Annons

Canon MG6250 och dessa mjukvara

Produkter
(logga in för att koppla)

borra

Avslutat medlemskap
Jag har en Canon MG6250 fotoskrivare samt Canons fotopapper och skriver ut via Canons fotoprogram Easy Photoprint EX som medföljde. När jag använder detta program så blir bilderna mörkare än vad de är på skärmen. Skärmen är en bra Eizo skärm som är kalibrerad.
Om jag ljusar upp bilderna löjligt mycket så blir det ingen skillnad ändå på utskrifterna, de ser precis likadana ut som tidigare ändå. Jag har ändrat lite i skrivaren inställningar att den inte skall rätta till färgnyanser och liknande men det blir ingen skillnad ändå. Färgerna dock stämmer hyffsat bra.

Skriver jag ut via photoshop så fungerar det bättre och mina ändringar syns direkt som jag gör på ljusstyrkan. Dock så matar inte photoshop fotopappret ifrån skrivaren utan använder alltid vanligt vitt a4 papper, hur jag ställer in att photoshop skall ta fotopappret som sitter i ett annat fack vet jag inte. Sen har ju inte Photoshop några "drivrutiner" om vilka fotopapper jag använder.

Någon som förstår vad jag pratar om och har några lösningar på mitt problem. Känns som att skrivaren gör sina egna tolkningar på något vis och skriver ut vad den anser blir bra?

Är skrivprogrammen som medföljer skrivarna allmänt dåliga och bör undvikas att användas eller brukar man få bra utskrifter ifrån dessa?

Jag kör Mac om det spelar någon roll.....
 
Är skrivprogrammen som medföljer skrivarna allmänt dåliga och bör undvikas att användas eller brukar man få bra utskrifter ifrån dessa?

Jag har ingen direkt erfarenhet av dem men personligen brukar jag alltid vara lite tveksam till produkter som heter något med "Easy" :)

Själv använder jag Lighroom för utskrift och om du har Photoshop för att redigera bilderna så låter det som en onödig omväg att använda något annat för utskrift. Photoshop bör absolut kunna hantera utskrifterna.

Jag tycker det låter konstigt att du inte kan välja pappersfack vid utskrift från PS. Någon med Mac kanske kan guida dig?

Nog borde väl Canons profiler för deras papper ha installerats när du installerade skrivaren?

Alltså: Jag tycker du skall koncentrera dig på att få arbetsflödet att fungera innifrån Photoshop - det måste vara det som ger bäst resultat i längden.
 
Något som gav mig huvudbry i början på Macen var att man måste _spara_ sina nya inställningar för skrivaren, iaf om man använder vanliga utskriftshanteraren. Så om jag använder Super Mega Photopaper måste jag gå in och ändra detta och sedan spara den "förinställningen" under nytt namn. Självklart är det bara att välja den sparade förinställningen nästa gång jag laddar samma papper.

Om det finns ett lättare sätt att lösa detta får någon gärna berätta =)
 
Något som gav mig huvudbry i början på Macen var att man måste _spara_ sina nya inställningar för skrivaren, iaf om man använder vanliga utskriftshanteraren. Så om jag använder Super Mega Photopaper måste jag gå in och ändra detta och sedan spara den "förinställningen" under nytt namn. Självklart är det bara att välja den sparade förinställningen nästa gång jag laddar samma papper.

Om det finns ett lättare sätt att lösa detta får någon gärna berätta =)

Av någon anledning så missade jag en flik i photoshop cs6 där man faktiskt kunde göra en massa inställningar av utskriften. Även vilket fotopapper ifrån Canon man använde samt även vilket fack pappret skulle matas ifrån. När jag skrev ut så blev det betydligt bättre kan jag lungt säga. Så det blir Photoshop i fortsättningsvis jag skriver ut i.

Dock om någon skulle kunna ge mig lite tips på hur jag får utskrifterna att täcka det valda pappret helt utan några vita kanter. I mitt exempel har jag skrivit ut 9 kopior på samma bild som skall täcka ett A4 format. Dock blir det vita kanter på varje utskrift. Tycker jag har testat alla möjliga alternativ med att köra "borderless" och att strectha ut bilden utan framgång. Sen är jag även tacksam om någon kan förklara lite vad ppt är för något. Förstår jag det rätt så har detta att göra med tätheten på "bläckplupparna :)" skrivaren gör??? Eller har det med storleken på utskriften att göra?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.