Personligen skulle jag nog inte köpt en 9500 idag.
Pro-1, Pro-10 och Pro-100 är ju Canons nyare modeller och man får väl utgå ifrån att de är vassare än de gamla? Prisskillnadern är ju inte dramatiska, några tusenlappar hit och tid på en produkt som man sannolikt har i 4-5 år är inte så mycket. Dessutom är det ju bläck och papper som kostar.
Själv kör jag med Pro 9000 av första generationen och är nöjd med den - tycker att den ger riktigt bra färgutskrifter. Den skrivaren har ju "Dye-ink" vilket också Pro-100 har om jag förstår rätt och det brukar ju ge fina färgutskrifter men man får offra lite livslängd.
Själv funderar jag dock på att byta till en pigment-skrivare då jag inbillar mig att det skall ge bättre svartvita utsrkifter. Min nuvarande skrivare ger lite "bruna" toner när jag skriver ut svart-vitt.
Pro-1 och Pro-10 är ju liksom Pro 9500 skrivare med pigmentbläck som ger längre livslängd. Om jag förstår specen rätt på Canons sida använder dock Pro-1 och Pro-10 en uppdaterad variant av bläck jämfört med 9500.
För egen del tvekar jag dock lite för att byta till Pro-1 eller Pro-10 då jag är så nöjd med utskrifterna jag får idag och av de testutskrifter jag sett på mässor är jag inte säker på att Pro-1 skulle innebära någon avgörande fördel för mina färgutskrifter. Däremot är jag ganska säker på att de svartvita skulle bli bättre.
Svåra val det här.
Sannolikheten för att din säljare skulle ha 100% koll på skrivarnas prestanda och relativa fördelar är nog dessvärre ganska liten. Det är ju få som har tid att testa och verkligen jämföra, dessutom är ju några av modellerna helt nya.
Detta sagt - jag spekulerar ju bara här. Jag har ju ingen som helst personlig erfarenhet av annat än den skrivare jag har så visst finns det en möjlighet att han sålt det bästa till dig.