Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canonblixtar till Nex 6?

Produkter
(logga in för att koppla)

jstolpe

Aktiv medlem
Går det att trigga en canon blixt på eller från en Nex 6 kamera?
Ursäkta den dumma frågan.

Är sugen på en Nex 6 som andra kamera då min dslr är för stor att ta med. Vill samtidigt kunna nyttja en del av de Canon investeringar jag gjort så att säga. Tittar också på en Canon till Nex adapter med autofokus.

/ Stolpe

Det kan finnas någon som faktiskt provat. Teoretiskt skall det gå att utlösa blixten genom mittkontakten. Du bör dock först kolla upp spänningen på blixtskon och sedan blixten i någon teknisk beskrivning så ingetdera skadas.

Hur som helst blir det trist att även om det fungerar får du bara helt manuell blixtstyrning (om blixten stödjer det) eller via blixtens inbyggda ljusmätare (A läge på blixten). Någon TTL styrning blir det inte. Man kan lika gärna köpa världens skräpblixt med bara mittsko för någon kommunikation med kamerahuset får du inte.

Vill du ha någon bättre automatik får du köpa en Sony blixt.

Jo det är väl så, man får lägga sina förhoppningar på Yongnuo eller annat Kinamärke att de gör någon typ av adapter. Men som du säger, man lär ju knappast få TTL eller möjlighet att styra så mycket. Samtidigt så finner jag mig vilja styra blixtarna manuellt i en hel del lägen ändå. I alla fall då jag kör med flera blixtar.

Däremot så skulle det vara smutt att kunna använda sin 430 EX II med roterbart huvud och lysa upp lite extra vid vissa tillfällen. Fast frågan om är ju om man ändå kommer att släpa med sig sin stora Canon blixt då man valt att packa lätt då man tar med sig NEX 6 istället för sin dslr så att säga. Det ska vara om man hade den lilla externa blixten till EOS-M, (Speedlite 90 EX). Det har jag inte heller men den är smidigt liten, kanske inte så mycket starkare än NEX 6 inbyggda ändå så den kanske inte ger så mycket.

/ Stolpe

Den lilla Sony HVL-F20AM fungerar nog bra på en NEX-6 (med adapter). Jag kör den till min NEX-7, och även om den inte är jättekraftig så är den klart bättre än den inbyggda blixten (och går att studsa i taket).

Som sagt, Nex6 har en vanlig tillbehörssko så det borde funka. TTL kommer inte att funka men det är ju bara att ställa blixten manuellt i stället. Inte superlyxigt men funkar, beror på vad man gör.

Vad gäller Metabones-adaptern med AF så har jag inte sett någon i verkligheten men jag skulle bli förvånad om AF är något annat än väldigt väldigt långsamt

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar