Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon EOS M5 - intryck och erfarenheter

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag tyckte mig märka att om jag använder den lilla fokusrutan i dålig belysning så vill inte fokus riktigt vara med, det krävs flera "omtag" innan den låser. Med den lite större vanliga rutan så funkar det bättre. Testat på katten i vardagsrummets skumma belysning.

1/15 f5.0 ISO 6400

Bilagor

• M5.jpg
    M5.jpg
    217.3 KB · Visningar: 76
GPS:en får plus. Loggar med telefonen och skickar över loggen hemma så att man inte behöver tömma kamerabatteriet. Synka klockorna först.

Testade M5+70-200+2x nere vid stranden innan solen gick ned. Tror ljusförhållandet inte lämpade sig för att fota fåglar på bländare 5,6. I början tyckte jag det gick bra och sämre mot slutet.

Jag gissar att du har rätt i att en programvaruuppdatering skulle kunna göra meny och bildvisare tillgängliga medan bufferten töms, men troligen skulle det då ta lite längre tid att tömma bufferten. Processorkapaciteten kan ju inte ökas med programvara.

Jag gissar att du har rätt i att en programvaruuppdatering skulle kunna göra meny och bildvisare tillgängliga medan bufferten töms, men troligen skulle det då ta lite längre tid att tömma bufferten. Processorkapaciteten kan ju inte ökas med programvara.
Så är det säkert. Man kan fortfarande fotografera, men man kan inte komma in på SET-knappen och ändra någonting där.

Tycker ni det är värt 10k för att hoppa från m3 till m5?
Som komplement till min 6D?

Det beror nog helt på vad man använder kameran till.

Har du den mest som "party- och familjekamera" och inte är i direkt behov av en sökare, då är det knappast värt merkostnaden.

Efter att ha haft kameran i bara några dagar så måste min nuvarande ståndpunkt vara "trevlig kamera som är lite för dyr".

Det är möjligt att jag ändrar mig när jag verkligen börjat använda den.

... canons pancake 40 2.8 stm ...
Professionelle fotografen Ming Thein ger Canons 40mm f:2,8 ett gott betyg.

( Hans blog är den mest givande fotoblog jag hittat!
Desssutom har han höga anspråk betr. optik och teknik.)

https://blog.mingthein.com/equipmentdatabase/
"Canon EOS 40/2.8 STM (Sep 2015, 9/10) – One of the most underrated lenses in the Canon lineup. Barely larger than a body cap, and capable of great results by f4 even on the 5DSR. Has a lovely rendering style and plenty of pop. Not much at all to complain about at this size and price."

Han använde den i sin Canon 5DSR:
https://blog.mingthein.com/2015/08/19/long-term-canon-5dsr/

"I landed up buying a 24-70/4 IS L, 40/2.8 STM and 70-300L, and carrying these in addition to the manual focus lenses and a Nikon body for backup.

The 40 STM was the surprise of the bunch, and very enjoyable to shoot with because of size and image quality. It made a great aerial lens, actually – the right focal length for a natural perspective, not so long that you run into shutter speed problems, and not something that would be so physically large as to be affected by wind buffeting. It’s also a steal at $149."

Professionelle fotografen Ming Thein ger Canons 40mm f:2,8 ett gott betyg.

( Hans blog är den mest givande fotoblog jag hittat!
Desssutom har han höga anspråk betr. optik och teknik.)

https://blog.mingthein.com/equipmentdatabase/
"Canon EOS 40/2.8 STM (Sep 2015, 9/10) – One of the most underrated lenses in the Canon lineup. Barely larger than a body cap, and capable of great results by f4 even on the 5DSR. Has a lovely rendering style and plenty of pop. Not much at all to complain about at this size and price."

Han använde den i sin Canon 5DSR:
https://blog.mingthein.com/2015/08/19/long-term-canon-5dsr/

"I landed up buying a 24-70/4 IS L, 40/2.8 STM and 70-300L, and carrying these in addition to the manual focus lenses and a Nikon body for backup.

The 40 STM was the surprise of the bunch, and very enjoyable to shoot with because of size and image quality. It made a great aerial lens, actually – the right focal length for a natural perspective, not so long that you run into shutter speed problems, and not something that would be so physically large as to be affected by wind buffeting. It’s also a steal at $149."

Perfekt eftersom jag har en 5dsr :). Fast jag sätter hellre mitt 35 2.0 is på den. Blir det köp av m5 kommer jag nog att testa 40 2.8.

Det beror nog helt på vad man använder kameran till.

Har du den mest som "party- och familjekamera" och inte är i direkt behov av en sökare, då är det knappast värt merkostnaden.

Efter att ha haft kameran i bara några dagar så måste min nuvarande ståndpunkt vara "trevlig kamera som är lite för dyr".

Det är möjligt att jag ändrar mig när jag verkligen börjat använda den.

Frågan är väl om du kommer använda den på ett tag nu när en 5dmkiv är på gång :). Gratulerar till köpet, känns som en lyckad avslutning på gamla året med två riktigt intressanta hus från Canon. Avundsjuk? Inte ett dugg ;)

Frågan är väl om du kommer använda den på ett tag nu när en 5dmkiv är på gång :). Gratulerar till köpet, känns som en lyckad avslutning på gamla året med två riktigt intressanta hus från Canon. Avundsjuk? Inte ett dugg ;)

Ha, ha. Ja, jag drabbades lite av köphysteri helt plötsligt. Hade mer eller mindre bestämt mig för att hoppa över M5 och likaså avvakta med mkIV men så kunder jag inte bärga mig. :)

För mig kommer M5 vara ett intressant komplement till de "stora" kamerorna. Det skall bli intressant att se hur användandet ser ut över tiden.

Ha, ha. Ja, jag drabbades lite av köphysteri helt plötsligt. Hade mer eller mindre bestämt mig för att hoppa över M5 och likaså avvakta med mkIV men så kunder jag inte bärga mig. :)

För mig kommer M5 vara ett intressant komplement till de "stora" kamerorna. Det skall bli intressant att se hur användandet ser ut över tiden.

Jag har också bestämt (resonerat med mig själv) att hoppa över m5 och mkiv. Lärdomen jag drar är att om jag faller för köpsuget så är jag i alla fall i gott sällskap och kan hävda att jag sannerligen inte är ensam. Tack ;)

Det känns som att kameran i råformat underexponerar ett steg. Standarden för ISO 100 gäller väl enbart jpg-filen och där har Canon lagt till en kontrastkurva som motsvarar ett steg. Det känns än viktigare att köra ETTR med M5 när man fotograferar i råformat för att dra bruset ur skuggorna.
Det kan förklara varför DXO får ISO 100 som uppmätt till ISO 64.

ISO 100 och ISO 125 ser ut att vara samma sak precis som med alla andra Canonkameror.

Det känns som att kameran i råformat underexponerar ett steg. Standarden för ISO 100 gäller väl enbart jpg-filen och där har Canon lagt till en kontrastkurva som motsvarar ett steg. Det känns än viktigare att köra ETTR med M5 när man fotograferar i råformat för att dra bruset ur skuggorna.
Det kan förklara varför DXO får ISO 100 som uppmätt till ISO 64.

ISO 100 och ISO 125 ser ut att vara samma sak precis som med alla andra Canonkameror.
Dxomark mäter enbart raw och inte jpg. ISO standarden gäller för raw. Har dxomark gjort mätningar för m5 än? Hittar den inte.

Problemet är väl att det kräver adaptern och då är det inte längre lika kompakt och smidigt längre.

Det är ju lite av den här kamerans återkommande "problem". Varför köper man en M5 och inte t ex en 80D? Jo, för att man vill ha den mindre storleken. Då är det ju näst intill tvunget att även optiken är liten och lätt. Annars äts skillnaden i storlek och vikt upp.

Det där argumentet hör man ju ofta, men jag har själv aldrig förstått det..
Saken är ju att huset och vikten fortfarande är mindre än DSLR's. Dessutom finner jag det klockrent att jag kan köra t.ex 22mm f2:an, eller 28mm macron jag precis köpt, om jag vill. Men samtidigt kan jag köra alla mina EF-objektiv med adaptern. Nu fungerar de dessutom klockrent! Testade även en Sigma 17-70 2.8-4.0 igår, funkade skitbra!

Så jag kan alltså köra smått och portabelt som fan om jag vill, men kan slänga på de större gluggarna också. Och samtidigt slippa allt som har med AF-mikrojusteringar att göra! Alla objektiven blir pricksäkra i AF:en. Till skillnad från alla justeringar man fått gjort med spegel-kamerorna. Dessutom har jag aldrig heller förstått vad som blir så obalanserat med de större gluggarna på t.ex M5 kontra en DSLR. Jag har provat 70-200 2.8 IS på min M5:a. Fungerar hur bra som helst. Jag ser huset som en kontroll, medan jag bär och balanserar på objektivet. Aldrig varit något problem. Objektivet bär huset. Såna gluggar balanserar man ju ändå med handen (eller stativ).

Jag rekommenderar verkligen M5:an. Det börjar liksom likna nåt nu :)

Det där argumentet hör man ju ofta, men jag har själv aldrig förstått det..
Saken är ju att huset och vikten fortfarande är mindre än DSLR's.

Visst finns skillnaden fortfarande men dess betydelse blir mindre ju högre upp i vikt man kommer. Om en sak väger 1 kg eller 1,4 kg gör ganska lite skillnad hur man hanterar den. Det är helt enkelt en "klump" som måste bäras runt.

Skillnaden mellan sä 400 gram och 800 gram är däremot mycket större. Det ena upplevs lätt och smidigt, det andra rätt så tungt och bökigt.

OBS! Siffrorna bara tagna ur luften och förutom vikten måste man även ta hänsyn till storlek. För mig finns det liksom en "tröskel" för vikt och storlek. För andra gör det inte det - det är bara olika värderingar. Tur vi är olika.

Dessutom finner jag det klockrent att jag kan köra t.ex 22mm f2:an, eller 28mm macron jag precis köpt, om jag vill. Men samtidigt kan jag köra alla mina EF-objektiv med adaptern.

Håller med!

Så jag kan alltså köra smått och portabelt som fan om jag vill, men kan slänga på de större gluggarna också. Och samtidigt slippa allt som har med AF-mikrojusteringar att göra! Alla objektiven blir pricksäkra i AF:en.

Absolut, det är en tilltalande kombination.

Jag rekommenderar verkligen M5:an. Det börjar liksom likna nåt nu :)

Vill inte reservationslöst rekommendera den men håller med om att det är ett steg i rätt riktning och att det är ett rejält lyft med tidigare versioner.

Ursäkta förvirringen. Jag skulle ha nämnt att jag använde mätningen från 80D. Jag antar att sensorerna kommer vara likvärdiga.
Var inte så säker på det. När M3 kom ut påstods det att det också var 80Ds sensor. Men de är helt olika. När dxomark mätte upp det så slutade man säga att de var samma sensor. Vi vet att det är samma pixeltäthet och de delar dual pixel AF. Thats it.

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar