AFJ
Aktiv medlem
Nu behöver man inte längre blända ned för att slippa bristande AF-träffar. Nu behöver man blända ned för att kromatisk aberration syns så tydligt på f/1,8 och min 85/1,8
Ha, ha, är det inte den ena så är det det andra!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Nu behöver man inte längre blända ned för att slippa bristande AF-träffar. Nu behöver man blända ned för att kromatisk aberration syns så tydligt på f/1,8 och min 85/1,8
Problemet är väl att det kräver adaptern och då är det inte längre lika kompakt och smidigt längre.
Det är ju lite av den här kamerans återkommande "problem". Varför köper man en M5 och inte t ex en 80D? Jo, för att man vill ha den mindre storleken. Då är det ju näst intill tvunget att även optiken är liten och lätt. Annars äts skillnaden i storlek och vikt upp.
Stängde av kameran och startade igen. Allt normalt.
Så är det förstås.Som med alla andra "datorer" alltså...
Ni behöver inte köra spåret kring det beror på dig och vad du fotar osv. Jag vill helt enkelt bara ha svar på om ni skulle köpa en ny M5:a om den blev stulen .
Tack för svar. Det jag tycker verkar skumt är just ISO för M5. Tror det
var dpreview som påstod att sensorn låg ett steg efter konkurrenterna gällande ISO. Skulle 80d med samma sensor då också ligga 1steg efter tex Fujis aps-C sensor? Eller är det m5 som inte får ut samma egenskaper som 80d gällande ISO. Är det så att m5 är sämre på ISO än 80d blir ju skillnaden markant gentemot 5dmkiii och inte minst din 5dmkiv.
Skillnaden mellan APS-C och småbild är alltid ett steg, givet samma sensorteknik.
EOS M5 har fömodligen samma sensor som EOS 80D. Möjligen något lite bättre med tanke på att den är senare, men grundtekniken lär vara densamma.
Canons sensorteknik har legat efter Sonys i flera år, så det är inte konstigt att EOS M5 ligger efter Fuji. Fuji använder Sonysensorer.
Att det skulle vara ett helt steg tycker jag låter mycket, men det kan visst vara så. Notera dock att Canons sensorer i stort sett alltid kommer ikapp när man ökar ISO.
Jag ser M5 som en kamera man väljer om vill ha något litet, men ändå kompetent. Bildkvalitet kommer inte i första rummet utan hanteringen.
Som en andrakamera för de tillfällen då den stora spegelreflexkameran är för stor och tung (ex. Semester, tjänsteresor, promenader mm) fungerar M5 bra.
Jag hade en 80D med på en semester med sonen i Paris i somras. Jag hade ännu hellre haft en M5.
Men som förstakamera är ex. Sony A6500 och Fujifilm X-T1 något mer kompetenta (men också dyrare).
så här säger de på dpreview:
Raw shows good detail capture at low ISO values, and is broadly competitive with market competition (and is nearly identical to the older EOS M3 at lower ISO values as well).
In lower light and at higher ISO values, the EOS M5 is behind the competition by around one stop, which is a significant disparity at this point.
På deras sida länkar ordet competition till Sony A6300.
Om du väljer mellan EOS 80D och EOS M5 så finns det enkla beslutskriterier.Jag har sneglat på både x-t1 och 2 men det blir för stor investering eftersom jag måste köpa mycket optik också. Jag väljer mellan 80d och m5.
Att objektiv som är konstruerade långt innan video var påtänkt för EOS-kameror låter för mycket är nog inte så mycket att orda om. Ditt STM-objektiv är ju betydligt tystare. Det vore intressant att lyssna på fler STM-objektiv. En del lär låta mer än andra.För just filmning fokuserar den kanon och sätter träff i ansikten med alla mina objektiv även om det låter en del från vissa USM-objektiv https://www.youtube.com/watch?v=J_tsfup36Ng
Att objektiv som är konstruerade långt innan video var påtänkt för EOS-kameror låter för mycket är nog inte så mycket att orda om. Ditt STM-objektiv är ju betydligt tystare. Det vore intressant att lyssna på fler STM-objektiv. En del lär låta mer än andra.