Annons

Canon EOS M5 - intryck och erfarenheter

Produkter
(logga in för att koppla)
Via dcraw och hraw testade jag att själv titta över hur stort dynamiskt omfång M5 har vid ISO 100. Enligt DxoMark har den nästan ett steg sämre än 80D, trots samma sensorteknik och kanske t.o.m. samma sensor.

Hos DxoMark har:

• 80D har @8 mpix 13,17 Ev.
  • M5 har @8 mpix 12,42 Ev.
Eget test med kall sensor och @8 mpix 13,37 Ev.

Jag testade också 6D samt 7D och fick där samma resultat som DxoMark har.

Senast ändrad:
Har åter igen börjat överväga att köpa M5. Jag är väldigt sugen på att testa EVF men vill inte byta system ännu. A7riii känns mycket intressant men vill inte lägga 35000kr för ett hus. Det får bli när den ligger i samma läge som A7rii gör nu i sådant fall. Fast då kanske Canon släppt en spegellös som är mer lockande :). Via E-infinite kan jag köpa nytt M5 hus med adapter för 7000kr. Nu till frågorna. Använder ni era M5 något eller ligger de mest och skräpar medan ni oftast använder era tjockhus? Vad är det bästa med M5 och vad är det sämsta? Skulle ni köpa idag för 7000kr med de erfarenheter ni har av huset?

Har åter igen börjat överväga att köpa M5. Jag är väldigt sugen på att testa EVF men vill inte byta system ännu. A7riii känns mycket intressant men vill inte lägga 35000kr för ett hus. Det får bli när den ligger i samma läge som A7rii gör nu i sådant fall. Fast då kanske Canon släppt en spegellös som är mer lockande :). Via E-infinite kan jag köpa nytt M5 hus med adapter för 7000kr. Nu till frågorna. Använder ni era M5 något eller ligger de mest och skräpar medan ni oftast använder era tjockhus? Vad är det bästa med M5 och vad är det sämsta? Skulle ni köpa idag för 7000kr med de erfarenheter ni har av huset?
Hade jag inte haft Canonobjektiv skulle jag valt Fujifilm. Men det betyder inte att jag inte använder min M5. Jag har den som semesterkamera när jag inte vill bära med mig någon tjockare variant. Två månader i Japan har jag enkom använt min M5. 50/1.4 är till och med rolig att använda när den nu sätter fokus varje gång.

Jag testade A9 för en kort stund där och oj vad snabb den var. Joysticket var däremot segt som sirap.

Hade jag inte haft Canonobjektiv skulle jag valt Fujifilm. Men det betyder inte att jag inte använder min M5. Jag har den som semesterkamera när jag inte vill bära med mig någon tjockare variant. Två månader i Japan har jag enkom använt min M5. 50/1.4 är till och med rolig att använda när den nu sätter fokus varje gång.

Tack för svar. Ja det är lockande med säker fokus även vid små bländarvärden och inte minst att kunna granska testbilder i Evf:n vid porträtt utomhus. Tror jag kommer få stor nytta av det. Det finns flera nackdelar med M5 i mitt tycke som talar för andra märken men när priset nu är mer humant kan det vara ett billigt sätt att utvärdera nyttan för mig med Evf. Vad jag förstår så fungerar af bra i de flesta lägen?

Via dcraw och hraw testade jag att själv titta över hur stort dynamiskt omfång M5 har vid ISO 100. Enligt DxoMark har den nästan ett steg sämre än 80D, trots samma sensorteknik och kanske t.o.m. samma sensor.

Hos DxoMark har:

Jag testade också 6D samt 7D och fick där samma resultat som DxoMark har.

Intressant. Skillnaden hos Dxomark mellan 80d och M5 har förbryllat.

Tack för svar. Ja det är lockande med säker fokus även vid små bländarvärden och inte minst att kunna granska testbilder i Evf:n vid porträtt utomhus. Tror jag kommer få stor nytta av det. Det finns flera nackdelar med M5 i mitt tycke som talar för andra märken men när priset nu är mer humant kan det vara ett billigt sätt att utvärdera nyttan för mig med Evf. Vad jag förstår så fungerar af bra i de flesta lägen?
Jag ställer in AF på ansiktsföljning och sedan är blixtfotografering en fröjd.

Använder ni era M5 något eller ligger de mest och skräpar medan ni oftast använder era tjockhus? Vad är det bästa med M5 och vad är det sämsta? Skulle ni köpa idag för 7000kr med de erfarenheter ni har av huset?

Min M5 ligger tyvärr mest och vilar i en låda. Visst använder jag den och det är en trevlig kameran men för mig faller den mest på att jag inte har så bra objektiv till den.

För mig ser mina prioriteringar ut så här:

- Skall jag verkligen "ut och fotografera" - då tar jag min 5D IV men lämpliga objektiv. Roligast och enklast att använda och ger bäst resultat.

- Skall jag gå en liten fototur men vill ha lite lättare utrustning, då tar jag min 100D med ett bra objektiv (he en del bra EF-S gluggar sedan tidigare). Den är smidig, gillar trots allt optisk sökare. Känns som en "riktig" kamera men är ändå väldigt liten.

- Skall jag ha en kamera i fickan och inte nöjer mig med mobilen, då blir det numera en Panasonic LX-15 kompaktkamera.

M5 är för mig helt enkelt inte tillräckligt bra eller tillräckligt liten. Men visst har den sina poänger och ibland åker den med ut - omväxling förnöjer!

Min M5 ligger tyvärr mest och vilar i en låda. Visst använder jag den och det är en trevlig kameran men för mig faller den mest på att jag inte har så bra objektiv till den.

För mig ser mina prioriteringar ut så här:

- Skall jag verkligen "ut och fotografera" - då tar jag min 5D IV men lämpliga objektiv. Roligast och enklast att använda och ger bäst resultat.

- Skall jag gå en liten fototur men vill ha lite lättare utrustning, då tar jag min 100D med ett bra objektiv (he en del bra EF-S gluggar sedan tidigare). Den är smidig, gillar trots allt optisk sökare. Känns som en "riktig" kamera men är ändå väldigt liten.

- Skall jag ha en kamera i fickan och inte nöjer mig med mobilen, då blir det numera en Panasonic LX-15 kompaktkamera.

M5 är för mig helt enkelt inte tillräckligt bra eller tillräckligt liten. Men visst har den sina poänger och ibland åker den med ut - omväxling förnöjer!

Tack för svar. Kanske blir det så för mig också. Det är därför jag tänker att M5 kan bli ett bra test. Uppskattar jag inte Evf:n på det sätt jag inbillar mig så har jag inte slängt iväg hutlöst med pengar. Vill du sälja så ge mig ett bud :)

Jag kollade på en video om M5 och vad jag förstår så är inte Evf-bilden så bra som touchskärmens. Tror de menade i livewiew. Hur väl visas bilden i Evf:n när ni granskar en tagen bild? Är det fortfarande sämre än skärmen så evf:n inte kan användas för att bedöma bilden som är tagen? Har hört flera som använder Evf:n för att granska sina bilder men kanske är det på de senaste Sonyhusen?

Jag kollade på en video om M5 och vad jag förstår så är inte Evf-bilden så bra som touchskärmens. Tror de menade i livewiew. Hur väl visas bilden i Evf:n när ni granskar en tagen bild? Är det fortfarande sämre än skärmen så evf:n inte kan användas för att bedöma bilden som är tagen? Har hört flera som använder Evf:n för att granska sina bilder men kanske är det på de senaste Sonyhusen?
Färgmättnaden är större i EVF. Annars har jag inte märkt någon större skillnad.

Hur väl visas bilden i Evf:n när ni granskar en tagen bild? Är det fortfarande sämre än skärmen så evf:n inte kan användas för att bedöma bilden som är tagen? Har hört flera som använder Evf:n för att granska sina bilder men kanske är det på de senaste Sonyhusen?

Jag ser så dj-vla illa så för mig är det ganska meningslöst att bedöma en bild i "fält". Jag spar all seriös granskning till datorn när jag kommer hem. Det blir mer spännande så! :)

Att granska bilder i efterhand i sökaren har jag inte ens tänkt på. Testade nu, tja det kanske kan vara bra om man fotar i starkt solljus och inte vill använda skärmen?

Nog tycker jag det verkar som om EFV:en och skärmen skiljer sig en hel del åt i färgåtergivningen - åtminstone bilder tagna inomhus i glödlampsljus som jag testade nu. Men det är väl tämligen ointressant, åtminstone om man fotar i RAW. Då är ju färgerna man ser i kameran sällan det som man man kommer jobba med i redigeringen.

För mig är det mer möjligheten att avgöra om ljuset från softboxen ger en popp utan att ta över för mycket när jag fotar porträtt utomhus samt att bedöma hur bra en bakgrund fungerar. Jag kan inte vänta till efteråt och sedan säga till kunden att det här blev inte bra, vi testar en ny plats och annan ljusformare imorgon. Jag har fått intrycket att detta är lättare att bedöma med Evf istället för skärmen på huset. Speciellt i starkt ljus utomhus. Tycker att även om jag har dator med mig så gör det omgivande ljuset så att de små nyanserna blir svåra att granska. Kanske har jag en övertro på vad Evf:n kan bidra med?

Hittade möjligen svar på min egen fråga. Misstänker att det fortfarande handlar om live wiew men är osäker på om granskning av resultatet i efterhand blir mer rättvisande.

For eye-level viewing, the M5 uses a 2.36-million-dot OLED EVF similar to that used in the PowerShot G5 X. With a 120fps live view feed and a magnification of around 0.62x, it’s considerably smaller than those in similarly priced competitors, and indeed comparable in size to the EVFs used in much cheaper cameras such as the Fujifilm X-T10 and Olympus OM-D E-M10 Mark II. This is exacerbated by the overly saturated and contrasty display, which exaggerates colours and makes shadow areas difficult to see in bright light (unlike on many other models there’s no facility to adjust the EVF’s colour or contrast, just its brightness). However, the viewfinder provides a reasonably useful indication of whether highlights might clip, and naturally gives a much more accurate depiction of depth of field compared to the optical viewfinders of DSLRs.

Vi har ju alla olika fotosituationer och jag förstår behovet att få bra feedback när man gör den typen av foto som du beskriver.

Jag tror du kanske blir besviken på EFV:en som granskningsverktyg.

Den engelska texten som du citerar, jag tror den rör just EFV, inte skärmen och Live View.

Hos DxoMark har:

Ytterligare ett exempel på varför jag inte litar helt på Dxo mark.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar