ett bra ord. Det ska vara kort och kärnfullt och klart beskriva vad det är frågan om.
Ni får april månad på er. Sedan kommer det bästa alternativet att utses av mig personligen tillsammans med alla andra som tycker att dom några synpunkter på ämnet i fråga.
Vinnaren får som pris att kontakta Svenska Akademien och se till att det kommer med i nästa upplaga av SAOL.
Kom igen nu!
Men fortfarande har jag inte fått någon riktigt bra och stunsig översättning av Catchlight, Om det inte finns någon, så utmanar jag fotosidans alla kreativa medlemmar att skapa ett bra ord. Det ska vara kort och kärnfullt och klart beskriva vad det är frågan om.
Ni får april månad på er. Sedan kommer det bästa alternativet att utses av mig personligen tillsammans med alla andra som tycker att dom några synpunkter på ämnet i fråga.
Vinnaren får som pris att kontakta Svenska Akademien och se till att det kommer med i nästa upplaga av SAOL.
Kom igen nu!
Jeppe
Aktiv medlem
Ögonglimtsljus?
Underbart!
Sven_H
Aktiv medlem
Ögonglimtsljus?
Inte dumt, men lite långt. Fyra stavelser mot två för catchlihght.
mentalslapp
Aktiv medlem
Ögonblänk brukar man väl säga? Det är åtminstone vad jag har sagt hittills.
pellepiano
Aktiv medlem
Ljuskällan kan ju vara vad som helst, sol,moln,softbox,paraply,reflexskärm,blixt,ficklampa, ja vad som helkst, hur ska de kunna få ett enhetligt namn och dessutom i den betydelse du vill ha?