Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon Powershot S5 IS Vs Olympus SP-550UZ

Produkter
(logga in för att koppla)

3kronor

Ny medlem
Behöver hjälp av er experter!

Skall köpa en ny kamera och det lutar åt
Canon Powershot S5 is eller Olympus SP-550UZ

Båda har för/nackdelar.
Vilken hade NI valt?

Finns det någon annan likvärdig i prisklassen som slår båda dessa?

Tack på förhand
Göran
 
Varför inte en liten systemkamera?

Jag skulle råda att satsa på en liten och billig systemkamera. Jag köpte tidigare i somras själv en gammal model, en E-400, vilken fanns för drygt 4000 som hus, lägg på en dryg tusenlapp för att få med kitgluggen.
 

Bilagor

  • e-410a.jpg
    e-410a.jpg
    25.4 KB · Visningar: 280
3kronor skrev:
Behöver hjälp av er experter!

Skall köpa en ny kamera och det lutar åt
Canon Powershot S5 is eller Olympus SP-550UZ

Båda har för/nackdelar.
Vilken hade NI valt?

Finns det någon annan likvärdig i prisklassen som slår båda dessa?

Tack på förhand
Göran
Jag skulle ju ha valt en S5, då SP-550 verkar lida en del vad gäller bildkvalitet av sitt enorma zoomomfång. Men om du behöver den extra vidvinkeln så är det ju en annan femma.

Om du inte behöver extern blixt som ju S5'an erbjuder så tycker jag du ska titta på "gamla" S3'an, som är i stort sett samma kamera (samma optik bla). Kan du hitta den på utförsäljning för 3000-3500kr så är det ett fantastiskt kap.

Du kan ju kika på mina bilder på min hemsida vad en S3 kan prestera. Mest naturbilder, men kanske det du vill ha kameran till också?

http://sebastianfoto.se/

Ett fåtal av bilderna är från äldre kompakter, men exif är sparat i bilderna om du vill kolla.

Är det något mer specifikt du undrar över så finns ju mängder av recensioner att läsa, och butiker där man kan klämma på kamerorna :)
 
Hej!

Vad tror ni om ljudupptagningen i Canon powershot s5 is vid videofilmning i.om dom två mickarna som är inbyggda ? Är den avsevärt mycket bättre än i te.x Canon G7 eller andra kompakta kameror?

Mvh
 
Jag täntke också köpa en "långzoomare" först men efter lite övertygande av medlemmarna här på Fotosidan så bestämde jag mig för en systemkamera!

Och nu kan jag inte ens fatta att jag ens tänkt köpa en "långzoomare"!
Sån annan känsla att sitta och välja ut objektiv, filter och mycket annat!
Oj, vad bra det var att de övertygade mig..

Ville bara säga det :D
 
karlstrand skrev:
Jag täntke också köpa en "långzoomare" först men efter lite övertygande av medlemmarna här på Fotosidan så bestämde jag mig för en systemkamera!

Och nu kan jag inte ens fatta att jag ens tänkt köpa en "långzoomare"!
Sån annan känsla att sitta och välja ut objektiv, filter och mycket annat!
Oj, vad bra det var att de övertygade mig..

Ville bara säga det :D
Nej att man ens kan ha en sån, fattar inte hur jag klarar mig ;)

Men allvarligt, inte alltid man har tid att sitta och strula med objektivbyte. Rätt skön känsla däremot att ha allt i ett tycker jag.
 
M Erik Abalone skrev:
Hej!

Vad tror ni om ljudupptagningen i Canon powershot s5 is vid videofilmning i.om dom två mickarna som är inbyggda ? Är den avsevärt mycket bättre än i te.x Canon G7 eller andra kompakta kameror?

Mvh
Två mickar ger inte dubbelt så bra ljud, däremot ger det såklart stereoljud, vilket kan va lite kul.
 
Jag har fotat med en långzoom i över två år nu och det har varit en underbar nybörjarkamera. Har lärt mig oerhört mycket om fotografering med den och först nu är det dags att byta upp sig till en systemkamera. Väntar bara på lönen sen bär det av till scandinavian photo för att köpa en D200 med tillbehör. Ska du köpa en långzoom är det värt att lägga pengar på en som kan ha filter.
 
M Erik Abalone skrev:
Jo det är klart. Jag spelar in mycket musik demos, undra om denna kamera kan vara en bra "allt i ett" ?

Mvh
Ja det blir ju inget studioljud direkt, men bättre ljud än många andra kompakter.
Har inte filmat SÅ mycket med min S3, blir ju mest att man fotar, men det är ju en kul extrabonus att kunna filma stabiliserat med 12x zoomomfång (två hastigheter) och med stereoljud.
 
Sebastianr skrev:
Ja det blir ju inget studioljud direkt, men bättre ljud än många andra kompakter.
Har inte filmat SÅ mycket med min S3, blir ju mest att man fotar, men det är ju en kul extrabonus att kunna filma stabiliserat med 12x zoomomfång (två hastigheter) och med stereoljud.

Nej precis, vill jag ha studioljud så kör jag i min studio :p Men för t.ex youtubeklipp så vill jag ha en som tar upp ljudet bra. Då kanske som sagt stereo är bra?

Nån som vet hur en Canon G7 är när det gäller ljudupptagning?

(ursäkta att det blev lite offtopic)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.