ANNONS
Annons

Canon vs Nikon

Produkter
(logga in för att koppla)
Det man vill ha om 15 år ?

Är en otrolig lång tid idag ,om man stannar kvar inom foto kommer man med stor sannolikhet att uppgradera sig innan dess även om man köper high end utrustning !

Å så var den frågan igång igen =)
Dom här trådarna har en tendens att bli långa, här är mitt bidrag:

För att kunna veta vilken kamera som är bäst så behöver man först veta vad gör en bra kamera.
är det namnet?
eller hur många som använder den?
eller kanske antalet finesser
eller bäst bildkvalitet (apropå värderar alla kvaliten på samma sett?)
eller hållbarhet?
eller...(oändlig lista)

Ingen kamera oavsett märke "äger" på alla punkter.
Däremot leder en del av tillverkarna på nån av punkterna.
Så "den bästa" kameran finns inte. Och finns den så är det nån obskyr skapelse som ingen hört talas om.

Självklart finns den bästa kameran för individen.
Den kameran matchar då individens behov och krav. Men dessa är just individuella och två individer kan ha helt olika preferenser. Med det sagt så kan i stort sett vilken kamera som helst vara "bäst" beroende på vem som tillfrågas.

Sen finns ju den aspekten att många tenderar att, när valet väl är gjort, betrakta just det man själv valt som det 'bästa'. Egentligen ganska trösterikt.

Vore väldigt roligt och intressant att få ta del av Era åsikter: Canon eller Nikon?? Har nu enklaste Canon, EOS1000D. När jag ska köpa upp mig till något bättre vad rekommenderas? Fotar bara för att det är roligt.

Mvh.
LCB

Det verkar som om LCB bara lagt in en brandfackla för att få igång en "vi mot dem" diskussion, då ingen reaktion kommit på gjorda inlägg och uppmaningar.

Oavsett vilket så krävs mycket mer info för att kunna ge rekommendationer.

Vad menas med "något bättre" - Prisnivå, bättre på vad?

Vad betyder "fotar för att det är roligt" - huvudinriktning?
Porträtt, landskap, sport, mörker etc ? ..

I viket fall som helst så lär du hitta bra uppgraderingsalternativ hos både Canon och Nikon, liksom hos andra märken (om du inte siktar på proffsalternativ förståss, då gäller bara canon eller nikon).

Själv föredrar jag Nikon utifrån min begränsade kunskap om Canon.

Ok

Nej då, ingen brandfackla, sitter precis och läser alla kommentarer.

OK, jag ska lära mig fota (kanske med en mobilkamera...) hm...

Känns ofta som man inte får vara ny på fotoområdet när man skriver här, allt ska vara så proffsigt jämt, men alla har faktiskt börjat någonstans! Det verkar glömas bort, istället för att motiveras att gå vidare med sitt nya intresse slås man ofta ner och tappar sugen. Är fotosidan bara till för proffs, eller de som tror sig vara proffs, man undrar.

Men, JAG tänker fortsätta fota, gillar mest porträtt och tycker det är vansinnigt roligt att ta bilder!

Tack alla snälla människor för era råd!!

Jag behåller min enkla kamera, som jag trivs med, satsar på fler objektiv och ger inte upp :) Tänker dessutom hänga kvar på Fotosidan ett tag till, älskar alla vackra bilder som visar här och blir inspirerad av dessa!

Känns ofta som man inte får vara ny på fotoområdet när man skriver här, allt ska vara så proffsigt jämt, men alla har faktiskt börjat någonstans! Det verkar glömas bort, istället för att motiveras att gå vidare med sitt nya intresse slås man ofta ner och tappar sugen. Är fotosidan bara till för proffs, eller de som tror sig vara proffs, man undrar.

Men, JAG tänker fortsätta fota, gillar mest porträtt och tycker det är vansinnigt roligt att ta bilder!

Jag behåller min enkla kamera, som jag trivs med, satsar på fler objektiv och ger inte upp :) Tänker dessutom hänga kvar på Fotosidan ett tag till, älskar alla vackra bilder som visar här och blir inspirerad av dessa!

Vad du inte ser är att det regelbundet dyker upp nya som ställer samma frågor som redan ställts av andra nya.

Kan bli lite upprepning...

Kör på, skit i uppenbart störda människors kommentarer. Bättre glas är alltid bra, det är dock väldigt roligt med nya hus oxo.

Om du inte känner att Canon är uppenbart fel för dig så stanna kvar.

Är en otrolig lång tid idag ,om man stannar kvar inom foto kommer man med stor sannolikhet att uppgradera sig innan dess även om man köper high end utrustning !

Jag är inne på min sjunde EOS, men jag har kvar de EF-objektiv jag köpte under första halvan av 1990-talet.

15 år är allt exakt lika länge som alltid.
Jag har fortfarande inte de optiker jag vill ha efter 25 år.

Nej då, ingen brandfackla, sitter precis och läser alla kommentarer. ...

...Men, JAG tänker fortsätta fota, gillar mest porträtt och tycker det är vansinnigt roligt att ta bilder!

Bättre objektiv ger oftast mer för pengarna än ett nytt hus.
Om det är porträtt som är av intresse så finns ju ljusstarka 50mm eller 85mm objektiv som inte kostar en förmgenhet.
Vill man senare fortsätta med porträtt och byta kamerahus så kan det vara idé att prova ett hus med "full stor" sensor typ Canomn 5D, 5D mk II eller 1Ds. Fördelen med större sensor är flera men för porträtt så ger en större sensor en mjukare övergång mellan skärpa och oskärpa som ger en lite mjukare karaktär i bilderna om man använder lusstarka objektiv på full öppning (dvs bilder med kort skärpedjup).

Det finns ingen anledning att vara nedlåtande !

För det första är det ju egentligen inget större fel på LBC:s bilder. Jag tycker helt klart jag kan se en förnuftig tanke, och en seriös attityd till bildskapande bakom en rad av hans bilder !

Jag har sett både bättre, och sämre här på sidan. Jag har också sett bättre, och sämre bilder än exempelvis man egna, och oavsett vem man än är så befinner man sig ju där man befinner sig .

Men däremot borde man väl rimligen befinna sig på en h.....s hög nivå, när man rent av kan ge sig till att tala om för andra at dom ska lära sig fotografera.......

Eller också är det tvärtom - Jag menar några av de riktigt duktiga fotograferna här på sajten, har ibland varit i kontakt med mg, och givit upmuntrande komentarer, och visserligen sagt något om vad jag ska tänka på för att föbätra mig, men ändå haft en social grundhållning, och lxom accepterat att jag försökte efter bästa förmåga - även om dom hhar varit ljusår före mig.......

Kanske behöver man inte så mycket stora ord, och gapiga attityder, om man faktiskt vet att man kan något själv .....?

OM man går in på skribentens egen sida, och kollar vederbörandes foton, så kan man själv avgöra hurvida nivån står i propotion till röstomfånget eller ej..... ( För nu att uttrycka sig dilomatiskt !)

Det finnsingen anledning att vara nedlåtande !

Lär dig fota först.

För det första är det ju egentligen inget större fel på LBC:s bilder. Jag tycker helt klart jag kan se en förnuftig tanke, och en seriös attityd till bildskapande bakom en rad av hans bilder !

Jag har sett både bättre, och sämre här på sidan. Jag har också sett bättre, och sämre bilder än exempelvis man egna, och oavsett vem man än är så befinner man sig ju där man befinner sig .

Men däremot borde man väl rimligen befinna sig på en h.....s hög nivå, när man rent av kan ge sig till att tala om för andra at dom ska lära sig fotografera.......

Eller också är det tvärtom - Jag menar några av de riktigt duktiga fotograferna här på sajten, har ibland varit i kontakt med mg, och givit upmuntrande komentarer, och visserligen sagt något om vad jag ska tänka på för att föbätra mig, men ändå haft en social grundhållning, och lxom accepterat att jag försökte efter bästa förmåga - även om dom hhar varit ljusår före mig.......

Kanske behöver man inte så mycket stora ord, och gapiga attityder, om man faktiskt vet att man kan något själv .....?

OM man går in på skribentens egen sida, och kollar vederbörandes foton, så kan man själv avgöra hurvida nivån står i propotion till röstomfånget eller ej..... ( För nu att uttrycka sig dilomatiskt !)

Använder du dem fortfarande?

Inte alla, men flera av dem. Det är lite svårt att säga exakt hur mycket. Vissa använder jag väldigt mycket, medan andra bara lite då och då. Det finns också några stycken som bara står i hyllan (och som det inte lönar sig att sälja).

Tack, Anders!
Kloka ord. Det är just det som är roligt med den här sidan, att få konstruktiv kritik av duktiga fotografer. Det försöker man tänka på sedan och alltså lär man sig på ett vettigt sätt att förbättra sig och sina bilder. Kostruktig och lättbegriplig kritik vill man ha när man lägger ut bilder i Bildkritik-Mjukstart.
Duktiga, kunniga människor behöver aldrig hävda sig med barnsligheter och för stora ord, det vet vi alla, det är bara ett säkert sätt att göra bort sig själv.

Bättre objektiv ger oftast mer för pengarna än ett nytt hus.
Om det är porträtt som är av intresse så finns ju ljusstarka 50mm eller 85mm objektiv som inte kostar en förmgenhet.
Vill man senare fortsätta med porträtt och byta kamerahus så kan det vara idé att prova ett hus med "full stor" sensor typ Canomn 5D, 5D mk II eller 1Ds. Fördelen med större sensor är flera men för porträtt så ger en större sensor en mjukare övergång mellan skärpa och oskärpa som ger en lite mjukare karaktär i bilderna om man använder lusstarka objektiv på full öppning (dvs bilder med kort skärpedjup).

Tack, det ska jag komma ihåg. Bra tips på ett lättförklarat sätt :) Tycker hittills att porträtt är roligast så det lutar väl åt objektiv som ger just den där fina övergången mellan skärpa och oskärpa.

Vad du inte ser är att det regelbundet dyker upp nya som ställer samma frågor som redan ställts av andra nya.

Kan bli lite upprepning...

Ja, det kan ju bli tjatigt, men då behöver man varken läsa eller svara på det. Dumt att engagera sig i saker man bara stör sig på, tycker jag.

Det är svårt att hitta något vettigt genom att söka. De flesta trådar brukar breda ut sig rätt ordentligt ...

Jag tycker att det är helt i sin ordning att skapa en ny tråd med en fråga. Den som inte är intresserad av att svara på frågan kan helt enkelt strunta i att följa den tråden.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar