Annons

Canon Pixma Pro9500 Mark II -Tråden

Produkter
(logga in för att koppla)

soxten

Aktiv medlem
Tänkte att vi kunde skapa en tråd för oss som använder denna typen av skrivare.

Jag skulle vilja ha hjälp med vilka papper som fungerar bra till denna skrivare, någon som hittat något annat märke än Canon?

Canon har ju inte gjort det så enkelt med profilerna...
Vilken profil ska man använda till Canon Photo Paper Pro II (PR-201)?
Till Canon Photo Paper Plus Glossy II använder jag profilen Canon Pro9500 Mark II Series GL1 med bra resultat.

Mina bilder skriver jag ut via Photoshop CS4 och väljer förhandsgranska, men vid granskningen så blir bilderna väldigt fel i färgerna, dock blir utskrifterna bra?

Eller sa kan du kopa Hahnemuhle papper, dessa kommer med profiler for flera typer av skrivare for alla papper de saljer, valdigt enkelt, koper du papper A anvander du profil A.

Fast, som mikael sager, gor du det sjalv slipper du gissa, och ar du nogrann sa ar resultat battre med egna profiler.

Jag har haft problem med mörka utskrifter på min Pro9500 II och har kontaktat Canon för hjälp
och fick följande svar som jag tänkte dela med mig av till flera som kanske har detta problem eller använder denna typ av skrivare.

Min fråga till Canon är varför mina utskrifter blir mörka och jag tappar teckning i skuggorna
Jag har kalibrerat min skärm samt skrivaren/profiler med Colormunki Photo.
Gjort allat som man ska göra med färghantering o.s.v.

Svar från Canon Sverige:
Att skriva ut på högblankt papper som ex PP-201 ut är 9500s svaga sida. Man skulle kunna jämföra det med att du köpt en Ferarri för terrängkörning. Jag vill inte låta dryg eller elak, men mitt bästa råd är att du försöker reklamera skrivaren hos återförsäljaren.

Är det en säljare som rekomenderat denna skrivaren har han ljugit för dig, 9500 fyller inte dina behov för fotoutskrifter på blanka papper. pro9000, ix4000 och ix7000 är gjorda för fotoutskrift på högblankt papper, de är JEEP:en du egentligen skulle behövt för terrängkörning så att säga.

9500 MK II är en av marknadens bästa pigmentskrivare, den gör grymma utskrifter på texturerade ytor, exempelvis Canons Fine Art-papper. Jag bifogade en PDF som förklarar skillnaden mellan pigment och vanligt bläck.

Jag beklagar verkligen det som hänt, du är inte den första som hamnar i den här situationen, men har du kalibrerat med såpass fina verktyg kommer du förmodligen inte komma mycket längre i kvalité, 9500 kommer förbli den svaga länken i din utrustning.

Bilagor

• dyepig.pdf
    50.9 KB · Visningar: 600
Färgfel canon pixma 9500 pro mk2

Hej ! jag vill komplettera med en fråga om färg o mörkhets fel på utskrift . Jag har försökt få bra utskrifter på min 9500mark2 o lyckats få canons cemigloss dit jag vill med diverse inställningar , men har grymma problem med akvarell papper . Bilderna jag fått slänga har alla blivit för mörka o kraftigt mättade färger i kombination meden viss färgförskutning , typ grön t får gulaktigt färgstick och blått får lila stick .Pappret jag har problem med är canons egna fineart papper museum etching 350g .Jag använder orginal patroner o orginal papper med rätt pappers profil o låter cs5 sköta färgerna .Jag ser redan i förgranskningen vart det bär hän med dom kraftiga färgerna och mörkheten innan jag går vidare , men lyckas inte hitta vad jag missat kryssa i eller ur i programmen .Jag har lyckats använda ett permajet papper museum art med en hanimule profil o komma ganska rätt , men inte orginal . Nån som vet vad jag glömt ???????? Tacksam för svar . Andreas

en fråga för Stefan Ohlsson, men mitt enkla svar blir, har du profilerat din skrivare för de olika pappren du använder?

en fråga för Stefan Ohlsson, men mitt enkla svar blir, har du profilerat din skrivare för de olika pappren du använder?

Jag har valt icc profil för pappret vid skrivarprofil och valt att fotoshop sköter färghanteringen och under det har jag valt absoluta färger och jag har valt manuell justering av färger i skrivar programmet och i färghanteringen i programmet vid matchning har jag valt ingen och det är där jag är lite fundersam . Nu bör ju all efterbehandling vara bortvald eller? Hur har ni ställt in för akvarellpapper ?

Jag har valt icc profil för pappret vid skrivarprofil och valt att fotoshop sköter färghanteringen och under det har jag valt absoluta färger och jag har valt manuell justering av färger i skrivar programmet och i färghanteringen i programmet vid matchning har jag valt ingen och det är där jag är lite fundersam . Nu bör ju all efterbehandling vara bortvald eller? Hur har ni ställt in för akvarellpapper ?

Prova snarare med relativ återgivning eller perceptuell. Absolut återgivning används bara för provtryck, när du vill simulera ett annat pappers vithet på det papper du använder.

Stefan

Färgfattig utskrift resultat

Jag har provat div inställningar o fått till bra utsskrift med semi-gloss profilen , men har problemet att det blir för lite bläck på pappret så det ser lite matt o färgfattigt ut , så jag undrar om någon vänlig person vet hur man kan öka bläck mängden utan att rubba färgbalansen mellan färgerna.

Min fråga till Canon är varför mina utskrifter blir mörka och jag tappar teckning i skuggorna .....

Svar från Canon Sverige:
Att skriva ut på högblankt papper som ex PP-201 ut är 9500s svaga sida. Man skulle kunna jämföra det med att du köpt en Ferarri för terrängkörning. Jag vill inte låta dryg eller elak, men mitt bästa råd är att du försöker reklamera skrivaren hos återförsäljaren.

Är det en säljare som rekomenderat denna skrivaren har han ljugit för dig, 9500 fyller inte dina behov för fotoutskrifter på blanka papper. pro9000, ix4000 och ix7000 är gjorda för fotoutskrift på högblankt papper, de är JEEP:en du egentligen skulle behövt för terrängkörning så att säga.

9500 MK II är en av marknadens bästa pigmentskrivare, den gör grymma utskrifter på texturerade ytor, exempelvis Canons Fine Art-papper. Jag bifogade en PDF som förklarar skillnaden mellan pigment och vanligt bläck.

Jag beklagar verkligen det som hänt, du är inte den första som hamnar i den här situationen, men har du kalibrerat med såpass fina verktyg kommer du förmodligen inte komma mycket längre i kvalité, 9500 kommer förbli den svaga länken i din utrustning.
Det där låter ju väldigt konstigt. Nu ett år senare skriver Canon så här på sin hemsida angående Pro9500

"Med PIXMA Pro9500 Mark II kan du skriva ut dina bilder på glättat papper utan "Bronsering" eller "Glansskillnad". Välj mellan en rad olika konstpapper, glättade och matta papper från Canon."

http://www.canon.se/For_Home/Produc...sional_Photo_Printers/PIXMA_Pro_9500_Mark_II/

och

"Photo Paper Plus Glossy II (PP-201) ... Högglättad yta ... Photo paper Plus Glossy II är en perfekt matchning med bläcktyperna Canon Lucia och ChromaLife100+." (Lucia är bläcket i Pro9500)

http://www.canon.se/For_Home/consumables/PIXMA_Ink_and_Papers/PIXMA_paper/PP-201/Index.aspx

Får dock själv inte till snygga utskrifter på just PP-201 med min Pro9500 Mark II utan bara på papper med mattare yta så frågan är vad som gäller. Konstigt om supporten på Canon ger svaret ovan 2010 men skriver helt annorlunda på sin hemsida 2011.

Konstigt om supporten på Canon ger svaret ovan 2010 men skriver helt annorlunda på sin hemsida 2011.

Marknadsförare och supportfolk brukar sällan tala samma språk. Ungefär som som att säljaren på försäkringsbolaget verkar komma från en annan planet än skaderegleraren! :)

Jag tycker det är ett lite märkligt svar från supporten, att helt såga en modell så och snacka om Ferrari och Jeep känns inte seriöst.

Visst, 9500 kankse inte är idialisk för glättat papper men nog fasen skall det väl gå att få till vettiga utskrifer?

Jag har själv en 9000 och jag tycker att profilerna från Canon verkar vara lite blandade i kvalité. Jag är i stort sett nöjd men hade jag haft högre krav hade jag nog övervägt att skapa egna profiler. Kanske köpa dem från Stefans bolag som verkar ha grym koll på detta.

Marknadsförare och supportfolk brukar sällan tala samma språk. Ungefär som som att säljaren på försäkringsbolaget verkar komma från en annan planet än skaderegleraren! :)

Jag tycker det är ett lite märkligt svar från supporten, att helt såga en modell så och snacka om Ferrari och Jeep känns inte seriöst.

Visst, 9500 kankse inte är idialisk för glättat papper men nog fasen skall det väl gå att få till vettiga utskrifer?

Jag har själv en 9000 och jag tycker att profilerna från Canon verkar vara lite blandade i kvalité. Jag är i stort sett nöjd men hade jag haft högre krav hade jag nog övervägt att skapa egna profiler. Kanske köpa dem från Stefans bolag som verkar ha grym koll på detta.

Visst ska det gå att få till vettiga utskrifter även från pigmentskrivare, som 9500. Det blir bättre svärta och mindre risk för bronsering med skrivare med flytande bläck, som med 9000, men för övrigt är det ingen större skillnad. Både bläcken och papprena är idag så bra även med pigmentskrivare att resultaten ska bli jättebra.

Det är min erfarenhet av Canons profiler också.

TIPS Canon Easy Photo Priont PRO

Har haft min Canon Pixma Pro9500 i snart två år och har skrivit ut hundratals med utskrifter som jag är mkt nöjd med vad gäller färger, tonomfång osv. 99 % blir rätt från början. Men så använder jag också Canons tilläggsprogram Easy Photo Print PRO som finns på CD skivan som följer med.

För två år sedan fungerade det tillägget endast under fullversionen av Photoshop, dvs inte Photoshop Elements med det är löst sedan drygt ett år eller så.

Canon-programmet Easy Photo Priont PRO lägger sig som ett tillägg i PS och PSE under File / Automation Tools. I detta program kan man under "Color Adjustments" och sedan "Pattern Print" skriva ut olika test-bilder och därigenom själv se vilka justeringar man behöver göra, typ ljusa upp mörka ner, mer cyan, mindre cyan, mer magenta osv. Man får alltså en utskrift med en massa exempel på samma bild men med mer eller mindre av de olika färgerna Cyan, Magenta och Yellow i ett stort antal variationer. Med ledning av dessa testbilder gör man i samma dialogruta de justeringar som man tycker ger den bästa bilden vad avser färg, ljushet och kontrast. Genialt och enkelt.

Under denna länk, sidan 13 finns det hela beskrivet.
http://www.photo-i.co.uk/Reviews/interactive/Canon Pro 9500/page_1.html

Vad gäller papper skriver jag ut 90 % av bilderna på Canons Photo paper Plus Semi Gloss SG-201 och med det pappret är bronzeringarna minimala, om de ens syns.

Canons Platinum papper PT - som är mkt blankt - blir också bra, men inte lika bra som Semi gloss.

Akvarellpapperna är lite svårare, men metoden fungerar även där om man ger sig tid att göra de kalibreringar man kan göra.

Valde själv mellan PRO9000 som kör med infärgningsbläck och PRO9500 som använder pigmentbläck, och för hållbarhetens skull valde jag PRO9500 och är mkt nöjd.

Canon-programmet Easy Photo Priont PRO lägger sig som ett tillägg i PS och PSE under File / Automation Tools. I detta program kan man under "Color Adjustments" och sedan "Pattern Print" skriva ut olika test-bilder och därigenom själv se vilka justeringar man behöver göra, typ ljusa upp mörka ner, mer cyan, mindre cyan, mer magenta osv. Man får alltså en utskrift med en massa exempel på samma bild men med mer eller mindre av de olika färgerna Cyan, Magenta och Yellow i ett stort antal variationer. Med ledning av dessa testbilder gör man i samma dialogruta de justeringar som man tycker ger den bästa bilden vad avser färg, ljushet och kontrast. Genialt och enkelt.

Jag tycker det låter rätt taffiigt. Har man en bra profil ska det inte behövas några sådana justeringar.

Stefan

Utskrifter på Ilford

Har i o f s pro9000 II, men Ilford's Galerie-serie tycker jag ger fina resultat.

Ser att du också är ägare till en rubr skrivare - och fått fina resultat på Ilford Galerie
Jag köpte min för ett par veckor sedan, men har lite problem med utskrifterna på Ilford Galerie Smooth Pearl A3+ papper, bilderna blir lite mörka.
Jag har laddat ner det angivna icc-profilen för detta ppr från Ilford, men har svårighet att få det att funka bra...
Bör jag hellre skaffa Canons eget papper, t ex Pro Platinum A3+ för att får bra resultat ?
Jag har försökt skriva ut via Adobe CS4, och har en nyprofilerad skärm HPLP24w (profilerad med Spyder Elite 4.02)
Jag vore tacksam för råd & tips!
mvh
Börje N

Mej med ....

Jag har precis samma erfarenhet av just den kombinationen av skrivare och papper. Upplever också lite mörka och mättade färger jämfört med kalibrerad skärm. Kör också med Illfords profil. Har hittills skruvat lite i PS för att kompensera men skulle helst villa slippa det.

Har ett vagt minne av att det gick att välja något mindre bra alternativ i någon drivrutin men har inte följt upp det ännu, "ryktet" kom från något annat (bortglömt) fotoforum. Kan vara minnet som glappar lite oxo.

Är hur som helst mycket nöjd med kombinationen för övrigt och det skulle vara bra om allt blev 100% rätt.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto