Annons

Canon vs Nikon objektiv, hjälp

Produkter
(logga in för att koppla)

oddball

Aktiv medlem
Canon vs Nikon objektiv, hjälp...

Om vi nu bortser från allt annat såsom hus och liknande, och bara koncentrerar oss på objektiv, hur skall jag göra. Jag vill inte ha billiga strunt objektiv. Jag vill ha kvalitét och skärpa, men jag har inte råd att betala 15-20.000 kronor per objektiv. Jag vet att Canon har bra kvalitét för bra priser som; 17-40/4L och 70-200/4 L tex. Vad jag undrar är om Nikon har något liknande, Kvalitét för ett bra pris.
Tacksam för svar och synpunkter.

/Berndt

Är det ingen som har något att komma med?

Jag kanske ska säga att jag vet att Nikon och Canon objektiv inte funkar till samma hus. Jag försöker bestämma mig för vad jag skall satsa på i kamerasystem. Och det är dessa som gäller.

Just nu är det objektiv frågan jag funderar på.

Min åsikt/känsla är att Nikon har objektiv som presterar bättre än canons i instegssegmentet, men sedan är det ett litet gap och sedan kommer proffsgluggarna. Canon har ett bredare utbud i "mellanklassen". Canon är åxå billigare på långa telen.
Sen finns det ju gott om tredjepartsobjektiv som jämnar ut skillnaden.

Utan att veta specifikt vilka objektiv du vill ha är det ju svårt att säga närmare.

Om man snackar Canon så hade jag väl tänkt mig typ; 10-22mm eller 17-40mm 4L + nya 24-105mm IS och 70-200mm 4L. Om man då har ett Nikon hus, skulle jag vilja veta vad motsvarande objektiv skulle bli. (Det går bra om det även innehåller tredjepartsobjektiv).

Just de objektiv du nämnar finns det ingen direkt motsvarighet till hos Nikon. Tittar vi även på begagnat finns bra alternativ.

Nikon 80-200/2,8 minst lika bra som Canon 70-200/4 och dessutom ett steg ljusstarkare. Finns begagnat från ca 3000 kr. De senare versionerna är bättre men dyrare.

På vidvinkelsidan finns ingen direkt översättning. 18-35/3.5-4.5 är kanske något sämre än Canon 17-40 men klart billigare. Nikon 17-35/2,8 är bättre än Canonobjektivet men även dyrare.

oddball skrev:
Om man snackar Canon så hade jag väl tänkt mig typ; 10-22mm eller 17-40mm 4L + nya 24-105mm IS och 70-200mm 4L. Om man då har ett Nikon hus, skulle jag vilja veta vad motsvarande objektiv skulle bli. (Det går bra om det även innehåller tredjepartsobjektiv).
Nikon eller Tokina 12-24/4, Nikon 18-70/3.5-4.5, Nikon 80-200/2,8 (beg) eller Sigma 70-200/2,8.

Det verkar vara så med Nikon gluggar, antingen är det billigt och inte så bra (1500-3500kr) eller dyyyrt och bra(14,000-20,000kr). Konstigt att de inte tillverkar gluggar i mellan segmentet, för en seriös amatör som vill ha kvalitét men som inte har pengarna att lägga på de lite dyrare gluggarna som proffsen kan.

oddball skrev:
Är det ingen som har något att komma med?

Jag kanske ska säga att jag vet att Nikon och Canon objektiv inte funkar till samma hus. Jag försöker bestämma mig för vad jag skall satsa på i kamerasystem. Och det är dessa som gäller.

Just nu är det objektiv frågan jag funderar på.

Hej Bernt, jag tycker du skall köpa Canon hus för då kan du köra både Canon & Nikon MF non Ai,Ai,Ai mod, Ais, AF,& AFD optik på den, du köper bara en adapter från shiftlenses.com

Alternativen blir då enorma oavsett om du väljer en Canon 5D med full formats sensor eller en APS sensor.

Du kan med adaptern även använda 46år gammla Nikkor non Ai optik med ljus mätning & nedbländad tidsauto på en modern EOS DSLR hus.

Nikkor 17-35 2.8AF
80-200 2.8 AF AFD i dess olika versioner är båda fantastiska optik & hittas regelbundet för hyggliga priser.

Det bästa av 2 världar Canon DSLR hus & Nikon optik,+ Canon EF optik om man skulle känna för sånna också ;)

Tack Ralph för dina synpunkter. Du har kanske rätt. Nu har jag redan ett Canon hus, Canon 350D. Och även om jag är nöjd med bildresultatet med den, så känner jag att jag gillar Nikon husen bättre av olika anledningar.

Så om jag nu skall byta system, så bör jag nog göra det så fort som möjligt innan jag hinner köpa för mycket Canonobjektiv. Min tanke var då att köpa ett nikon D200 hus, men sedan kollade jag upp det här med objektiv och upptäckte att där låg Canon bättre till. Så nu vet jag inte hur jag skall göra.

Jag vill ha ett Nikon hus, men jag gillar Canons gluggar. Hmm...klurigt.

Med Nikon D200 har Nikon plötsligt blivit lite diplomatiska igen (dom är väl tvugna att visa lite välvilja) & du kan även här använda 46 år gammla Nikon optik med ljus mätning, tror t.o.m att man får matrix ljus mätning med alla A Ais optik manuella, man programerar bara in optikens brännvid, & största bländare i kamerans minne.

Nikkor 17-35 2.8 är ett riktigt proffs optik vad gäller bygg kvalitet & optik likaså 80-200 2.8 många flera optik än dessa behöver man knappast. Kanske en Micro Nikkor 60 2.8? perfekt till porträtt, macro, & repro.

Har börjat själv fundera på en D200 tack vare att man kan åter anv äldre manuella optik igen med större funktionalitet, då jag har ett 10 tal riktigt bra äldre MF nikkor.

Ja, D200 verkar vara ett riktigt kanon hus. Hur bra Canons kameror än är, så tycker jag inte att deras hus är så genomtänkta. Nikon har skönare grepp, mer genomtänkta knapplaceringar och i stort ett bättre handhavande. Canons hus känns bara gamla och omoderna.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar