Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Canon EOS M5 - intryck och erfarenheter
- Trådstartare AFJ
- Start datum
barabild
Aktiv medlem
Jag tror den kommer fungera alldeles utmärkt för det syfte du beskriver.
Däremot så kan man nog fundera på om den är värd prisskillnaden mot 100D.
Tack för svaret. En M5:a är kanske lite "att skjuta mygg med en kanon". Samtidigt tar det emot lite att köpa en så pass "gammal" model. M5:an har ju några år på nacken nu och min helt privata gissning är att det inte kommer att komma någon uppföljare utan Canon kommer att gå på den inslagna linjen med spegellösa kameror i stället. Men visst, priset på M5:an är högt. Jag får se hur jag gör.
Jag såg också din kommentar Peter och det med AF hade jag inte ens funderat på.
PMD
Aktiv medlem
Ett par månader, snarare.M5:an har ju några år på nacken nu
PeterWem
Aktiv medlem
Precis innan jul fick jag min efter att ha väntat knappt en månad.M5:an har ju några år på nacken nu
barabild
Aktiv medlem
Ett par månader, snarare.
Sorry, det blev lite fel. Jag menade naturligtvis att det är 100D som har några år på nacken och inte M5:an. Så med det tillägget blir mitt tidigare inlägg lättare att förstå. Jag ber om ursäkt för misstaget.
AFJ
Aktiv medlem
Sorry, det blev lite fel. Jag menade naturligtvis att det är 100D som har några år på nacken och inte M5:an. Så med det tillägget blir mitt tidigare inlägg lättare att förstå. Jag ber om ursäkt för misstaget.
Ja, 100D är lite äldre. Jag tycker det är synd att inte Canon kom med någon uppföljare. Jag gillar konceptet med en "riktig" kamera men i minimalt format. Första gången jag höll i en 100D var jag nära att spontanköpa den rakt av bara för att den kändes så rätt!
Men du har nog rätt, den modellen är nog död och man satsar på M-serien istället. Om några år har vi säkert sett en breddning av programmet.
AFJ
Aktiv medlem
Idag fick M5 följa med på en utställning om Tutankhamun. Det var byst med folk så det var rätt skönt att slippa släpa på en stor kamera. Det blev mest bilder på ISO 1600 och 3200 och det blir förstås lite mera brus än med 5D men inte värre än att man kan leva med det med lite brusreducering i Lightroom. Det mesta "försvinner" ju när man skalar ner till visningsformat.
Jag upplevde att fokusen satt säkert hela tiden. Jag körde med 18-55 EF-M och bildstabiliseringen fungerade mycket bra.
Jag upplevde att fokusen satt säkert hela tiden. Jag körde med 18-55 EF-M och bildstabiliseringen fungerade mycket bra.
Bilagor
Är det någon som har testat/använder Canon EF-M 18-150/3.5-6.3 IS STM?
Hur är den jämfört med 18-55 gluggen? Upplevs den som otymplig? Någon som har koll på hur ljusstyrkan fördelar sig över zoomomfånget?
Den är en väldigt lätt och kompakt. Känns bara som en aningen längre 18-55:a. Den känns dock plastigare än 18-55:an.
AFJ
Aktiv medlem
Den är en väldigt lätt och kompakt. Känns bara som en aningen längre 18-55:a. Den känns dock plastigare än 18-55:an.
Det kanske får bli en sådan...
Då kan jag sätta min plastiga, men trevliga, 15-45 på min ursprungliga M och ge den till farsan som är 80+ och fotointresserad. Montera 18-55 på min M3 och ha 18-150 på M5.
Helt plötsligt är man tungt investerade i den spegellösa världen!
Jonar
Medlem
Jag gillar spegellöst eftersom äldre manuella gluggar funkar rätt bra och jag föredrar dem till video då man kan köra fokus och bländare som "vanligt". Sen är de lite kul att ta stillbilder med också om man inte har bråttom eller betalt.
Har en EOS-M tidigare som jag tycker är för liten, saknar okular och har dålig videokvalitét. M5 är snabbare, större och bättre på allt i jämförelse. Bruset är närvarande men mycket snyggare. En besvikelse är dock att den digitala stabiliseringen inte funkar på objektiv utan AF. Jag gissar att kameran vill ha ett chip på gluggen.
Ett önskemål hade också varit någon form av lyssning, nu finns det ju blåtand så varför inte stöd för headset? För mig är kameran trots allt mycket prisvärd eftersom mina andra alternativ ligger kring dubbla priset plus krånglet att byta ut all utrustning.
En äldre sigma zoom 18-125 fick nytt liv och började hitta focus ibland. Annars sitter det oftast på 17-55, 18-135 stm eller sigma 30/1.4 art som alla trivs ypperligt på kameran för både stillbild och video.
Har en EOS-M tidigare som jag tycker är för liten, saknar okular och har dålig videokvalitét. M5 är snabbare, större och bättre på allt i jämförelse. Bruset är närvarande men mycket snyggare. En besvikelse är dock att den digitala stabiliseringen inte funkar på objektiv utan AF. Jag gissar att kameran vill ha ett chip på gluggen.
Ett önskemål hade också varit någon form av lyssning, nu finns det ju blåtand så varför inte stöd för headset? För mig är kameran trots allt mycket prisvärd eftersom mina andra alternativ ligger kring dubbla priset plus krånglet att byta ut all utrustning.
En äldre sigma zoom 18-125 fick nytt liv och började hitta focus ibland. Annars sitter det oftast på 17-55, 18-135 stm eller sigma 30/1.4 art som alla trivs ypperligt på kameran för både stillbild och video.
harbohonung
Medlem
p
Hej på er!
Har bytt från m till m5!
Känns som man har en riktig kamera nu!!
Enda jag saknar är att kunna 'skjuta' exponeringen upp eller ner när man är i P-läge. Inte alltid man är överens med kamerans val. Inget större problem egentligen man får byta till Av när det behövs.
Att informationen i sökaren flyttar sej när man tiltar kameran är förvirrande Går det att stänga av?
/Alf
Hej på er!
Har bytt från m till m5!
Känns som man har en riktig kamera nu!!
Enda jag saknar är att kunna 'skjuta' exponeringen upp eller ner när man är i P-läge. Inte alltid man är överens med kamerans val. Inget större problem egentligen man får byta till Av när det behövs.
Att informationen i sökaren flyttar sej när man tiltar kameran är förvirrande Går det att stänga av?
/Alf
AFJ
Aktiv medlem
/Alf
Ja, det går att ändra i menyn, menyflik nummer 1, valet "Display för fotograferingsinfo" och sedan någon om vertikal visning av sökare.
AFJ
Aktiv medlem
Enda jag saknar är att kunna 'skjuta' exponeringen upp eller ner när man är i P-läge.
Jag brukar aldrig använda P-läget, men det verkar som du har rätt, det går inte att förskjuta exponeringen. Det brukar det väl göra på alla (?) EOS-modeller, eller??
harbohonung
Medlem
Vad bra!
Tack!!
/Alf
Tack!!
/Alf
Ja, det går att ändra i menyn, menyflik nummer 1, valet "Display för fotograferingsinfo" och sedan någon om vertikal visning av sökare.
PMD
Aktiv medlem
Av vad jag har läst om EOS-M5 så fungerar Program Shift likadant som på EOS-spegelreflexerna, dvs man vrider en av inmatningsrattarna (jag minns inte vilken).Enda jag saknar är att kunna 'skjuta' exponeringen upp eller ner när man är i P-läge.
Står det något i manualen om Program Shift?
AFJ
Aktiv medlem
Av vad jag har läst om EOS-M5 så fungerar Program Shift likadant som på EOS-spegelreflexerna, dvs man vrider en av inmatningsrattarna (jag minns inte vilken).
Jag kollade min M3 och jag kan inte hitta hur jag gör program shift där heller.
På mina "vanliga" systemkameror från Canon funkar det med främre inmatningshjulet.
Jag läste manualen för M5 nu och kan inte se att program shfit nämns.
Varför skulle man ha tagit bort en sådan funktion??
Jag måste missa något uppenbart men så använder jag nästan aldrig P-läget.
Jag har lämnat tillbaka M5:an, men jag är 90 procent säker på att funktionen finns där och att jag använde den.
Leta efter programförskjutning i bruksanvisningen.
PMD
Aktiv medlem
I manualen, sidan 70 står det hur man använder "Program Shift".
Man måste använda exponeringslåset först.
Man måste använda exponeringslåset först.
AFJ
Aktiv medlem
Magnus, jag sökte på programförskjutning och program shfit utan träff.
Per - du var mer observant än jag!
Jag får försvara mig med att funktionen alltså inte längre kallas för programförskjutning utan för programskifte och dessutom gömts under rubriken "Låsa bildens ljusstyrka/exponering (AE-lås)". Inte det mest uppenbara!
Hoppas Alf har nytta av det men eftersom det är en 2-knapps funktion kanske det inte är så smidigt att använda?
PS. Förstår inte varför program shift inte kunde ha fått ligga direkt på det bakre hjulet, det är ju ändå "dött" i P-läge.
Per - du var mer observant än jag!
Jag får försvara mig med att funktionen alltså inte längre kallas för programförskjutning utan för programskifte och dessutom gömts under rubriken "Låsa bildens ljusstyrka/exponering (AE-lås)". Inte det mest uppenbara!
Hoppas Alf har nytta av det men eftersom det är en 2-knapps funktion kanske det inte är så smidigt att använda?
PS. Förstår inte varför program shift inte kunde ha fått ligga direkt på det bakre hjulet, det är ju ändå "dött" i P-läge.