Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon oskärpa

Produkter
(logga in för att koppla)
Sen undrar jag är det omöjligt att få till bra skärpa om man tex fotar ett brudpar på ganska långt avstånd med 50mm- nu menar jag typ helkroppsbilder!
De bilderna blir såå brusiga och inte alla bra- nästan en katastrof när jag zoomar i 100%.
Vad beror detta på?
Jag kan allt om bländare, slutare osv, så det borde inte vara problemet?!

Men vill avsluta med att säga att så fort jag använder mig av blixt så blir bilderna knivskarpa!
Går den skärpan inte uppnå utan att använda blixten?
Bilderna blir brusiga utan blixt, men skarpa med. Vad säger det då dig om vilket ISO du använder i de olika fallen?

Tills någon idiot omkring millenieskiftet(?) trodde sig vara klyftig och började tala om "bländartal" istället för bländare, i tron att "det skulle bli enklare för nybörjaren". Självfallet blev det precis tvärtom - nu är alla förvirrade, och vare sig nybörjaren eller den avancerade vet vad någon annan menar, såvida man inte frågar eller såvida inte varje inlägg där man talar om bländare innehåller en lång utläggning om saken. En lång och fullständigt onödig utläggning!

Termen bländartal, eller f-number är inte fullt så färsk som du tycks tro ;) http://en.wikipedia.org/wiki/F-number#Aperture_numbering_systems

Tills någon idiot omkring millenieskiftet(?) trodde sig vara klyftig och började tala om "bländartal" istället för bländare, i tron att "det skulle bli enklare för nybörjaren".
*snip*
Såg först denna bakvända (och som sagt direkt felaktiga) nydefinition av bländare i en bruksanvisning till en Canon-kamera omkring millennieskiftet.
.

Men Gunnar. Nu cyklar du väl ändå lite? Menar du att du fotograferat sedan 1956, och aldrig sett bländartalen på objektiven på kamerorna? Eller i olika tabeller? Det har ju inte gått att undvika sedan 50-talet då du började.

Oskärpa

Ibland är oskärpa så enkelt att man inte står stadigt eller greppar kameran ordentligt, och så har man glömt att man skall trycka in halva knappen först så att kamera och objektiv får en chans att hinna med.

Öppna bländaren>blända UPP< tex från F:5,6 till F:2,8

I engelska fotoforum säger dom tvärtom av nån anledning, (antagligen pga att siffran minskar till lägre tal vid större faktisk öppning) men det behöver vi ju inte ta efter...

Hur säger de på engelska fotofora?

När man köper en systemkamera ifrån Nikon så ingår en grundkurs, kanske något som Canon borde ta efter ;oP

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar