Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon ny telezoom?

Produkter
(logga in för att koppla)

Gulo

Aktiv medlem
Jag var precis på väg att beställa ett Canon 100-400 men så såg jag att en hade skrivit att canon kommer släppa nya objektiv i september.

Om detta stämmer förväntas det bli någon uppgradering på 100-400 objektivet? T.ex. 100-400 4L IS. Fast i så fall kanske det kommer kosta mycket mer?

Ett 100-400 med ljusstyrka F/4 kommer kosta en del mer, kika tex på Nikon's 200-400 F/4.

100-400 är inget jätte gammalt objektiv men man ska väl aldrig säga aldrig angående uppdatering. Men oavsett så är det ju ett objektiv som presterar bra. Men ett objektiv med fast ljusstyrka 4 blir ett helt annat objektiv, å skulle inte direkt kännas som en efterträdare av 4.5-5.6 version om man frågar mig.

Ett 100-400 med ljusstyrka F/4 kommer kosta en del mer, kika tex på Nikon's 200-400 F/4.

100-400 är inget jätte gammalt objektiv men man ska väl aldrig säga aldrig angående uppdatering. Men oavsett så är det ju ett objektiv som presterar bra. Men ett objektiv med fast ljusstyrka 4 blir ett helt annat objektiv, å skulle inte direkt kännas som en efterträdare av 4.5-5.6 version om man frågar mig.
De borde trycka in 2.8 med IS!

Ja det var ju ett helt annat pris med bländare 4. Hade inte tänkt på att kolla Nikons objektiv.

Ett sådant objektiv skulle bli alldeles för dyrt.

Det är nog inte mycket mening med att vänta då. I fall inte det kommer en uppdatering i samma prisklass med t.ex. bättre bildstabilisering!

Gulo sa:
Det är nog inte mycket mening med att vänta då. I fall inte det kommer en uppdatering i samma prisklass med t.ex. bättre bildstabilisering!

Du kan ju alltid avvakta till på måndag. Då har väl Canon en presskonferens där dom ska visa några nyheter (ryktas bla om efterföljaren av 5D). Det KAN ju även vara några nya objektiv på tapeten.

Några jag skulle vilja se:
14-24/2.8L (lika skarpt som Nikons)
24-70/2.8L IS
70-200/2.8L II IS (skarpare än företrädaren)
100-300/4L IS (för att komplettera 24-105/4L IS)
100-300/2.8L IS, fast den skulle nog väga runt 3kg och kosta runt 25"

Och några fasta:
85/1.2L IS (DÄR kan man snacka om att ta bilder när det är mörkt)
135/2L IS

Och kanske några EF-S
EF-S 30/1.2 (lätt, ljusstark normal för APS formatet)
EF-S 180/2 IS (motsvarande 300/2,8L IS för fullformat) - betydligt billigare och lättare än 200/2L pga mindre glasmassa i EF-S objektiven.
EF-S 55-130/2 IS (för att komplettera 17-55/2.8 IS)

Önskelistan

Och kanske några EF-S
EF-S 30/1.2
EF-S 180/2 IS (motsvarande 300/2,8L IS för fullformat) - betydligt billigare och lättare än 200/2L pga mindre glasmassa i EF-S objektiven.

Då var jag alltså inte ensam om att fundera på ett EF-S 30/1.2

Fast jag känner mig inte särskilt övertygad om att det kommer.

Du kan ju alltid avvakta till på måndag. Då har väl Canon en presskonferens där dom ska visa några nyheter (ryktas bla om efterföljaren av 5D). Det KAN ju även vara några nya objektiv på tapeten.

För sent :p Har redan beställt och till och med fått hem objektivet. Det kom idag :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar