En knivig fråga som det är svärt att ge ett bra svar på.
Jag har sedan några år en G10. Det är i princip samma kamera som G12, men med högre upplösning som ger något bättre bildkvalitet i bra ljus. Men den har samtidigt sämre egenskaper i dåligt ljus. Dessutom saknar den den vinklingsbara skärmen.
Denna G10 har skänkt mig mycken glädje, även om jag saknat vinklingsbar skärm som jag haft på tidigare G-kameror. Bildkvaliteten är tillräckligt bra för att duga i många professionella sammanhang. Storleken har gjort att jag ofta valt att ta med den istället för en stor spegelreflex med tillbehör på resor. Den är så liten att den går ner i en rejäl jackficka (även om det är lättare att stoppa ner den än att sedan få upp den...). Inställningsrattarna för ISO och exp-kompensering är oerhört tilltalande.
Men så fick jag för ett år sedan för mig att jag skulle köpa en S90. Den har såvitt jag förstår samma sensor som G12, och objektivet är förmodligen av samma kvalitet. Man får något högre ljusstyrka i vidvinkel, men istället väsentligt kortare längsta brännvidd.Men den är inte alls lika lättanvänd som G10. Kontrollerna är små och plottriga, och det är lätt att råka rulla på hjulet på baksidan av misstag.
Men ändå märker jag att det är S90 som oftast får följa med. Den ryms lätt i jackfickan, och dessutom i bröstfickan på skjortan (om man är försiktig när man lutar sig framåt). Det är naturligtvis det lilla formatet som gör att jag så ofta väljer den. Den får slinka med nästan varje dag, för det märks knappast att den är med.
Men det är klart, när man väl står där och ska fotografera, då är för det mesta G10 roligare att använda. Den bättre räckvidden, de rejäla kontrollerna och att det alltid är lättare att använda en större kamera, allt har betydelse här. När jag hade tidigare G-kameror var också den vinklingsbara skärmen något som jag verkligen hade enorm glädje och nytta av.
Så åter till frågan vad man ska välja. Om jag själv skulle tvingas nöja mig med att ha en endast enda kamera (nu har jag alldeles för många av alldeles för olika storlekar) så skulle jag nog ändå välja G10 (eller kanske G12 för att få vinkelskärmen). Om jag fick välja två kameror skulle jag nog gå på en DSLR och S90/S95.
Samtidigt är jag förvånad över att jag använt G10 så lite sedan jag skaffade S90. Så när jag tänker efter närmare, skulle jag kanske ändå välja S90. Eller så skulle jag inte. Jag vet inte...
Så för din del måste valet baseras på hur ofta du vill ha en kamera som kan slinka med jämt och ständigt. Om du alltid har med dig en stor väska eller rygga går det nog lika enkelt att ta med G12. Om du är utpräglad väskundvikare kommer S90 fram i en helt annan dager...