Annons

Canon/Nikon

Produkter
(logga in för att koppla)

Padaouk

Medlem
Hej
Är en missnöjd Nikon ägare just nu skall byta kamera kanske system
Vet ni
Vilken Canon motsvarar Nikons d7ooo
MVH
Lars Jönsson
 
Du bör nog börja med att precisera VAD du är missnöjd med, eftersom det inte riktigt går att säga att "Kamera X motsvarar Kamera Y" utan at ha koll på den biten.
 
Den fungerar inte efter service får ingen skärpa i bilderna varit flera vändor men dom kan ej hitta fler fel fokusmotorn är bytad,
Skickat bilder till dom före å efter lagning dom säger att min optik är trasig lånat annan optik från vänner med samma resultat.
Fotar mest djur å natur fåglar å macro

LJ
 
Håller med föregående talare.
Frågan "vilken Canon motsvarar Nikon D7000" lär inte hjälpa dig hitta rätt.

Du måste precisera vad du är missnöjd med.

Redigerat:
Nu var jag lite sen :)
 
Den fungerar inte efter service får ingen skärpa i bilderna varit flera vändor men dom kan ej hitta fler fel fokusmotorn är bytad,
Skickat bilder till dom före å efter lagning dom säger att min optik är trasig lånat annan optik från vänner med samma resultat.
Fotar mest djur å natur fåglar å macro

LJ

Men, detta låter mer som om du har fått tag i ett dåligt ex.
Har knappast något med skillnader mellan Nikon/Canon att göra.
Samma otur kan du råka ut för med en Canon.
 
Den fungerar inte efter service får ingen skärpa i bilderna varit flera vändor men dom kan ej hitta fler fel fokusmotorn är bytad,
Skickat bilder till dom före å efter lagning dom säger att min optik är trasig lånat annan optik från vänner med samma resultat.
Fotar mest djur å natur fåglar å macro

LJ

Du har faktiskt fortfarande inte sagt vad du är missnöjd med _med kameran_. Du har egentligen bara sagt att du anser att du har haft otur med ett serviceärende. Det finns VÄÄÄLDIGT Många trådar på fotosidan där folk är förbannade på Canon.. eller på Sony, eller på Samsung eller.. Ja.. du fattar-

Kan du länka till några bilder (i fullstorlek) så att vi kan kika lite på problemet?

Men visst, det är ju bra att kika på "Vad har canon i samma prisklass?" och då pekar pilen på 600D eller 60D. Så. Klart.
 
Den fungerar inte efter service får ingen skärpa i bilderna varit flera vändor men dom kan ej hitta fler fel fokusmotorn är bytad,
Skickat bilder till dom före å efter lagning dom säger att min optik är trasig lånat annan optik från vänner med samma resultat.
Fotar mest djur å natur fåglar å macro

LJ

Jag hade reklamerat kameran om jag vore du. Om kameran har varit inne på service två gånger för samma fel, utan att de har lyckats åtgärda det, så har du rätt att häva köpet. Dock är det viktigt att du sköter detta mot återförsäljaren.
 
JOm kameran har varit inne på service två gånger för samma fel, utan att de har lyckats åtgärda det, så har du rätt att häva köpet.

Nej, man har inte rätt att häva köpet bara för att tre avhjälpande försöks har gjort. Men det är _praxis_ att det blir så om man drar det till en rättslig prövning.

Jo, man bör skilja på "rätt", "möjlighet" och "praxis".
 
Här är det väldigt viktigt att du har återförsäljaren på din sida och att du kan presentera vederhäftiga bevis för att det är fel på just ditt ex. Att din glugg ger skarpa resultat med polarens kamera som ger synbart bättre bilder än med samma optik på din kamera.
 
ok
lite dåligt med info.
Har haft kameran snart 3 år funkat perfekt hela tiden, så något dåligt ex är det inte,
vill ju att en auktoriserad verkstad skall kunna fixa kameran efter 3 dje vändan svarar dom inte på mail eller telefon så efter årskiftet som var så fins inte den firman längre pratat direkt med nikon å dom kan inte ta över ärendet måste således skapa ett nytt med ny självrisk mm mm
mina farhågor är om man köper en ny nikon om den går sönder om resultatet blir samma.
Så vad jag är missnöjd med är ju servicen å inte kameran igentligen.
Bilderna man tar saknar den sista skärpan linserna fokuserar rätt enligt tester jag gjort
står man med ett 300 mm på stativ 500 dels sek med 4 m till objektet borde det bli skarpt innan fick jag skarpa bilder på frihand.
LJ
 
Nej, man har inte rätt att häva köpet bara för att tre avhjälpande försöks har gjort. Men det är _praxis_ att det blir så om man drar det till en rättslig prövning.

Jo, man bör skilja på "rätt", "möjlighet" och "praxis".

Vad jag vet är det så ARN bedömer fall - och alla seriösa företag i Sverige rättar sig efter ARN. ARN:s beslut grundar sig dessutom i lag. Men låt oss inte ha en evighetsdiskussion om detta. Rimligtvis borde ägaren till kameran reklamera produkten.
 
Jag säger som andra här: visa gärna bilder som visar vad du tycker är fel så är det lättare att ge råd.
 
Tycker du ska testa med olika AF inställningar. Strunta i AF-auto utan testa med AF-S och en punkt och testa med AF-C och 9punkter dynamiskt. Någon av dessa som fungerar?
 
ok
lite dåligt med info.
Har haft kameran snart 3 år funkat perfekt hela tiden, så något dåligt ex är det inte,
vill ju att en auktoriserad verkstad skall kunna fixa kameran efter 3 dje vändan svarar dom inte på mail eller telefon så efter årskiftet som var så fins inte den firman längre pratat direkt med nikon å dom kan inte ta över ärendet måste således skapa ett nytt med ny självrisk mm mm
mina farhågor är om man köper en ny nikon om den går sönder om resultatet blir samma.
Så vad jag är missnöjd med är ju servicen å inte kameran igentligen.
Bilderna man tar saknar den sista skärpan linserna fokuserar rätt enligt tester jag gjort
står man med ett 300 mm på stativ 500 dels sek med 4 m till objektet borde det bli skarpt innan fick jag skarpa bilder på frihand.
LJ


Jag tror att du kan få dålig service från alla märken om du har otur. Har du dyr optik som t.ex. långa telen förlorar du nog mera pengar på att byta system än att bara byta ut kameran som inte fungerar. Dessutom brukar Canon vara dyrare. T.ex skiljer det över 10 000 mellan ett Nikon 300/2.8 och motsvarande optik från Canon.

Jag antar att du provat det mesta vid det här laget, men när du skriver att du testat med ett 300, slog det mig att VR kunde vara inblandat. Har du testat med något objektiv utan VR funktionalitet? Även om du inte har VR på när du använder stativ så skulle ju en felaktig mekanism påverka bildresultatet även om funktionen är avslagen.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.