Annons

Canon på PMA

Produkter
(logga in för att koppla)

Omar

Aktiv medlem
Hej

Skall bli väldigt spännande att se vad Canon kommer med för gosaker på PMA mässan i USA den 26 februari.

Jag hoppas på en Canon 30D eller vad den nu kan tänkas få för namn. Kan lite intressanta gluggar. Snart borde det läcka lite information ut på nätet.

Canon har den allra största montern av alla utställare, Canon rules! Det är för att få plats med alla nya Canon nyheter :) :) :)

Förstora ritningen

http://www.pmai.org/xpma2006/exhibitors/pdf/floor_plan.pdf


Hälsningar

Omar Brännström
 
Senast ändrad:
Arne S skrev:


Edit// Står lite mer här, har inte läst igenom det..ännu

http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1019&message=15056626


Ser ur som om någon lekt med bilder av 20D och 1D MarkII i Photoshop. Fejk alltså. Bland annat har kameran en blixtknapp för pop-up blixt, men ingen blixt, lol!


Edit:
Men den kamera som möjligtvis kommer på PMA, går väl i denna stund till produktionen, så det är väl ingen omöjlighet att informationen läcker ut i förväg. Men man tjuvkikar väl inte i julklappar heller, varför då inte vänta till PMA och se vad som komma skall? ;D
 
Senast ändrad:
Förutom ersättare till 20D, om man spekulerar lite åt andra hållet...

350D har ju knappt fallit i pris sedan introduktionen. Kan de ha en ännu billigare instegsmodell på gång också?
 
Anders74 skrev:
Förutom ersättare till 20D, om man spekulerar lite åt andra hållet...

350D har ju knappt fallit i pris sedan introduktionen. Kan de ha en ännu billigare instegsmodell på gång också?

De brukar aldrig falla särskilt mycket i pris, istället är det den nya modellen som är billigare än föregångaren.
 
niklasl skrev:
Texten är på kinesiska. Är inte kameran den där astrofotomodellen som kom förra året?

Sa ju att jag inte var någon hejare på japanska vilket torde bevisat..:)

Det kan ju vara den modellen, men den har ju ett namn, 20Da om jag minns rätt. Men detta kan ju vara gamla spekulationssidor.
 
Nej, nu måste vi ha lite seriös "ryktesspridning" om den eventuella nya kameran.

1, 5, 10, 20, 30, 60, 300 och 350 är ju "upptagna" nummer på canondigitalare. 3 är ledigt, så jag satsar på att det blir en 3D.

Om man ser den som en konkurrent till Nikons D200, vilket nog inte är omöjligt, kommer den att ha en 1,6x-sensor på minst 10Mp och ligga i prisfönstret 15000-20000:-.

För att slippa tjafset med batterigrepp kommer den att ha en konstruktion som liknar 1-modellerna, dvs hyfsat stor och med inbyggd vertikalavtryckare samt ergonomiskt välarbetad och med metallhus. Displayen blir den 2,5" som finns på Mk II N och den kommer att ha en ljus och fin sökare.

AF kommer att vara vidareutvecklad med fler fokuspunkter, förhoppningsvis har några av dem HP-sensor. Ljusmätningen självklart förbättrad, kanske med spotmätning. Internblixten är slopad till förmån för den fina sökaren.

Övrigt? Fortsatt lågt brus, även på höga ISO. Serietagning 5fps.

Samtidigt med detta underverk släpper man ett nytt kitobjektiv och eventuellt även en förbättrad vidvinkelzoom som bättre möter FF-sensorns krav. Även om det inte är dåligt idag...

Nu har jag drömt färdigt...men glöm inte var ni läste det först. :) :)
 
Arne S skrev:
1, 5, 10, 20, 30, 60, 300 och 350 är ju "upptagna" nummer på canondigitalare. 3 är ledigt, så jag satsar på att det blir en 3D.

Om man ser den som en konkurrent till Nikons D200, vilket nog inte är omöjligt, kommer den att ha en 1,6x-sensor på minst 10Mp och ligga i prisfönstret 15000-20000:-.


Jag tror inte att Canon slutar med sitt finurliga system med Proftkameror på ensiffrigt, semipro på tvåsiffrigt och instegskameror på tresiffrigt.

Men i övrigt har du nog rätt, 1.6x-sensor, 10-12 Mpixlar och 15000-19000 :- är rimligt att tro.

Arne S skrev:
För att slippa tjafset med batterigrepp kommer den att ha en konstruktion som liknar 1-modellerna, dvs hyfsat stor och med inbyggd vertikalavtryckare samt ergonomiskt välarbetad och med metallhus. Displayen blir den 2,5" som finns på Mk II N och den kommer att ha en ljus och fin sökare.


Jag tror mer på en kropp som mer liknar 20D, men med större dispay, 2.5" vore troligt.

Arne S skrev:
AF kommer att vara vidareutvecklad med fler fokuspunkter, förhoppningsvis har några av dem HP-sensor. Ljusmätningen självklart förbättrad, kanske med spotmätning. Internblixten är slopad till förmån för den fina sökaren.


Inga kommentarer, låter troligt, fast jag tror att att 20D mk2 / 30D eller vad den nu ska heta kommer ha inbyggd blixt.

Arne S skrev:
Övrigt? Fortsatt lågt brus, även på höga ISO. Serietagning 5fps.


Troligt.. Jag vill ha en när den kommer.

/ Ola
 
Odjuret skrev:
Jag tror inte att Canon slutar med sitt finurliga system med Proftkameror på ensiffrigt, semipro på tvåsiffrigt och instegskameror på tresiffrigt.

Men i övrigt har du nog rätt, 1.6x-sensor, 10-12 Mpixlar och 15000-19000 :- är rimligt att tro.



Jag tror mer på en kropp som mer liknar 20D, men med större dispay, 2.5" vore troligt.



Inga kommentarer, låter troligt, fast jag tror att att 20D mk2 / 30D eller vad den nu ska heta kommer ha inbyggd blixt.



Troligt.. Jag vill ha en när den kommer.

/ Ola

Jag tycker inte att 5D är ett prohus, så jag vet inte om det med ental stämmer. Men, den får heta vad den vill bara den är bra. :)

Om man sätter en 2,5" display kommer den att ta så stor plats att kameran måste bli större än 20D. Därför hoppas jag på/drömmer om ett hus i denna klassen som har inbyggt v-grepp. Jag tror att man då blir först på marknaden med det och jag tror att det kan locka en del kunder. Vilket nog behövs..

Visst är det lite spännande?
 
Hej

Canon har nog ett dilemma. Skall de komma med en kamera som skall bli bättre än Nikon D200 för liknande peng så kommer den nog även bli för stor konkurrent till Canon 5D och även ev Canon Mark2N.

Men det är klart att även Nikon D200 kommer konkurrera med D2X. Tex D200 har bättre brusegenskaper, vilket många tycker är viktigt.


D200 har imponerande prestanda, en del specar är bättre än 5D och Mark2.

http://www.dpreview.com/articles/nikond200

Låt oss säga att det kommer en Canon 30D med:

Mer än D200 22 RAW buffert
Kortare slutarfördröjningstid än D200, dvs mindre än 50ms. Mark2 har 55ms.
Bättre än D200 uppstarts tid på 0.15s. Canon Mark2N har 0.2s. Ursprungs Mark2 utan uppgradering hade 0.5s.
Mer pixlar, kanske runt 12MP
Batterikapacitet, mer än D200 1800 bilder per uppladdning. Bättre AF än D200.

Så tror jag att det skulle slå hårt på försäljningen av 5D och Mark2N, Canon konkurrerar med sig själv. Nikon har försatt Canon lite i en rävsax.


Man kan dock undra om Canon 5D har varit en försäljnings framgång. Möjligt har de producerat en himla massa kameror eller är det få som är villig att köpa den. Läste att en Kanadensisk fotohandlare hade 15st 5D i lager och senast de sålde ett ex var i november. Både tex Scandinavianphoto och Cyberphoto har 5D i lager. Kostar att lagerföra 30.000kr kameror. 5D har tydligen sjunkit rätt mycket i pris, nog för att få sålt dem.

Om man jämför med Mark2N, så är det nästan ingen som har den i lager och Cyberphoto kommer tydligen inte lagerföra den utan man måste beställa den. En hel del står på Mark2N kö sedan i höst 2005. Folk har kanske börjat få dem nu???

Är sjäv ute efter ett litet och lätt hus för fågelfotografering, mycket flygande så kameran behöver vara snabb på allt.


Jag spekulerar bara lite, skall bli intressant at se!

Bästa hälsningar

Omar Brännström
 
Senast ändrad:
Många poäng i det du skriver Omar. Canon måste tänka sig för. Vad är det som har sålt 5D? Ja, enligt min uppfattning är det småbildsformatet och hög bildkvalité. Samtidigt konkurrerar den med Mk II N som har mindre sensor men lika bra/bättre kvalité. 5D verkar ju ligga efter lite i den matchen.
Då måste de bestämma sig för vilken de vill satsa på att marknadsföra i det prisskiktet, troligen Mk II:an. Innebär att man kanske skippar 5D på sikt för att öppna upp för ett hus som konkurrerar med D200 både i pris och kvalité.
Hur man än gör kommer de egna husen att konkurrera, men så länge folk köper Canon måste det ju vara positivt. Annars tappar de marknadsandelar vilket är värre.

Det finns många sidor av detta myntet...
 
Arne S skrev:
Jag tycker inte att 5D är ett prohus, så jag vet inte om det med ental stämmer. Men, den får heta vad den vill bara den är bra. :)

Nej.. 5D är inget Pro-hus... det är ett semi-pro hus. Tittar man på historiken så hittar man kameror som EOS 5, som inte heller var ett pro-hus, men som blev omåttligt populärt bland yrkesfotografer.


Samtidigt konkurrerar den med Mk II N som har mindre sensor men lika bra/bättre kvalité. 5D verkar ju ligga efter lite i den matchen.

??? Nja.. det där tror jag inte, det skiljer ju en hel del pixlar.

5D säljer på sensorstorleken..Det är fortfarande en dyr kamera, men sett till bildkvalité så ger den oerhört mycket bild för pengarna jämfört med dne dyrare MkIIN.

Jag säger 30D med 1.6x sensor, 10MP, 5fps, 20RAW i buffert, de andra specarna som Omar jmfr mot Nikon D200 tror jag inte är så prioriterade. Där är kamerorna redan snabba nog.
 
Ja, naturligtvis är det Bob skriver ganska självklart. Det har ju knappast något med kvalitén att göra om man använder hela formatet
 
Jeppe skrev:
5D säljer på sensorstorleken..Det är fortfarande en dyr kamera, men sett till bildkvalité så ger den oerhört mycket bild för pengarna jämfört med dne dyrare MkIIN.


Instämmer, Jeppe. Jag uttryckte mig otydligt. Jag menade att 5D ligger efter i matchen försäljningsmässigt. Det är i alla fall min uppfattning. Även om det kanske är tidigt att dra sådana slutsatser, så är det ju så att 5D går att få tag på ganska lätt. En titt här på FS-statistiken säger att det finns 58 registrerade ägare. Motsvarande siffra för Mk II/Mk II N är 152. Och det står ganska många i kö till en Mk II N om jag förstår det rätt. Så trots den goda kvalitén verkar inte 5D vara någon försäljningssuccé ännu.

Sedan är ju inte Mk II N så mycket dyrare, det skiljer bara 6-7000 vilket är ganska lite när man är uppe i de summorna.
 
Omar vad tror du om att vissa spekulanter på 5D håller sig lugna för att se efterföljaren till 20D först? Det kan ju visa sig att efterföljaren till 20D är tillräckligt bra för vissa spekulanter...du förstår tanken. (Med tanke på att de flesta förväntar sig att efterföljaren till 20D ska ligga under 20k)

Är det inte dags för DIGIC III?
 
Hej


Lite intressant läsning mellan tex 5D och 20D angående sensorstorlek och fördelar för tex fågelfotografer. Mark2 och 5D har samma pixeldensitet.

Kolla örnen och antalet pixlar

http://www.bobatkins.com/photograph..._5d_or_20d.html


MVH

Omar Brännström

Detta har jag påtalat ett antal gånger. Tar jag min 5d och skall komma lika nära en fågel så måste jag 1. ha ett dyrt, större objektiv. 2. eller ha en kamera med högre upplösning tillsammans med ett lika stort objektiv i mm vilket är en stor och klumpig kombination. Eller ett mindre objektiv i mm och delförstora bilden till samma utsnitt. Då - endast då kan man kalla att pixeltätheten blir större och man vinner upplösning med att fotografera med en 20D och den brännviddsförlängningen som blir med ett mindre objektiv .

Exempel: En fast 200/2,8 tillsammans med 20D blir
motsvarande 320mm på småbild. Objektivet otroligt bra och billigt vad det gäller upplösning.

Motsvarande kombination 5d + 300/2.8 är en dyr och tung kombination där bildresultatet kommer att bli något bättre räknat med både objektivets prestanda och antal pixlar.

Exempel 2. 20D tillsammans med 300/2,8 = 480 mm

För att få till denna kombination med exv 5d så får jag skaffa mig ett 500/4 för 63000:- eller alternativt 300+förlängning.

Nu är jag ingen fågefotograf men 20D kombinationen skulle locka mig mycket mer pga av den lägre vikten, smidigare, billigare och sannolikt ge ett lika bra resultat.

Och detta med tanke på skärpebortfall i kanter och hörn som min 5d uppvisar med diverse objektiv.

Skulle vara kul att göra en praktisk test och se om mitt resonnemang håller.

Mikael
 
Diiva skrev:
Omar vad tror du om att vissa spekulanter på 5D håller sig lugna för att se efterföljaren till 20D först? Det kan ju visa sig att efterföljaren till 20D är tillräckligt bra för vissa spekulanter...du förstår tanken. (Med tanke på att de flesta förväntar sig att efterföljaren till 20D ska ligga under 20k)

Är det inte dags för DIGIC III?

Hej

Jag tror som du tror.

En del avvaktar till PMA och om det kommer en typ 30D och kanske de köper den eller så väntar de på att Canon ev sänker priset på 5D. Om 30D kommer ha bättre specar än 5D förutom att den har fullframe, så tror jag inte alla är villiga att betala 30.000 för 5D när de ev får en bättre kamera med en 30D för typ 15.000. Jag skulle nog inte själv vilja lägga 15.000 extra för fullframe och enklare hus. Men det är ju jag det som djurfotograf, 5D är för långsam för min aktionfotografering samt har den samma pixeldensitet som min 1DMark2.

Rätt många fotografer fotograferar sport, fåglar, däggdjur och behöver ändå ofta croppa och då speciellt för fågel. På en fullframe skulle man ändå bara kasta bort pixlarna, ofta i alla fall. En av fördelarna med Nikon för tex fågelfotografer är ju deras 1.5 crop sensor i tex D2X huset som är på 12.4MP. Hade D2X huset varit fullframe så hade den legat på runt 25MP. Den har en hög pixeldensitet, men brusar lite mer på höga ISO.

Men skulle ändå vilja ha en fullframe på typ drygt 22MP 1D Markhus (då har man råd att kasta bort pixlar, har många kvar) och ibland kommer man nära och utnyttjar fullframe, samt bättre brusförhållande, dynamiskt omfång (i teorin i alla fall). Bättre sökare och mindre risk att råka klippa av vingarna på fågel. Så klart minst 8 bilder per sekund och allra minst 20 RAW buffert. Det pratas om att man bör inte stoppa in mer än typ 12-14MP på en 1.5 crop sensor, för då ökar problemen med bla brus, difraktion etc. Tex D200 har 10MP på 1.5 crop sensor och har mindre brus än Nikons D2X med 12.4MP på samma sensor yta.

En DIGIC III borde vara på gång då framtidens kameror kommer skyffla mer data, bildfilerna blir större, fler bilder per sek än tex 5D 3fps.

Lite spekulationer om 20D efterträdare av Bob Atkins

http://www.bobatkins.com/photography/digital/canon_questions_eos30d.html

Mycket spekulationer

Bästa hälsningar

Omar Brännström
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.