Annons

Canon Pixma Pro9500 Mark II -Tråden

Produkter
(logga in för att koppla)
Mej med ....

Jag har precis samma erfarenhet av just den kombinationen av skrivare och papper. Upplever också lite mörka och mättade färger jämfört med kalibrerad skärm. Kör också med Illfords profil. Har hittills skruvat lite i PS för att kompensera men skulle helst villa slippa det.

Har ett vagt minne av att det gick att välja något mindre bra alternativ i någon drivrutin men har inte följt upp det ännu, "ryktet" kom från något annat (bortglömt) fotoforum. Kan vara minnet som glappar lite oxo.

Är hur som helst mycket nöjd med kombinationen för övrigt och det skulle vara bra om allt blev 100% rätt.

Hej Arne -
Jah har frågat runt lite hos en del sakkunniga personer, och har dessutom beställ ett paket Cranon Pro Platinum A3+ och hör av mig om jag hittar nån lösning...om du är intresserad!
mvh
/B

Klart jag är intresserad, tror dessutom jag har lite Canon PT-101 liggande som jag ej hunnit testa ännu.

Har tillgång till en Spyder3Print men har inte börjat träna på hantverket som användningen innebär ännu. Det blir lite för många variabler på en gång så att hitta ett fungerande arbetssätt med profiler "på burk" räcker till att börja med. Ingen brådska heller för min del, viktigare att man lär sig varje steg innan man kliver vidare. Att hitta papper som man är nöjd med och som går att få tag på utan besvär är en del av det hela.

Mej med ....

Jag har precis samma erfarenhet av just den kombinationen av skrivare och papper. Upplever också lite mörka och mättade färger jämfört med kalibrerad skärm. Kör också med Illfords profil. Har hittills skruvat lite i PS för att kompensera men skulle helst villa slippa det.

Det vanligaste felet som finns när man kollar en utskrift och jämför med en skärm är att belysningen på utskriften är alldeles för svag. Det näst vanligaste felet är att man har skärmen inställd med alldeles för hög ljusstyrka. En bra artikel om detta problem finns här http://www.luminous-landscape.com/tutorials/why_are_my_prints_too_dark.shtml och är skriven av Andrew Rodney, en av de mer kunniga på detta område med färghantering.

Hej Arne -
Jah har frågat runt lite hos en del sakkunniga personer, och har dessutom beställ ett paket Cranon Pro Platinum A3+ och hör av mig om jag hittar nån lösning...om du är intresserad!
mvh
/B

Det är väldigt enkelt att kolla om din profil är korrekt eller inte. Jag har utvecklat en test som finns via denna länk http://www.profiler.nu/farghantering/skrivartest/. Om du vill göra det noga kan du skicka in denna testkarta för en uppmätning, men om du vill kan du använda denna testkarta och se om du får en neutral färg i rutorna 9-13. Är de inte neutrala, då vet du att din skrivarprofil inte är korrekt.

Detta förutsätter naturligtvis att man har rätt ICC-profil och rätt mediatyp inställd i skrivardrivrutinen, att man har avaktiverat färghanteringen i skrivardrivrutinen.

Stefan

Tack Stefan

Det är inte ofta jag jublar över mera jobb men just i det här fallet gör jag det. När både fakta och motivation finns är det bara att kavla upp skjortärmarna och sätta igång. Tack för länkarna!

Börje N:
Vi kan väl hålla varandra uppdaterade när vi gjort några framsteg eller hittat någon fallgrop. Eftersom vi kan testa på samma papperstyper borde vi kunna jämföra resultaten utan problem.

Vi kan väl hålla varandra uppdaterade när vi gjort några framsteg eller hittat någon fallgrop. Eftersom vi kan testa på samma papperstyper borde vi kunna jämföra resultaten utan problem.

Javisst, jag hör av mig när jag fått det nya papperet och jag hunnit testa - förhoppningsvis den kommande helgen. Jag vet inte om jag tänker rätt, men jag tror att för mig är det bästa att göra utskrift av en och samma bild på olika papper med olika intsällningar, även om den bild som valts för utskrift inte är nån "testbild" specifikt avsedd för skrivarinställning,

mvh
/B

Det vanligaste felet som finns när man kollar en utskrift och jämför med en skärm är att belysningen på utskriften är alldeles för svag. Det näst vanligaste felet är att man har skärmen inställd med alldeles för hög ljusstyrka. En bra artikel om detta problem finns här http://www.luminous-landscape.com/tutorials/why_are_my_prints_too_dark.shtml och är skriven av Andrew Rodney, en av de mer kunniga på detta område med färghantering.

Hej Stefan -
Stort tack för tipsen, när man som jag är novis på ett område är det bra att samla så mycket synpunkter och råd som möjligt, sen testa själv och utvärdera råden tills man kommer fram till vad som funkar bra för mig! Kanske får jag anledning att ställa någon direkt fråga till dig när jag håller på och provar - jag tror väl inte att jag kan lära mej tekniken i en handvändning utan jag behöver nog göra en del misstag ...om inte annat för att få erfarenhet!
mvh
/B

Javisst, jag hör av mig när jag fått det nya papperet och jag hunnit testa - förhoppningsvis den kommande helgen. Jag vet inte om jag tänker rätt, men jag tror att för mig är det bästa att göra utskrift av en och samma bild på olika papper med olika intsällningar, även om den bild som valts för utskrift inte är nån "testbild" specifikt avsedd för skrivarinställning,

mvh
/B

Testa med olika inställningar verkar inte så kul. Det finns ett sätt att göra detta och det är att man i bildbehandlingsprogrammets utskriftsdialog väljer den profil som finns för pappret/skrivaren och sedan i skrivardrivrutinen väljer att avaktivera färghanteringen. Det är den enda säkra metoden att få bra utskrifter.

Stefan

Testa med olika inställningar verkar inte så kul. Det finns ett sätt att göra detta och det är att man i bildbehandlingsprogrammets utskriftsdialog väljer den profil som finns för pappret/skrivaren och sedan i skrivardrivrutinen väljer att avaktivera färghanteringen. Det är den enda säkra metoden att få bra utskrifter.

Stefan

Hej igen Stefan
Jag kanske uttryckte dåligt vad jag menade:
Ponera att jag har slutbehandlat en bild i CS4, som jag sedan vill skriva ut med så snarlikt resultat som möjligt på min skrivare. Om detta sedan medför att jag måste göra vissa val / inställningar i Photoshops utskriftsmeny som gör att utskriften blir lika som den slutbehandlade bilden, även om bilden i detta läge kommer att visas med "fel" färger på skärmen, så behöver jag veta det. Även om också min ambition att få bilden lika som den slutbehandlade bilden i CS4, medför att jag måste välja att skriva ut via Canons egna program EasyPrint Ex, Easy Print Pro eller Photoshop Elements så må det vara hänt - jag tror jag läste nånstans (var det på Northlight Images / Keith Cooper´s hemsida?) att den "ideala" utskriftsbilden kanske inte ser perfekt ut på skärmen just vid utskriftstillfället. Jag har lite svårt att förstå kopplingen mellan å ena sidan icc-profilen (i detta fall den nerladdade Ilford-profilen) och bildbehandlingsprogrammet alternativt skrivaren å andra sidan. Är det Photoshop CS4 som "nyttjar" icc-profilen eller är det skrivaren? Vad jag förstår (rätta mig gärna om jag har fel) är icc-profilen i första hand knuten till papperskvaliteten m a p färguppsugning mm för att få bra utskrifter, och kanke i andra hand att anpassa bildbehandlingsprogrammets intällbara variabler till den avsedda utskriften.

Jag menade inte att göra en mängd utskrifter `ad hoc´ för att slutligen av en slump "hamna rätt" utan att prova olika vägar - men att hela tiden försöka förstå processen och färghanteringen i datorn. Jag inser att jag kommer säkert att göra fel flera gånger medan jag försöker, men förhoppningsvis lär jag mig något även av detta.

mvh
/B

För mycket magenta!!

Hej

Jag skrev ut en massa bilder för ett tag sen med min PRO9500 mark II, med lysande resultat. Nu använder jag samma skrivare, samma papper, samma bläck, samma Photoshop, samma profil, samma inställningar....så vitt jag kan se! Men, bilderna blir på tok för mycket magenta. Redan i förhandsgranskningen ser jag felet. Naturligtvis kan jag kompensera detta innan jag skriver ut, och göra bilden för grön, men det känns inte riktigt bra.

Alltså, utskrifterna blir precis som på förhandsgranskningen, men hur får jag förhandsgranskningen att se ut som det jag har jobbat fram i photoshop?

MVH
Anders (rookie på utskrifter)

Hej

Jag skrev ut en massa bilder för ett tag sen med min PRO9500 mark II, med lysande resultat. Nu använder jag samma skrivare, samma papper, samma bläck, samma Photoshop, samma profil, samma inställningar....så vitt jag kan se! Men, bilderna blir på tok för mycket magenta. Redan i förhandsgranskningen ser jag felet. Naturligtvis kan jag kompensera detta innan jag skriver ut, och göra bilden för grön, men det känns inte riktigt bra.

Alltså, utskrifterna blir precis som på förhandsgranskningen, men hur får jag förhandsgranskningen att se ut som det jag har jobbat fram i photoshop?

MVH
Anders (rookie på utskrifter)

Menar du förhandsgranskningen i Canons skrivardrivrutin? Den skulle inte jag lita på alls - tror faktiskt inte den respekterar din skärmprofil så för min del är förhandsvisningen helt annorlunda mot vad som kommer ut ur skrivaren.

Det jag kan tänka mig har hänt i ditt fall är:

a) Du har uppgraderat skrivarens drivrutin.

b) Du har gjort någon ändring i inställningen i skrivarens drivrutin eller i Photoshop, t ex att skrivarena skall hantera färgerna. Det är viktigt att om du låter PS hantera färgerna skall du slå av färghanteringen i skrivarens drivrutin.

Javisst, jag hör av mig när jag fått det nya papperet och jag hunnit testa -

Hej igen
Sent om Cider har jag testat Canons papper Platinum (A3+) och är jättenöjd - suveränt fina utskrifter!
Iofs rätt dyrt papper men resultatet blir mycket bra.

HJÄLP!!!
Ny dök jag på ett annat problem - dvs valbara pappersstorlekar med denna skrivare:
Jag har en bunt "panoramapapper" från Epson (210 x 616 mm) som jag vill avända till att skriva ut en panoramabild, helst borderless, på...

Jag hittar inte den mediastoleken där på skrvarens meny (Canons programvara DPP Digital Photo Professional >File>Plug-in printing>Print with Easy-Print Pro>Paper size:)...???
Papperet har ju samma bredd som ett A4 på högkant, så det borde väl kunna gå att skriva ut även på dettamedium? Min gamla (avyttrade Epson 1270) kunde ju det, iofs inte borderless...

Hur gör jag ? Var ska jag vända mig för att få veta ? Nån annan här på FS som vet ?

mvh
/B

Tveksam till om Canonskrivaren klarar av det formatet men prova att välja

"Fit-to-page"

och sedan ställ in papperstorlek "Custom"

då får jag (på min Pro 9000) möjlighet att välja papperstorlek upp till ca 580 mm.

Har inte testat själv.

Bläck

Vet inte ifall man får göra så här eller om någon misstycker - men nu när jag köpt en Pro-1 så har jag fått en oanvänd sats bläck till Pro9500 Mark II över för den som vill fynda...? Annons återfinns i så fall under Köp/Sälj här på FS.

Det ska annars bli spännande med den nya skrivaren - kanske det finns en sådan här tråd även för den? :)

Har precis köpt denna skrivare.

Läste i manualen att man INTE kan använda canons "Glossy Photo Paper" " Everyday Use" (GP-501)

Vad händer om jag använder det? Har nämligen ett paket med sådana papper.

Om det inte skadar att använda. Vilken profil ska jag isåfall ställa in skrivaren på?

Har precis köpt denna skrivare.

Läste i manualen att man INTE kan använda canons "Glossy Photo Paper" " Everyday Use" (GP-501)

Vad händer om jag använder det? Har nämligen ett paket med sådana papper.

Om det inte skadar att använda. Vilken profil ska jag isåfall ställa in skrivaren på?

Detta är ju en skrivare med pigmentbläck. Det finns en del papper som inte fungerar med denna typ av bläck. Bläcket torkar aldrig in.

Stefan

Jag märker efter att jag läst på om 9500 mkII att jag aboslut inte fick rätt info från butiken jag handlade på.
Jag valde mellan 9500 och PRO-10 eller så hette den PRO-100 kan av någon anledning inte komma åt dropdown menyn på butikens hemsida just nu, men båda kostade ca 4500 kr.

Som jag förstår det är både papper och bläck dyrare till 9500 MkII, utan någon vinst i bildkvalité?
Säljaren sa att tonomfånget var större på 9500 eftersom den har 10 patroner medans den andra har 8.
Han sa att utskriftkostnad är ungefär detsamma.
Stämmer det att den enda fördelen med 9500 är hållbarhet och svartvitt?
Enligt säljaren så var alla fördelar på 9500:s sida förutom avsaknad av wifi.

Han sålde med ett högglans papper som det står i manualen att det inte är kompatibelt, vilket jag kollade upp eftersom jag inte hittade någon profil för det pappret.

Köpte dock även med ett annat papper som jag hann skriva ut en hel del med, resultet ser bra ut, men det pappret är ju inte heller högglansigt.

Jag gillar högglansiga papper, även fast jag mestadels kommer skriva ut på matt och semi gloss.
Är också överförtjust i extremt svart svärta.

Jag kommer mestadels skriva ut färgbilder.

Är utomlands tills den 22 januari och har därför ingen möjlighet att testa med högglans.
Så vad tror ni, skulle jag bli väldigt mycket mer nöjd med en skrivare med vanligt bläck?

Enligt denna länken har 9500 mk1 problem med svärtan. http://www.photo-i.co.uk/Reviews/interactive/Canon Pro 9500/page_15.html
Det finns inskannade exempel på länken.

Personligen skulle jag nog inte köpt en 9500 idag.

Pro-1, Pro-10 och Pro-100 är ju Canons nyare modeller och man får väl utgå ifrån att de är vassare än de gamla? Prisskillnadern är ju inte dramatiska, några tusenlappar hit och tid på en produkt som man sannolikt har i 4-5 år är inte så mycket. Dessutom är det ju bläck och papper som kostar.

Själv kör jag med Pro 9000 av första generationen och är nöjd med den - tycker att den ger riktigt bra färgutskrifter. Den skrivaren har ju "Dye-ink" vilket också Pro-100 har om jag förstår rätt och det brukar ju ge fina färgutskrifter men man får offra lite livslängd.

Själv funderar jag dock på att byta till en pigment-skrivare då jag inbillar mig att det skall ge bättre svartvita utsrkifter. Min nuvarande skrivare ger lite "bruna" toner när jag skriver ut svart-vitt.

Pro-1 och Pro-10 är ju liksom Pro 9500 skrivare med pigmentbläck som ger längre livslängd. Om jag förstår specen rätt på Canons sida använder dock Pro-1 och Pro-10 en uppdaterad variant av bläck jämfört med 9500.

För egen del tvekar jag dock lite för att byta till Pro-1 eller Pro-10 då jag är så nöjd med utskrifterna jag får idag och av de testutskrifter jag sett på mässor är jag inte säker på att Pro-1 skulle innebära någon avgörande fördel för mina färgutskrifter. Däremot är jag ganska säker på att de svartvita skulle bli bättre.

Svåra val det här.

Sannolikheten för att din säljare skulle ha 100% koll på skrivarnas prestanda och relativa fördelar är nog dessvärre ganska liten. Det är ju få som har tid att testa och verkligen jämföra, dessutom är ju några av modellerna helt nya.

Detta sagt - jag spekulerar ju bara här. Jag har ju ingen som helst personlig erfarenhet av annat än den skrivare jag har så visst finns det en möjlighet att han sålt det bästa till dig.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto