Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon S90 vs G12

Produkter
(logga in för att koppla)

Viran95

Medlem
Har sedan en tid en Canon S90, som på många sätt är en väldigt bra kompakt. Nu har jag blivit sugen på något med lite mer zoom och tittat på en del instegskameror och långzoomar. Jag har dock insett att jag nog inte kommer att vilja dra runt med stor kamera och många objektiv, så då återstår långzoom - alternativt en kompakt med stor zoom. Eftersom jag givetvis har krav på bildkvaliten också, så har jag hamnat på Canons G12, men blir inte klok på om jag 'byter upp' mig om jag väljer en sådan. Får bara något bättre zoom, men kanske en i övrigt bättre kamera = bättre bilder. Lite fler finesser, som t ex vridbar skärm mm.

Frågan är: är de alltför lika, S90 och G12, för att det ska kännas som en bra komplettering? Jag anar att det snarare blir så att G12 gör S90 överflödig... Frågar man i en fotoaffär så handlar det bara om försäljning, svårt att få bra råd där. Någon som har några vettiga synpunkter i sammanhanget?

De ger väl väldigt lik kvalitet med den skillnaden att S90/95 ryms i framfickan medan GXX måste "bäras". G12 har en blixsko och en (enligt många) meningslös optisk sökare och - om jag har förstått det rätt - liiiiite bättre optik som kan synas med lupp.

Skulle jag köpa något bättre än S90 skulle det bli något liknande Sony NEX. Eller allra helst, Fujifilm X100 - kommer till handeln strax (!). Då får du skillnad i kvalitet på nästan varje bild utan att bära på en "riktig" systemkamera.

Mina cent.

En knivig fråga som det är svärt att ge ett bra svar på.

Jag har sedan några år en G10. Det är i princip samma kamera som G12, men med högre upplösning som ger något bättre bildkvalitet i bra ljus. Men den har samtidigt sämre egenskaper i dåligt ljus. Dessutom saknar den den vinklingsbara skärmen.

Denna G10 har skänkt mig mycken glädje, även om jag saknat vinklingsbar skärm som jag haft på tidigare G-kameror. Bildkvaliteten är tillräckligt bra för att duga i många professionella sammanhang. Storleken har gjort att jag ofta valt att ta med den istället för en stor spegelreflex med tillbehör på resor. Den är så liten att den går ner i en rejäl jackficka (även om det är lättare att stoppa ner den än att sedan få upp den...). Inställningsrattarna för ISO och exp-kompensering är oerhört tilltalande.

Men så fick jag för ett år sedan för mig att jag skulle köpa en S90. Den har såvitt jag förstår samma sensor som G12, och objektivet är förmodligen av samma kvalitet. Man får något högre ljusstyrka i vidvinkel, men istället väsentligt kortare längsta brännvidd.Men den är inte alls lika lättanvänd som G10. Kontrollerna är små och plottriga, och det är lätt att råka rulla på hjulet på baksidan av misstag.

Men ändå märker jag att det är S90 som oftast får följa med. Den ryms lätt i jackfickan, och dessutom i bröstfickan på skjortan (om man är försiktig när man lutar sig framåt). Det är naturligtvis det lilla formatet som gör att jag så ofta väljer den. Den får slinka med nästan varje dag, för det märks knappast att den är med.

Men det är klart, när man väl står där och ska fotografera, då är för det mesta G10 roligare att använda. Den bättre räckvidden, de rejäla kontrollerna och att det alltid är lättare att använda en större kamera, allt har betydelse här. När jag hade tidigare G-kameror var också den vinklingsbara skärmen något som jag verkligen hade enorm glädje och nytta av.

Så åter till frågan vad man ska välja. Om jag själv skulle tvingas nöja mig med att ha en endast enda kamera (nu har jag alldeles för många av alldeles för olika storlekar) så skulle jag nog ändå välja G10 (eller kanske G12 för att få vinkelskärmen). Om jag fick välja två kameror skulle jag nog gå på en DSLR och S90/S95.

Samtidigt är jag förvånad över att jag använt G10 så lite sedan jag skaffade S90. Så när jag tänker efter närmare, skulle jag kanske ändå välja S90. Eller så skulle jag inte. Jag vet inte...

Så för din del måste valet baseras på hur ofta du vill ha en kamera som kan slinka med jämt och ständigt. Om du alltid har med dig en stor väska eller rygga går det nog lika enkelt att ta med G12. Om du är utpräglad väskundvikare kommer S90 fram i en helt annan dager...

Man kan göra som jag gjorde: Behålla S90 för "alltid i fickan", och köpa billig beg systemare för de tillfällen man pallar att kånka runt på en sådan. Du får nog inte så mycket för en beg S90 ändå, tyvärr.
Jag var nära att byta min, men kom till sans när jag tänkte på fördelen med den lilla rackaren...

Frågan är: är de alltför lika, S90 och G12, för att det ska kännas som en bra komplettering? Jag anar att det snarare blir så att G12 gör S90 överflödig...

Trots ett långt, svamligt svar ovan lyckades jag undvika att svara på det du frågade om.

Om man ska vara förnuftig måste man nog säga att de är för lika varandra för att vara goda komplement till varandra. I de flesta fall kommer man inte att kunna se någon skillnad i resultat mellan de båda. Avgörande för valet får då bli om man verkligen vill ha det lilla formatet hos S90, eller de extra möjligheter som G12 ger.

Frågan är: är de alltför lika, S90 och G12, för att det ska kännas som en bra komplettering?
Ja, det tror jag. Och skillnaden i zoomomfång (som väl var det du var ute efter från början?) är ju marginell, motsv 105 resp 140 mm. Kanske du ska komplettera S90 med en SX30 istället? Billigare än G12 och ett zoomomfång motsv 24-840 mm! Fast lite sämre än G12 (och S90) på de flesta andra sätt förstås...

S90 vs G12

Tror inte det är så stor skillnad mellan S90 vs G12 så det är värt pengarna.

S90 är kompakt och bra att ta med överallt.

Min S95 levererar så pass bra bilder och är kompakt så den är med nästan överallt och systemkameran får oftast vila.

De ger väl väldigt lik kvalitet med den skillnaden att S90/95 ryms i framfickan medan GXX måste "bäras". G12 har en blixsko och en (enligt många) meningslös optisk sökare och - om jag har förstått det rätt - liiiiite bättre optik som kan synas med lupp.

Skulle jag köpa något bättre än S90 skulle det bli något liknande Sony NEX. Eller allra helst, Fujifilm X100 - kommer till handeln strax (!). Då får du skillnad i kvalitet på nästan varje bild utan att bära på en "riktig" systemkamera.

Mina cent.

Tack för ditt snabba svar! X100 verkar ligga lite över min budget, men NEX-5 ska jag nog kika lite mer på!

Trots ett långt, svamligt svar ovan lyckades jag undvika att svara på det du frågade om.

Om man ska vara förnuftig måste man nog säga att de är för lika varandra för att vara goda komplement till varandra. I de flesta fall kommer man inte att kunna se någon skillnad i resultat mellan de båda. Avgörande för valet får då bli om man verkligen vill ha det lilla formatet hos S90, eller de extra möjligheter som G12 ger.

Tack för ditt utförliga svar! Det var bara intressant att få höra alla dina synpunkter och tveksamheter. Det är ju just tveksam jag är! Det första är ju att veta vad man värdesätter mest.. hög bildkvalitet, finesser, eller långzoom. Verkar svårt att hitta alla fördelar i en och samma kamera - om man inte väljer en systemvariant förstås!

Man kan göra som jag gjorde: Behålla S90 för "alltid i fickan", och köpa billig beg systemare för de tillfällen man pallar att kånka runt på en sådan. Du får nog inte så mycket för en beg S90 ändå, tyvärr.
Jag var nära att byta min, men kom till sans när jag tänkte på fördelen med den lilla rackaren...

Tack för dina synpukter. Jag har inte tänkt göra mig av med min S90, den är jag ändå fäst vid! Är ute efter något komplement, så nu ska jag nog kolla Sony NEX:arna (lär komma en till snart).

Ja, det tror jag. Och skillnaden i zoomomfång (som väl var det du var ute efter från början?) är ju marginell, motsv 105 resp 140 mm. Kanske du ska komplettera S90 med en SX30 istället? Billigare än G12 och ett zoomomfång motsv 24-840 mm! Fast lite sämre än G12 (och S90) på de flesta andra sätt förstås...

Tack, tack - ja, jag ska kika lite på den men även på NEX3 och 5, kanske även på långzoomen Panasonic Lumix FZ100...

Tror inte det är så stor skillnad mellan S90 vs G12 så det är värt pengarna.

S90 är kompakt och bra att ta med överallt.

Min S95 levererar så pass bra bilder och är kompakt så den är med nästan överallt och systemkameran får oftast vila.

Tackar! Ja, det var väl ungefär vad jag anade och är glad att få styrkt. Ska försöka hitta ngt annat intressant som kompletterar min S90. En långzoom - Canon har ju även små sådana, men kanske inte med samma kvalitet eller en Panasonic Lumix FZ100.

Glad att jag fick så många svar och synpunkter!

En stor skillnad mellan S90/95 och G12 är möjligheterna till närbildsfotografering. G12 har väldigt bra närgräns och möjlighet att zooma med makrofunktionen. S95 är ett mindre bra val om man vill fota insekter eller blommor. 5cm närgräns på S90/95 låter bra men är begränsade eftersom det är i vidvinkelläget.

En stor skillnad mellan S90/95 och G12 är möjligheterna till närbildsfotografering. G12 har väldigt bra närgräns och möjlighet att zooma med makrofunktionen. S95 är ett mindre bra val om man vill fota insekter eller blommor. 5cm närgräns på S90/95 låter bra men är begränsade eftersom det är i vidvinkelläget.

Stort tack, verkligen intressant information för mig i det är läget!

G12 (och G10 och G11) har bättre och skarpare optik än S90 och S95. Det är inte så konstigt, den är ju betydligt större. Det är ju olika omfång och ljusstyrka och var och en har sin plats, men enligt de tester som finns på nätet skall det vara skillnad i skärpan. Jag har en G11 och den är väldigt skarp.

ANNONS