Annons

Canon EOS 7D

Jojo :)

Men. Det är nog få som ifrågasätter Joakim, han - till skillnad mot folk som pastar okommenterad DXO-data som det vore Muhammeds ord och innehåller någon slags absolut sanning - försöker koppla data till bild. Det är en jäkla skillnad. Dessutom, appropå DXO-data, så motsägs den av digitalpicture.com apropå HTP, och det var det som gav upphov till den senaste trådaccelerationen. Och dom tittar på riktiga bilder, inte på tabeller, något jag är säker på att du värdesätter. VÄnligen läs vad de skriver om HTP och 7D, du har ju tydligen en 7D och är nog intresserad av funktionen.

Och inte har jag någonstans sagt att jämförelser inte är intressanta, tvärtom. Skriver det själv i vart och vartannat inlägg. Men koppla det för guds skull till något verkligt. Jag tror inte 7D är 20% bättre för att den ex.vis är 20% snabbare än kamera X från Nikon. Inte heller 10% sämre för att någon annan decimal pekar åt något annat håll.

Spana in din kompis A.Perssons bildsvit från det intensiva gatu- och skogslivet i Träryd. Kanske läser jag fel, och tänker fel, men vore jag bara lite mindre intresserad av foto än jag är så skulle i denna tråd kunna få för mig att bilderna blivit 10-15-20% bättre (eller mindre dåliga ;-) med en Nikon D7000. Vilket inte är sant.

Den som funnit sitt Knutby i några sifferrader mha av avsaknad av kritiskt tänkande tycker jag synd om. Så än så länge tänker jag reagera på distanslösa, verkligehetsfrånkopplade och illa- eller oformulerade dogmer hämtade från tabeller. När det inte ger något.

Gott nytt du me' Lennart. Bara nån dag kvar nu.

Som nyårs-7D-tips kan jag nämna att jag blev förvånad förra nyåret hur väl IS kan fungera. Nyråsafton och fyrverkerier betyder som regel liten bländaröppning och långa slutartider om nåt välformat ljus ska komma in till sensorn på ett bra sätt. Objektiv är 15-85, slutartid 3.2 sek med armbågsstöd på räcke på 100-årig gångbro vid Mariahissen på Södermalm. På samma gångbro stod ca 25 glada nyårsfyllon och hoppade och dansade, så vibrationer var vanligt förekommande. Först hela fast kvardratiskt croppad, och sen en nära 100% crop.

Jättefina bilder under svåra omständigheter. Den som nu drog upp detta med utveckling av sensorer,som vissa modeller då fått, vart helt uppenbart feltolkad gång på gång, väldigt många orkade inte riktigt läsa vad som skrevs, utan svarade med stor irrtiation som också innehöll obefogad ilska, vad som är försvarbart är vad svårt det kan vara att tolka tonen i orden, den som läser orden gör sin egen tolkning, och i onödan tolkas många ord på ett felaktigt sätt.

Ett exempel, någon svarar, då har jag en skitkamera då. vad är det för märkligt svar, varför svarar han så. Det påtalades vid flera tillfällen att vid vanlig fotografrering ses ingen skillnad, utan när bildbehandlingsexperten vill gräva i jättehöga isotal för att lyfta bilden till VAD DOM anser att dom har nytta av, där sågs skillnader med dom nya sensorerna, så har jag tolkat alla dessa inlägg. Men när ilskna som på något sätt har feltolkat på helt eget bevåg, så startar en lavin av märkliga hugg och slag, det blandas in hantering och ergonomi och bildhastigheter, känsla och gud vet vad. ingenting av detta handlade det om, det handlade enbart om en ny sensor och vad den kunde.

Får man sedan allt hårdare synpunkter mot sig som då en del inte anser revelanta så hamnar man i försvarsställnig viket är naturligt för dom flesta, sedan kan man vända på det åt andra hållet, hur mycke kamera behövs för den vanliga bilden i verkliga livet, just nu säljs en liten kolsvart juvel med APS-C sensor för det facila priset av 4500 Kr, den klarar också att ta många fina bilder.
//Bengt.
 
Blixt 580 exII utan den inbyggda?

Går det att få 7D att trådlöst avfyra blixten på min 580 EXII utan att den inbyggda avfyras?
Jag lyckas inte få till det men det här med blixt är ett mysterium för mig (också)..
 
Går det att få 7D att trådlöst avfyra blixten på min 580 EXII utan att den inbyggda avfyras?
Jag lyckas inte få till det men det här med blixt är ett mysterium för mig (också)..

Ja, det är bara att välja i menyn:
Blixtstyrning > Funktionsinst. inbyggd blixt > Trådlös funk. > välj: symbolen för extern blixt.

Sätt 580EX på Slave och samma/rätt kanal i kamera/blixt. Vrid blixtens mage mot kameran och blixthuvudet mot det du vill belysa.
 
Jojo :)

Men. Det är nog få som ifrågasätter Joakim, han - till skillnad mot folk som pastar okommenterad DXO-data som det vore Muhammeds ord och innehåller någon slags absolut sanning - försöker koppla data till bild. Det är en jäkla skillnad. Dessutom, appropå DXO-data, så motsägs den av digitalpicture.com apropå HTP, och det var det som gav upphov till den senaste trådaccelerationen. Och dom tittar på riktiga bilder, inte på tabeller, något jag är säker på att du värdesätter. VÄnligen läs vad de skriver om HTP och 7D, du har ju tydligen en 7D och är nog intresserad av funktionen.

O

Du läser och tolkar allt till din egen Canon fördel- om DXO hade givit Canon de bästa uppmätta sensorvärdena- hade det då varit lika ointressant med DXO mätningar ?

Du tycks ha svårigheter att förstå vissa saker och din iver att försvara ditt eget märke Canon lyser igenom i varje diskussion och påminner mig om en person som härjade i Penatxforumen för några år sedan.

För varje generation sedan 40d (jag har testat och äger/ägt 30d 40d 50d 7d ) så har Canon inte förbättrat DR och lägsta iso , dvs gjort förbättringar att få ut mer information i skuggorna/lågdager och därmed ökat det dynamiska omfånget. Canon står och stampar runt 11 steg jmf med exv Pentax och Nikon med 14 steg.

Du frågade hur du har användning av dessa extra steg- jag svarade dig tidigare i tråden.

Du och några andra tycks inte förstå vad som är på gång , vilka fördelar det låga läsbrsuset ger med Sonys sensorer jmf med dagens Canonsensorer och vad det gäller DR och att Canon måste svara upp på exv kolumnvis utläsning med A/D direktkopplat på sensorn.Eller annan egen lösning att få ner läsbruset jmf med Sony

Enkelt uttryckt-Sony har en bättre fungerande sensor än vad Canon har i dagsläget vilket avspeglas i bla DXO uppmätning vad det gäller läsbrsus, DR etc

OM du sedan inte förstår vad detta innebär så kan du gå till d7000 tråden och se de inlägg jag har haft med bildexempel och "isolös" kamera från 7d , 5dmk2 och Pentax K5

Jag kommer senare efter julen visa hur läsbrsuset ser ut från kompakten s-95 jmf med en av mina 5dmk2 och den skugginformation man kan plocka ut från s-95 - Du kommer att bli förvånad, (jag blev det vid jämförelse) men s-95 har ju även den en liten Sonysensor.

trevlig fortsättning och håll Canons fana högt , även i DXO sammanhang
 
Det är intressant de här med DR, teknisk eller praktisk. Enligt DxOMark tekniska defenition av DR så är Sonys senaste sensor vida överlägsen t.ex. D3s, som ju har en kurva som är väldigt lik Canons sensorer enligt DxO. Ser man till praktisk DR, som ju är subjektiv, så ligger sonysensorn lika med D3s vid låga iso enligt Tom Hogan, vilket ju är mycket bra. Men när iso börjar kliva över 400 så blir det som vanligt igen, liten skillnad till andra aps-c-sensorer och minst ett steg upp till en FF-sensor

Nu är det väldigt sällan jag fotar på så låga iso som 100. För det mesta ligger jag på iso400 och över och just vintertid i dåligt ljus så ligger jag oftast på iso1600 och över både med 5DII och 7D. Hade en 350D en gång i tiden och den körde jag konstant på iso400 eller högre. Hade även en 40D och autoiso på den var prefekt implementerat för mej då det undantagsvis gick under iso400. Skulle gärna se att autoiso på 5DII och 7D fungerade lika.

Detta med iso400 lärde jag mej först av Lars Kjällberg och sedan har jag fortsatt på den vägen och när 40D kom så blev det liksom ett kvitto på det var en bra sätt att utnyttja kamerorna på bästa sätt.

Du Mikael Risedal håller ju koll på olika sensorers tekniska värden men hur använder du 5DII eller 7D för att få ut det du vill av kamerorna? Några bra tips?
 
Nu, Leif Bength, har du skitit i det blå skåpet igen genom att med risk för liv och lem nämna ordet "sensor" igen på den här tråden. Oops! Gjorde visst jag med...snart kommer pöbeln med tjära och fjädrar.

Nu börjar snart Sverige-Tjeckien i junior VM på TV (21.00). Då skiter jag i kameror/sensorer/trådar och Hin Håles pumpstock under tiden matchen pågår.
 
Nu, Leif Bength, har du skitit i det blå skåpet igen genom att med risk för liv och lem nämna ordet "sensor" igen på den här tråden. Oops! Gjorde visst jag med...snart kommer pöbeln med tjära och fjädrar.

Nu börjar snart Sverige-Tjeckien i junior VM på TV (21.00). Då skiter jag i kameror/sensorer/trådar och Hin Håles pumpstock under tiden matchen pågår.

Blå skåp skiter jag aldrig i däremot i gluggar och då föredrar jag helt naturligt gluggar med röd ring, som jag bl.a. har här på skogen . De e grejer att skita i de! ;-)
 
Du läser och tolkar allt till din egen Canon fördel- om DXO hade givit Canon de bästa uppmätta sensorvärdena- hade det då varit lika ointressant med DXO mätningar ?

Du tycks ha svårigheter att förstå vissa saker och din iver att försvara ditt eget märke Canon lyser igenom i varje diskussion och påminner mig om en person som härjade i Penatxforumen för några år sedan.

För varje generation sedan 40d (jag har testat och äger/ägt 30d 40d 50d 7d ) så har Canon inte förbättrat DR och lägsta iso , dvs gjort förbättringar att få ut mer information i skuggorna/lågdager och därmed ökat det dynamiska omfånget. Canon står och stampar runt 11 steg jmf med exv Pentax och Nikon med 14 steg.

...

Jaså du tycker det.

Apropå den brist på logik som finns i ordväxlingen så talade vi först om 7D HTP, sen om gaffling. Då kom du in och sa uttryckligen att jag och Sara hade fel och att HTP inte innebär mer brus i lagdagrar. Det motsägs tex av imaging-resource. Jag länkade dit och undrade vad du menade. Då kommer din dxo-data utan kommentar, och dessutom för D7000. Varför då undrar jag och någon till, inget svar.

Nu hade du bestämt dig länka till tabeller. Den kvarstående meningen blir då är att du ville visa vilket bra DR-värde en annan kamera hade mot 7D. Intressant i sig självt, men 1) svårbegripligt varför, och 2) kopplingen till HTP frånvarande och igen okommenterad. Någon annan som förmodligen sett bristen på logik kommenterar det, ditt svar blir (inför honom) att fråga vad han har för CV och du berättar som flera gånger förut om dina egna meriter. Sen fortsätter det på den vägen.

F.ö. är s.k ISOlös fotografering väldigt intressant, vad DU har skrivit har jag ingen aning om men på dpreview finns flera exempel som är slående. Vad jag tycker om sensorutveckling har jag också kommenterat och med lite basal marknadskännedom begriper även du att det är till gagn för precis alla.

Ska hålla koll på vad du skriver om S90/95, det är ett intressant ämne. G-serien är möjligen ännu intressantare då dom delar sensor men ska ha bättre optik. Jag är inte omedveten om var du har din sakkunskap, sen må jag ha andra åsikter om relevans och slutsatser när dom kommer i fel sammanhang. Så lär det väl fortsätta.

För att vara tydlig så är jag inte pro-Canon, jag är bara anti-anti Canon när logiken inte går att följa som i HTP-exemplet ovan. Det är en skillnad, eller egentligen två, som inte bör vara svåra att begripa.

God fortsättning du med.
 
Blå skåp skiter jag aldrig i däremot i gluggar och då föredrar jag helt naturligt gluggar med röd ring, som jag bl.a. har här på skogen . De e grejer att skita i de! ;-)

Var snäll och dokumentera den stolgången med din 7D samt lägg ut bilden här på tråden så vi kan anal-ysera. Alltid intressant med nya ass-pekter. Kör du med stor (bl)ändaröppning?

Fortsatt Frid//L
 
Bruset ökar inte - håll nu ordning på vad du skriver och menar Willhelm (wfrank) (även Sara hade fel ordval här) läsbrsuset är lägre i l 200iso se tidigare data, vad du gör är att du halverar signalen med 200iso eller HTP och ökar därmed headroomet till klippning.
DU får vara noga med vad du skriver och menar Wfrank om vi nu skall diskutera saker och ting
skilj mellan signal och brus
 
Senast ändrad:
Det är intressant de här med DR, teknisk eller praktisk. Enligt DxOMark tekniska defenition av DR så är Sonys senaste sensor vida överlägsen t.ex. D3s, som ju har en kurva som är väldigt lik Canons sensorer enligt DxO. Ser man till praktisk DR, som ju är subjektiv, så ligger sonysensorn lika med D3s vid låga iso enligt Tom Hogan, vilket ju är mycket bra. Men när iso börjar kliva över 400 så blir det som vanligt igen, liten skillnad till andra aps-c-sensorer och minst ett steg upp till en FF-sensor

Nu är det väldigt sällan jag fotar på så låga iso som 100. För det mesta ligger jag på iso400 och över och just vintertid i dåligt ljus så ligger jag oftast på iso1600 och över både med 5DII och 7D. Hade en 350D en gång i tiden och den körde jag konstant på iso400 eller högre. Hade även en 40D och autoiso på den var prefekt implementerat för mej då det undantagsvis gick under iso400. Skulle gärna se att autoiso på 5DII och 7D fungerade lika.

Detta med iso400 lärde jag mej först av Lars Kjällberg och sedan har jag fortsatt på den vägen och när 40D kom så blev det liksom ett kvitto på det var en bra sätt att utnyttja kamerorna på bästa sätt.

Du Mikael Risedal håller ju koll på olika sensorers tekniska värden men hur använder du 5DII eller 7D för att få ut det du vill av kamerorna? Några bra tips?

vad Lars menade var att med en exponering med det som motsvarade 400iso och en kamera har "basiso" 100iso så ökar du både headroom och footroom och kan därmed med hjälp av förstärkning styra en kurva utan lika stor risk för klippning i någon ände.
Tänkte länka till Lars men hans gamla tips var borta, nu finns det en ny qp-Card sida www.qpcard.com
 
Du Mikael Risedal håller ju koll på olika sensorers tekniska värden men hur använder du 5DII eller 7D för att få ut det du vill av kamerorna? Några bra tips?

vad det gäller 5dmk2 så exponerar jag den oftast med ett eller två steg headroom dvs efter 200 eller 400iso eftersom det dynamiska omfånget är ungefär lika 11 steg (sjunker något vid 400iso)
Fördelen med en sådan exponering är att jag minskar risken för utfätta högdagrar jmf med exv en 100iso exponering och samma förfarande och kontrastrika motiv.

BRUSET ökar inte vid 200iso , tvärtom, läsbrsuset minskar men signalen är halverad jmf med 100iso
 
Angående 7d, jag har haft 2 st men använder inte någon längre, dels har jag svårt med det fotonbrus som ses i bilderna även i låga iso samt att bandning och annat gjorde att jag avstod från kameran i jmf med mina 5dmk2.

Även 7d liksom 5dmk2 kan utmärkt användas /exponeras efter 200iso vilket kan ses av siffrorna under. se röd stapel
Jmf med 100iso så får man ett större headroom och resultatet blir samma sak som HTP med en egen lagd kurva som lyfter i lågdager/skugga och håller tillbaka risken för utbrända högdagrar genom ett stegs större headroom till klippning
 

Bilagor

  • brus.jpg
    brus.jpg
    20.6 KB · Visningar: 235
Angående fjärrblixtstyrningen ska det alltså noteras att även när man använder denna med kamerans blixt "avstängd" så blixtrar den inbyggda i alla fall. Fast svagt. Jag mätte det till ungefär 1/512 av full styrka.

Anledningen till att den ändå blixtrar är förstås att den måste tala om för slavblixtarna när de ska tända. Det är ju bara blixten på kameran som vet när slutaren är öppen.
Så först blixtrar den iväg kommandon om önskad styrka på slavarna, och strax därefter den synkroniskeringsblixt som tänder slavarna.
Det blir samma sak med exempelvis en 580 EX II som master. Något måste fortfarande tända slavarna vid rätt tillfälle. Fast med en 580 EX II kan man ju vrida den i någon annan riktning än rakt mot motivet, och ändå ofta ha tillräckligt med ljus för att slavarna ska reagera. I alla fall inomhus.
 
Du och några andra tycks inte förstå vad som är på gång , vilka fördelar det låga läsbrsuset ger med Sonys sensorer jmf med dagens Canonsensorer och vad det gäller DR och att Canon måste svara upp på exv kolumnvis utläsning med A/D direktkopplat på sensorn.Eller annan egen lösning att få ner läsbruset jmf med Sony

Enkelt uttryckt-Sony har en bättre fungerande sensor än vad Canon har i dagsläget vilket avspeglas i bla DXO uppmätning vad det gäller läsbrsus, DR etc

Är inte det här en medveten kompromiss från Canons sida för att kunna göra en kamera som är bra på video? Jag har för mig att den saken diskuterades i den här (eller någon annan tråd om någon av Canons senare kameror) någon gång i år.

Jag hoppas att det är så, åtminstone, för jag vill gärna ha en Canon-kamera med minst 14 stegs dynamik någon gång inom de närmaste åren.

(Fast det senare är väl så man inte ska resonera. Jag, och andra, borde väl egentligen byta till en kamera med Sony-sensor nu för att sätta press på Canon. Tyvärr blir det rätt dyrt.)
 
Angående D3s jmf med Canon och dynamiskt omfång lägsta iso

D3s har en enorm FWC men också högt läsbrsus 25,6 e vilket påverkar DR på lägsta iso, efterhand som utlästa elektroner halveras med varje isosteg så minskar också läsbrsuset. Ser man till höga iso = 12800iso så har D3s 1222 e och läsbrus 3,5 e att jmf med exv min 5dmk2 som har 552 e och läsbrus 3,5
D3s sensor och Canonkamerornas sensorer är alltså ganska lika i flera avseenden men det skiljer i FWC =antal elektroner innan utläsning.

De nya sensorerna från Sony som sitter i bla D3x d7000 Pentax K5 har en annan arkitektur med A/D kolumnvis direkt på sensorn vilket har minskat läsbrsuset radikalt och lägsta iso, eftersom läsbruset nästan är konstant så sätter FWC gränsen högre upp i isoskalan pga färre utlästa elektroner jmf med D3s, samma sak med min 5dmk2. Med högre iso så minskar läsbruset hos Canon 7d och FWC är snarlikt, därför är Canon 7d och exv d7000 ganska snarlika vad det gäller sensorprestanda i högre iso och båda har 6,5 steg DR vid 12800iso

Jag hoppas detta hjälper till att förstå ev skilnader mellan de sensorer som sitter i Nikons och Pentax senare kameror jmf med exv den sensor som sitter i 7d

God fortsättning
 
Senast ändrad:
Apropå att hålla i 7D så har jag micklat (verkligen) dit en Hand Strap E1 tror jag den heter. Alltså en sån där liten kort rem som går från höger remögla ner till öglan under batterigreppet.
Kameran blir ganska mycket bättre att ränna omkring med med den remmen på, speciellt med något lite tyngre i fronten, som den EF 100-400mm f/4,5-5,6L IS USM som råkade fastna på fingrarna på mig härom veckan. Klibbfinger är en dyr sjuka...

Det finns pryttlar med så att man kan välja att även behålla axelremmen samtidigt, om man föredrar det. Beror på hur man hanterar sin kamera.

Om man sätter dit det där metallblecket för att kunna ha båda remmarna påmonterade samtidigt kommer det att skava bort färg från kamerahuset.
Annars är E1 bland det bästa kameratillbehören jag någonsin köpt.
 
Är kommandoavfyrningen kombinerad med mätavfyrningen? Eller tänds i själva verket kamerans blixt tre gånger?
Den tänds fler gånger än så.

Om du använder E-TTL II med tre olika blixtgrupper (A:B C), fungerar det så här.
  • Kameran skickar en kommandoblixt på två bytes, som säger att blixtar i grupp A ska sända ut sin mätblixt.
  • Blixtar i grupp A sänder ut mätblixten, som registreras och lagras i minnet i kameran.
  • Kameran skickar en kommandoblixt på två bytes, som säger att blixtar i grupp B ska sända ut sin mätblixt.
  • Blixtar i grupp B sänder ut mätblixten, som registreras och lagras i minnet i kameran.
  • Kameran skickar en kommandoblixt på två bytes, som säger att blixtar i grupp A ska sända ut sin mätblixt.
  • Blixtar i grupp A sänder ut mätblixten, som registreras och lagras i minnet i kameran.
  • Med ledning av styrkan på de registrerade mätblixtarna och hur fotografen ställt in förhållandet A:B samt de olika blixtexponeringskompensationerna beräknar kameran rätt styrka för de olika blixtgrupperna.
  • Kameran skickar ut en kommandoblixt om fem bytes, som innehåller styrkeinställningen för de olika grupperna samt sätter dem redo att för en liten tidsrymd fungera som "dumma" slavar, alltså tända när de ser en blixt fyras av.
  • Kameran öppnar slutaren och tänder sin masterblixt, för att markera att nu är det dags.
  • Slavarna tänder när de ser denna masterblixt.
Hur masterns kommandoinformation kodas har jag inte sett någon uppgift om någonstans, så hur många blixtar det går åt för att skicka en byte (åtta bitar), det vet jag inte. Beror på om koden är självklockande och i så fall hur.

Detta ihärdiga blixtrande är orsaken till att den inbyggda blixten i en 7D tappar från 12 till 4 i ledtal, när den används för att styra slavar med, och att den efter några skott börjar visa Busy i displayen, för att undvika överhettning.

Så som jag monterade det extra blecket till remmen E1 rör den inte vid kamerahuset vid normal användning. Men det kan hända att den gör det ibland. Å andra sidan fungerar kameran nog lika bra ändå, även om den skulle tappa lite färg någonstans.
 
Fråga

Angående 7d, jag har haft 2 st men använder inte någon längre, dels har jag svårt med det fotonbrus som ses i bilderna även i låga iso samt att bandning och annat gjorde att jag avstod från kameran i jmf med mina 5dmk2.

Även 7d liksom 5dmk2 kan utmärkt användas /exponeras efter 200iso vilket kan ses av siffrorna under. se röd stapel
Jmf med 100iso så får man ett större headroom och resultatet blir samma sak som HTP med en egen lagd kurva som lyfter i lågdager/skugga och håller tillbaka risken för utbrända högdagrar genom ett stegs större headroom till klippning

Hej!

En fråga till macrobild angående iso och högdagrar (på 5dmk2). Menar du alltså att 200 iso med HTP avstängd och utan exponeringskompensation ger mindre risk för utbrända högdagrar än vid 100 iso? Eller menar du att du även underexponerar för att sedan lyfta lågdagrarna i efterbehandlingen?

Mvh/
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.