dano skrev:
Mikaels beskrivning av exponeringsautomatiken i Canons 5D är skrämmande lika mina erfarenheter av Nikonsystemet (D70). Fullständigt oförutsägbart, ständigt utfrätta högdagrar och igensotade skuggor. Med rå-format gick en del bilder att rädda, men jpeg-bilderna var helt körda (se bifogat typfall). Men till skillnad från dig tar jag inte detta för intäkt att Canons system skulle vara mycket bättre, bara att jag har lärt mig hur deras exponeringsmätare beter sig och därmed får ett förutsägbart resultat.
Svarar här: Även om du har fått liknande resultat med d70 så ger 5d vid flertal situationer sämre resultat.
Möjligen är det så att exponeringen från de bägge systemen är delvis motivberoende, för den typ av motiv jag fotograferar missar Canon mycket sällan. Dock finns det en situation där kameran ger ett oönskat resultat (om än förutsägbart), det är när det finns starka lampor under den aktiva fokuspunkten. Bilderna blir då gärna underexponerade, dock rakt motsatt problem mot det du beskriver.
Sedan är det bara att beklaga att Nikon D2X (även D200?) också lägger större vikt till motivet vid den aktiva fokuspunkten, detta irriterande beteende har vi Canonfotografer fått stå ut med en sedan länge. Det jag har funnit vara bästa motmedlet är att använda * för att avbryta autofokus efter att jag har fokuserat, då har kameran ingen aktiv fokuspunkt vid själva exponeringngsögonblicket. Andra alternativ är att använda exponeringslås, eller att fokusera med mittpunkten och sedan komponera om.
I ett annat inlägg i tråden diskuteras autofokus i dåligt ljus, här undrar jag vilket AF läge som Mikael har använt, och med vilken största bländare? Detta med tanke på att de sex extra fokuspunkterna bara är aktiva i läge "AI servo", samt att de korsformiga sensorerna har högre känslighet bara med f/2.8 (eller större). 5D skall enligt specifikationerna vara aningen bättre i dåligt ljus än 1D serien, dock uppvägs detta delvis av att 1D har en fokuspunkt med högre känslighet redan från f/4.
Svarar här: Varken jag eller andra som använder kameran tycker att dessa uppgifter stämmer när kameran används praktiskt. Ser du inte mina uppgifter som vederhäftiga nog så kan du läsa vad Magnus och även Stefan Olsson skriver
Till sist måste jag reagera för det kategoriska påståendet om blixtljusets färgtemperatur på 5500 K i det första inlägget. Om man läser innantill i användarhandboken för 5D framgår med tydlighet att vitbalansläget "Blixt" motsvarar 6000 K, villket är avpassat till Canons Speedlite och tillbehörsblixtar från många andra tillverkare. 5500 K brukar anges som färgtemperaturen för dagsljus utanför Kodaks huvudkontor, för vilket dagsljusfilm är avpassad. För Canon och Nikons DSLR:er anges dagsljus motsvara 5200 K. Intressant nog är inte heller Nikon överens med dig om uppgiften att blixtljus skall vara exakt 5500 K, de anger att vitbalansen för blixt motsvarar 5400 K. Så vill du ha 5500 K får du välja det manuellt i bägge systemen, även om felet inte blir så stort i Nikons fall.
Svarar här: Du har kommit med en information som jag ringde och frågade Canon om. Tack.
Ja jag ser det som något märkligt att färgtemeperaturen inte är ca 5500K. Mikael
/Daniel