Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon G15 - ersättare till G12

Produkter
(logga in för att koppla)
Nästa S-kamera verkar heta S110...

Om man kollar info på objektivet så verkar det vara en kopia av S100. Bara ny processor; färdigt!
Kan inte kostat många kronor att skapa denna uppgradering. Hoppas jag har fel......

Innan var S-serien ljusstarkast av de två, men nu verkar G-serien gå om med G15........eeehh... I dont get it,
 
Innan var S-serien ljusstarkast av de två, men nu verkar G-serien gå om med G15........eeehh... I dont get it,
G-serien är Canons prestige serie när det gäller kompakter så jag kan tycka det är naturligt att de åter igen är deras kompaktkameror med bäst prestanda/specifikationer. S-serien är en kompetent serie i kompakt format, men att få ner storleken innebär ofta kompromisser i specifikationerna.
 
Obegripligt att någon skulle lägga pengar på dessa kompaktkameror från Canon när Sony RX100 finns som alternativ.
 
Det är väl minst lika obegripligt att det inte skall ses som acceptabelt om det finns en möjlighet för konsumenterna att välja.

Åxå sant, men nu när RX100 finns så känns en något uppgraderad s110 för minst 4000kr inte lika motiverat längre. Kan man vara utan 24mm så är en begegnad s95 för 1500:- ett alternativ.
Fast det ju min högst personliga åsikt, så ni behöver inte bli upprörda :)
 
Ljusstarkare objektiv i G15 var en trevlig nyhet samt att kameran krympte till G7-storlek. (Hur mycket skillnaden är vet jag inte.)
Ingen vinklingsbar skärm längre dock.
 
G15 är nästan ensam på marknaden om att ha en riktig sökare (även om jag inte har sett den själv än och det finns en risk att den inte är bättre än tidigare G-kamerors sökare). Det gör att den är bra mycket intressantare än det mesta bland kompaktkameror.

Olympus och Pansonics highendkompakter kan man montera en EVF på, så de kvalar in i samma liga.
 
Jag köpte en PS S-100 som nu blivit billigare sedan S-110 kommit. Bättre vidvinkel, bättre närgräns, billigare än RX 100. 20mp behöver jag inte heller i kompakten. Men visst är RX 100 en utmärkt toppenkompakt, inte minst för video. Men alternativ finns ju.
S-100 passar mig bättre än S-110 då den har GPS utan hjälp av smartmobil, som jag inte har och heller inte tänker skaffa. Min gamla IXUS 50 som fortfarande fungerar får ligga i bilen för att vara till hands om något, som t.ex. parkeringskvitto, behöver dokumenteras.
 
Vad som för mig är obegripligt gällande G15 är priset: 5995:- på MM. Detta är samma pris eller dyrare än RX100, 1500:- mer än P7700, i samma prisklass som LX7 i o f s, ca 1500:- mer än XZ-2, 1500:- eller mer dyrare än X10 och ungefär samma som G1X.

Jag tittade igenom sökaren på G15 och möjligen är det en lite renare bild än i G12 (glaselement vs flera i plast?) men det är väldigt mycket av en liten smal tunnel man tittar igenom. Kan lika gärna skippa den. Då köper jag hellre en annan kamera utan OVF/EVF eller en konkurrent med EVF som tillbehör. Tycker att Canon börjat bli lite saftig i sin prissättning (kolla t ex 5DIII, 24-70/2,8II och de nya supertelena).
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.