Annons

Canon Pixma Pro9500 Mark II -Tråden

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag är själv för feg (snål) för att vara pionjär och vara först med att testa nyheter. Om jag däremot skulle hitta trovärdig information där flera kunniga personer är överens så kan jag också testa.
Här har jag hittat information om material och procedurer:
http://www.nifty-stuff.com/forum/viewforum.php?id=4

Sedan har jag handlat här:
http://www.octopus-office.de/shop/l/c/chip-resetter-canon-pgi-9/
http://www.precisioncolors.com/C10A.html
(har butik på Ebay)

Mina egna (kommande) tester blir dels att på samma papperstyp skriva ut (samma) "profilerings-patchar" allt eftersom bläcket byts ut från Canon till PrecisionColors. Efter att alla patroner är bytta ska jag vänta ett tag så att kanalerna i skrivarhuvudet hinner fyllas med nytt bläck. Sedan borde en genommätning av alla utskrifterna visa hur stor skillnaden är mellan bläcksorterna. Om skillnaden är tillräckligt liten så borde man kunna använda t.ex. Hahnemühles profiler för 9500-skrivaren med hyfsat resultat fast bläcket är "ersatz". Att testa olika papperssorter går fortare om man kan skriva ut direkt och sedan kanske göra nya profiler på det som blev favoritpappren.

Någon som vet var det finns någon genomgång av vilka papperstyper som passar med olika typer av fotografier? (såg att antalet möjliga kombinationer kan bli ohanterligt stort)

Ok. Men när kom 9500 mk2 ? Räknar du den som en pigment skrivare där skillnaden inte är jätte stor?

Jag själv är rätt kräsen på svärtan, men jag skrev ut på canons semi gloss satin papper, svartvita bilder med mycket som skulle vara i princip kolsvart, och med det pappret tycker jag svärtan var tillräckligt bra.
Men det var ju som sagt semi gloss. Hur stor tror du skillnaden blir med högblankt? Är utomlands tom 23 januari så jag kan inte testa.

9500 mkII är en av de skrivare som jag räknar med att skillnaden inte är så stor. Men ju blankare papper , desto större skillnad. Men du kan ju också prova barytpappren. Inte super glossy, men oftast vackrare än RC-pappren.

9500 mkII är en av de skrivare som jag räknar med att skillnaden inte är så stor. Men ju blankare papper , desto större skillnad. Men du kan ju också prova barytpappren. Inte super glossy, men oftast vackrare än RC-pappren.

Tack, ska testa det.

Nu beställde jag precis ett Red River polar pearl metallic. Såg en recension av en som hade 9500 att det blev sjukt bra. Får se när jag kommer hem om jag tycker samma.
Vad tror du ? :)

Tack, ska testa det.

Nu beställde jag precis ett Red River polar pearl metallic. Såg en recension av en som hade 9500 att det blev sjukt bra. Får se när jag kommer hem om jag tycker samma.
Vad tror du ? :)

Extremt svårt att veta. Ett papper jag inte använt med en skrivare jag bara testat då och då med ett bläck jag aldrig använt ;-). Jag har provat ett par av dessa papper med metallisk grundton och för rätt bilder är det läckert. Kanske inte något jag skulle använda för porträtt, mera för stilleben.

Extremt svårt att veta. Ett papper jag inte använt med en skrivare jag bara testat då och då med ett bläck jag aldrig använt ;-). Jag har provat ett par av dessa papper med metallisk grundton och för rätt bilder är det läckert. Kanske inte något jag skulle använda för porträtt, mera för stilleben.

Ok, får hoppas det blir bra, litade på recensionerna och beställde en hel del :).

En annan sak, när jag printade färgbilder på "semi gloss satin" så blev resultatet bra när jag valde att photoshop skulle hantera färgerna, jag valde rätt pappersprofil och allt. När jag valde att skrivaren skulle hantera färgerna så blev bilderna inte alls bra.

När jag däremot testade svartvita bilder så blev resultatet mycket bättre när jag valde att skrivaren skulle hantera färgerna, lät jag photoshop göra det så försvann nästan alla detaljer i de mörkaste delarna av bilderna och det blev också ganska platt.?
Vad kan det bero på tror du?

Ok, får hoppas det blir bra, litade på recensionerna och beställde en hel del :).

En annan sak, när jag printade färgbilder på "semi gloss satin" så blev resultatet bra när jag valde att photoshop skulle hantera färgerna, jag valde rätt pappersprofil och allt. När jag valde att skrivaren skulle hantera färgerna så blev bilderna inte alls bra.

När jag däremot testade svartvita bilder så blev resultatet mycket bättre när jag valde att skrivaren skulle hantera färgerna, lät jag photoshop göra det så försvann nästan alla detaljer i de mörkaste delarna av bilderna och det blev också ganska platt.?
Vad kan det bero på tror du?

Har du valt att aktivera svartpunktskompensation? Med relativ återgivning är det nästan ett måste. Om du har det och ändå får ett sådant resultat kan det bero på att tillverkaren har fuskat lite grann och inte skrivit in den info som krävs för att svartpunktskompensation ska fungera

Har du valt att aktivera svartpunktskompensation? Med relativ återgivning är det nästan ett måste. Om du har det och ändå får ett sådant resultat kan det bero på att tillverkaren har fuskat lite grann och inte skrivit in den info som krävs för att svartpunktskompensation ska fungera

"black point compensation" är i kryssat ja. Men svartvitt blir ändå dåligt med "photoshop hanterar färger" men det blir bra med "skrivaren hanterar färger".

Är det bara att köra som jag gör då? Färgbilder låter jag photoshop hantera och svartvitt får skrivaren hantera?

Det blir lite svårt att veta vilken man ska välja när bilden har väldigt lite färger i sig.

Hade det varit värt att beställa profil av dig? Hade jag då kunnat köra PS hanterar färger på alla bilder, även svartvitt?

sedan så läste jag detta i en annan tråd?
"Enda gången du är bunden till originalpapper är om du vill ha det största papper som din skrivare klarar av, detta då Canons A3+ papper är lite större än de andra tillverkarnas A3+ papper."

Jag beställde A3+ från redriver, 13x19 tum tror jag det stod. Kommer det inte att fungera?

"black point compensation" är i kryssat ja. Men svartvitt blir ändå dåligt med "photoshop hanterar färger" men det blir bra med "skrivaren hanterar färger".
Vad är det som inte blir bra med svartvita utskrifter?

Är det bara att köra som jag gör då? Färgbilder låter jag photoshop hantera och svartvitt får skrivaren hantera?

Det blir lite svårt att veta vilken man ska välja när bilden har väldigt lite färger i sig.
Svårt att veta när jag inte vet vad det är som blir fel.

Hade det varit värt att beställa profil av dig? Hade jag då kunnat köra PS hanterar färger på alla bilder, även svartvitt?
Idag går det att få mycket stabila, väl gråbalanserade profiler när man bygger dem själv eller låter någon bygga dem, så du bör kunna få till en bra svartvit utskrift med en profil från mig.

sedan så läste jag detta i en annan tråd?
"Enda gången du är bunden till originalpapper är om du vill ha det största papper som din skrivare klarar av, detta då Canons A3+ papper är lite större än de andra tillverkarnas A3+ papper."

Jag beställde A3+ från redriver, 13x19 tum tror jag det stod. Kommer det inte att fungera?

Visst kan du använda 13 x 19 tums papper i den skrivaren.

Stefan Ohlsson
www.profiler.nu

Vad är det som inte blir bra med svartvita utskrifter?

Svårt att veta när jag inte vet vad det är som blir fel.

Idag går det att få mycket stabila, väl gråbalanserade profiler när man bygger dem själv eller låter någon bygga dem, så du bör kunna få till en bra svartvit utskrift med en profil från mig.

Visst kan du använda 13 x 19 tums papper i den skrivaren.

Stefan Ohlsson
www.profiler.nu

Tackar, det mörkare svartvita bilderna verkade bli bättre när jag valde "perceptuel" istället för "relative".
Ska fundera på det där med att beställa profiler från dig, håller just nu på att köra igenom en del testpaket från olika tillverkare, tycker för det mesta att profilerna som följer med "hahnemule" och "red river" funkar bättre än vad canons profiler gör, eller så är bara pappret från hahnemule och red river bättre.

En fundering kring hahnemules "photo rag satin". Det står i instruktionen att man ska välja "profesional photo paper platinum" där man väljer pappers typ. Brände båda mina testpapper med den inställningen och hahnemules profil.

Resultatet blev bra, fast kunde önska lite djupare svärta.

Läste på nätet att de flesta tycker man ska använda den matta svarta patronen för det pappret. Men när man väljer "photo paper platinum" i drivern så använder väl skrivaren sig av den blanka svarta?

Om jag istället skulle välja "matte paper" i drivern men köra samma icc profil skulle det kunna bli bra? Eller måste man också ha en ny profil?

Det verkar som att deras profil för canon pro-1 pro-10 och epson 3880 är profilerna gjorda för matt svart bläck.

Fick min Pro 9500 Mk II igår...

Hej på er,

Har med stort intresse läst denna tråden. Att jag köpte denna skrivare först nu beror på att Inet reade ut den för 2570,- inkl. frakt i förgår. Gammal eller ej - ett riktigt bra pris! ;-)

Jag är intresserad av A3/A3+ formatet
Nu undrar jag var jag skall köpa papper och vilket papper jag skall köpa? Jag har läst ett par tester och det visar sig att Photo Rag från Canon fått toppbetyg. Det pappret verkar dock inte gå att få tag på längre - finns inte ens med på Canon.se längre?

Jag har läst att det finns Hahnemühle, Red River, Canson, Illford samt Canons egna. Men var skall man beställa till ett vettigt pris dessutom?

Tack på förhand,

Andreas

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto