Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon EOS M5 - intryck och erfarenheter

Produkter
(logga in för att koppla)
Det känns som att kameran i råformat underexponerar ett steg. Standarden för ISO 100 gäller väl enbart jpg-filen och där har Canon lagt till en kontrastkurva som motsvarar ett steg. Det känns än viktigare att köra ETTR med M5 när man fotograferar i råformat för att dra bruset ur skuggorna.
Det kan förklara varför DXO får ISO 100 som uppmätt till ISO 64.

ISO 100 och ISO 125 ser ut att vara samma sak precis som med alla andra Canonkameror.

Jag ser ingen avgörande skillnad i exponering mellan M5 och t ex 6D.

Kolla på det första och sista bildparet i mitt album på flickr https://www.flickr.com/photos/afj_foto/albums/72157674459293164

Där exponeringen och ISO lika och jag tycker det är ganska likartat resultat.

Jag har heller inte reagerat direkt på andra bilder.

Vilket objektiv har du testat med när du kom fram tlll ca 1 steg?

Jag ser ingen avgörande skillnad i exponering mellan M5 och t ex 6D.

Kolla på det första och sista bildparet i mitt album på flickr https://www.flickr.com/photos/afj_foto/albums/72157674459293164

Där exponeringen och ISO lika och jag tycker det är ganska likartat resultat.

Jag har heller inte reagerat direkt på andra bilder.

Vilket objektiv har du testat med när du kom fram tlll ca 1 steg?
50/1,4 22/2 70-200/2,8L IS II.

Jag hade förvisso autouppljusning igång. Jag har stängt av den för vidare tester. Programmet jag använt är RawTherapee och jag stängde av dess automatik. Jag konverterar nu råfilerna i DNG converter för att leka vidare i Darktable.

Bugg i mjukvaran.
Testa manuellt läge och manuell fokus. Ställ kameran på exempelvis 1/30, f/4 och ISO 6400 och tryck av blixten i ett dunkelt eller mörkt rum. Det tar två sekunder att ta en bild. Samma sak med en 580 EX II påkopplad.

Bugg i mjukvaran.
Testa manuellt läge och manuell fokus. Ställ kameran på exempelvis 1/30, f/4 och ISO 6400 och tryck av blixten i ett dunkelt eller mörkt rum. Det tar två sekunder att ta en bild. Samma sak med en 580 EX II påkopplad.

Ja, vet inte om det är så mycket som två sekunder men nog "tvekar" kameran innan den tar bilden.

Stor skillnad mot om man tänder upp i rummet och använder samma inställningar.

Absolut, det är uppenbarligen något som är fel. Det är märkligt att det bara märks vid manuell fokus. Det borde ju kunna fixas med en firmwareuppdatering kan man tycka.

Som tur är för min del så fotar jag aldrig med manuell fokus så jag lär inte märka av problemet.

Är den så i hela spannet manuellt läge eller det gäller bara de inställningar du anger?

/Stefan

Jag testade lite olika ISO-inställningar och fick samma fel hela tiden. Det avgörande tycks vara kombon av manuell fokus och svag belysning och blixt. Så uppfattade jag det i alla fall, men testade bara några olika varianter.

Blixten är alltså avgörande? Tanken är att jag kommer använda samyang 50/1.2 med den om jag nu slår slag i saken att köpa en M5 eller fortsätter med M3. Att sätta fokus exakt med LV är svårt särskilt i dålig belysning. Att ha EVF hoppas jag skulle lösa problemet med fokuseringen och slutartider.

Blixten är alltså avgörande? Tanken är att jag kommer använda samyang 50/1.2 med den om jag nu slår slag i saken att köpa en M5 eller fortsätter med M3. Att sätta fokus exakt med LV är svårt särskilt i dålig belysning. Att ha EVF hoppas jag skulle lösa problemet med fokuseringen och slutartider.
Använder man ingen blixt uppträder inte problemet.

Nej den funkar som den ska.

Jag tycker M3 tvekar lite även den med manuellt fokus, blixt och dunkel belysning, men lite mindre än M5 och i båda fallen rör det sig mer om en "tvekan" än en rejäl fördröjning.

För mig är detta dock en icke-fråga eftersom jag inte fotar med manuell fokus och skulle det vara så att jag någon gång gör det så kan jag säkert vänta någon sekund på att bilden tas.

Jag tycker M3 tvekar lite även den med manuellt fokus, blixt och dunkel belysning, men lite mindre än M5 och i båda fallen rör det sig mer om en "tvekan" än en rejäl fördröjning.

För mig är detta dock en icke-fråga eftersom jag inte fotar med manuell fokus och skulle det vara så att jag någon gång gör det så kan jag säkert vänta någon sekund på att bilden tas.
Inte heller ofta jag kommer använda mig av dessa inställningar, men visst händer det att jag har ett helt blixtpaket och fotograferar någon i en skog i dunkel belysning. Ska man då behöva vänta 1-2 sekunder hinner personen på bild flytta sig eller blinka.

Inte heller ofta jag kommer använda mig av dessa inställningar, men visst händer det att jag har ett helt blixtpaket och fotograferar någon i en skog i dunkel belysning. Ska man då behöva vänta 1-2 sekunder hinner personen på bild flytta sig eller blinka.

Förstår absolut att det kan vara irriterande om man hamnar i situationen. Ville bara säga att för mig lär det inte vara något problem. Det finns så mycket annat jag kan ligga sömnlös och grubbla över! :)

Testade igen med M3. Om jag sätter linslocket på så fungerar det som ni säger. Känns som den tvekar, men är det bara dålig belysning (inte överdriven) så funkar den rätt normalt. Nu är jag såklart van att ALLT går saktare på EOS M serien än mina andra DSRL jag haft. Ett ickeproblem, men ett irriterande sådan.

/Stefan

Nu behöver man inte längre blända ned för att slippa bristande AF-träffar. Nu behöver man blända ned för att kromatisk aberration syns så tydligt på f/1,8 och min 85/1,8 ;)

Bilagor

• IMG_1023.jpg
    IMG_1023.jpg
    143 KB · Visningar: 95
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar