macrobild skrev:
Detta beroende på att Nikon har en annan tonkurva inlgd. Du kan få bilden att se ut som en Canonbild.
Nu använde jag inte kamerornas egna tonkurvor i någondera fallet, utan fotograferade i råformat och applicerade samma tonkurva i Photoshop för bägge kamerorna.
Jag är till fullo medveten om att jag kan justera tonkurvorna till att ge ett likartat resultat, men det var du som hävdade att Nikonkameran alltid gav "bättre" resultat direkt ur kameran. Jag påstår att de bägge systemen i praktiken är likvärdiga, och att det mer beror på vilket man redan är inkörd på.
macrobild skrev:
Detta har ingenting med att Nikon faktiskt på ett smartare sätt mäter och evaluerar en bild och bibehåller oftast högdager bättre än Canon
Du väljer bara att kommentera den bild där Nikonkameran ger ett acceptablet resultat, jag är mer intresserad av hur du förklarar det "smarta" i exponeringen av de båda andra bildexemplen.
macrobild skrev:
Håll i sär ljusmätning dvs det jag har påtalat att Nikon smartare mäter och behålller högdager, och uppbyggande av tonkurva/ kontrastkurva som kameran har inlagda värden för i sin programvara.
Jag kan inte se vad som är "smartare" hos Nikonkamran i detta fall, bägge kamerorna kom fram till exakt samma exponeringsvärden (bländare, tid och ISO) i alla tre exempel. Det kanske är du som behöver hålla isär exponering och tonkurvor i denna diskussion.
Det verkar snarast som om Nikonkameran överdriver kamerans känslighet (dvs. underexponerar) för att rädda högdagrarna, vilket den i två av mina exempel ändå misslyckas med. I dessa fall hade de utbrända högdagrarna kunnat räddas genom att använda en exponeringskompensation på ytterligare -0,5 EV, det vill säga lika mycket "säkerhetsmarginal" som du anser Canonkameran behöver.
macrobild skrev:
Detta gäller likaså hur lågdager, mellantoner och högdager presenters av de olika kamerorna och samma motiv och vilka inställningar dessa kameror har vad det gäller val av tonkurva.
Mitt intryck av D70 var också att man skulle behöva en mängd skräddarsydda tonkurvor som man fick prova sig fram med vid exponeringstillfället för att det skulle fungera något så när. Men då jag ändå inte kan tänka mig att fotografera med annat än råformat överför jag istället istället de steget till bildbehandlingen, och elliminerar på så sätt en felkälla i jämförelsen. Tyvärr var det istället här som mina problem med Nikonkamerans exponeringsmissar dök upp. Jag tvivlar inte på att de flesta av problemen skulle gå att lösa med anpassade tonkurvor.
macrobild skrev:
Jag gjorde tonkurvor som påminner om Canon och mellantoner/skuggor men med intakt återivande av högdager och la in i min d70.
Mikael
Med min 10D behöver jag inte lägga in någon skräddarsydd tonkurva, den ger ett korrekt resultat direkt. Eller så kan du vända på resonemanget och göra en skräddarsydd kurva till Canonkameran så att den ger samma resultat som Nikon. Nej du får faktiskt komma med en bättre förklaring.
/Daniel