ANNONS
Annons

Canon EOS 7D

Nu till min fasa så ser jag 3 st prickar. 1 prick som är helt vit, 1 som är lite mer vit/grå och 1 som är grönaktig. Dessa prickar är återkommande i alla bilder men syns tidligast i mörkare bilder...

Är detta dödapixlar?
Vad händer nu? Skall man lämna in min nya 7D för repration eller får jag en ny?

*Edit
Nu hittade jag en till vit/grå prick....

Syns de vid alla ISO? Såg prickarna i de tre "mindre" cirklarna, men inte något i den större? Om de syns vid alla iso och vid olika slutartider så kan det finnas anledning att låta Canon se över detta, men jag vet inte om de byter ut den direkt eller om den måste in på service först...

Jag gjorde lite "tester" med min egen 7D och såg då att vid t.ex. ISO 100, F5.6, 10 sekunder slutartid, linsskydd på så ser jag två "heta/döda/lysande" pixlar, men om jag kör på ISO 6400, F5.6, 10 sekunder, linsskydd på så ser jag många... har nog med sensorn att göra, men är inget "permanent fel" som jag kan se.

Om jag gör samma sak men med slutartiden 1 sekund så ser jag noll felaktiga pixlar vid ISO 100 och fyra vid ISO 6400... (de ser ut som heta pixlar, blir helt vita). Visst, inget särskilt vetenskapligt test, men fyller kanske sitt syfte.
 
Senast ändrad:
Hej


Jag laddade nyss över 8GB bilder från min 7D till datorn. Nu till min fasa så ser jag 3 st prickar. 1 prick som är helt vit, 1 som är lite mer vit/grå och 1 som är grönaktig. Dessa prickar är återkommande i alla bilder men syns tidligast i mörkare bilder...

Är detta dödapixlar?
Vad händer nu? Skall man lämna in min nya 7D för repration eller får jag en ny?


Jag som skall till London på söndag. F*n...


*Edit
Nu hittade jag en till vit/grå prick....

Det finns ju en funktion som brukar fungera vid sådana här tillfällen. Den kallas manuell sensorrengöring. Kameran "kartlägger" döda pixlar. Du kan ju lämpligen testa den först.

Döda pixlar "mappas" bort när denna funktion körs. Men starta inte direkt med den rengöringen utan låt kameran värma upp sensorn först. Fungerar bäst i LV-läge under en stund så blir kamera/sensor varm.

Jag citerar även till en utförligare beskrivning författad av kunnige Joakim Bengtsson.

"Sätt gärna kameran i filmning före "sensor-rengöringen" och mappningen. Slå igång "record" och bara låt kameran stå och filma tills antingen tiden är slut eller kortet är fullt. Då värmer du upp sensorn och "lockar fram" de sista tröga pixlarna så att de kommer med i mappningen...

Nackdelen med både konstant LV-användning och filmning: du värmer sensorn så att bildprestanda försämras. Både vad det gäller brus och heta/döda pixlar... Bättre filmanpassade kameror har ingen "mappning", utan bara ett slags max-avikelse-filter som i realtid plockar bort alla tveksamma bildpunkter. Tyvärr brukar även ljuspunkter som SKA vara med tvättas bort ibland också. Men detta syns så lite att man oftast tycker att det är värt det."

Måhända det hjälper så din resa räddas.
 
Senast ändrad:
Syns de vid alla ISO? Såg prickarna i de tre "mindre" cirklarna, men inte något i den större? Om de syns vid alla iso och vid olika slutartider så kan det finnas anledning att låta Canon se över detta, men jag vet inte om de byter ut den direkt eller om den måste in på service först...


Jag skall testa vid olika ISO och olika slutartider . ..

Men skall det vara såhär? Är det "normalt" med "heta pixlar"?

Nu när jag vet om att det finns 3 st vita prickar så sitter man och tittar efter dem och så klart ser man dem direkt. Känns som att det spelar väl ingen roll om prickarna syns vid ISO 100 eller ISO 2000 bilden/bilderna är iallafall förstörda utav små vita prickar.
 
Det finns ju en funktion som brukar fungera vid sådana här tillfällen. Den kallas manuell sensorrengöring. Kameran "kartlägger" döda pixlar. Du kan ju lämpligen testa den först.

Döda pixlar "mappas" bort när denna funktion körs. Men starta inte direkt med den rengöringen utan låt kameran värma upp sensorn först. Fungerar bäst i LV-läge under en stund så blir kamera/sensor varm.

Jag citerar även till en utförligare beskrivning författad av kunnige Joakim Bengtsson.

"Sätt gärna kameran i filmning före "sensor-rengöringen" och mappningen. Slå igång "record" och bara låt kameran stå och filma tills antingen tiden är slut eller kortet är fullt. Då värmer du upp sensorn och "lockar fram" de sista tröga pixlarna så att de kommer med i mappningen...

Nackdelen med både konstant LV-användning och filmning: du värmer sensorn så att bildprestanda försämras. Både vad det gäller brus och heta/döda pixlar... Bättre filmanpassade kameror har ingen "mappning", utan bara ett slags max-avikelse-filter som i realtid plockar bort alla tveksamma bildpunkter. Tyvärr brukar även ljuspunkter som SKA vara med tvättas bort ibland också. Men detta syns så lite att man oftast tycker att det är värt det."

Måhända det hjälper så din resa räddas.


Jag skall prova det med! Tack.

Men vad händer med pixlarna som "mappas" bort?
 
En annan variant för att få bort dåliga pixlar enl DSPographer på DPRs forum...

"Have you performed the manual clean method to map out hot pixels? It works for most of Canon's newer cameras:
Put the body cap on the camera and use the viewfinder cover.
Turn on live view for about two minutes. (Re-start it if it times out.)
Then immediately select manual sensor clean for a few seconds.
Then turn off the camera.
The live view part is to warm up the sensor to maximize the number of hot pixels mapped out."

Alla sensorer innehåller pixlar som är dåliga och de flesta av dessa är redan bortmappade från fabrik och de har absolut ingen betydelse för bilden då t.ex. 100 dåliga pixlar av 18000000 är bara ca 0,0005%
 
Senast ändrad:
Jag skall prova det med! Tack.

Men vad händer med pixlarna som "mappas" bort?

Bra fråga! Jag har inte personliga erfarenheter av det men har sett resultatet av en sådan bortmappning på en kollegas kamera. Det märktes ingenting förutom att problemet var löst. Vid mörkare bakgrund verkade det som om problemet aldrig funnits.

Sedan pratar vi om tre pixlar av arton miljoner.

Hade det rört sig om en mängd heta pixlar (röda som bäst syns mot svar bakgrund) är det en helt annan sak.

Känner du dig osäker ska du givetvis fråga exempelvis Intervision som servar Canons kameror, men personligen skulle jag göra bortmappningen.

Det hela har nyligen diskuterats i en "öppen tråd" om Sonys FF-kameror där också jämförelser och diskussioner om kameror av andra märken, exv Canon kommmer upp. Det var i samband med att en på den tråden hade problem med döda pixlar på sin 5DMkII.

Jag kan länka dig till tråden. Gå till den sektion som börjar med börjar med ett inlägg märkt # 2278 på sid 152.

www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=120410&goto=newpost
 
Bra fråga! Jag har inte personliga erfarenheter av det men har sett resultatet av en sådan bortmappning på en kollegas kamera. Det märktes ingenting förutom att problemet var löst. Vid mörkare bakgrund verkade det som om problemet aldrig funnits.

Sedan pratar vi om tre pixlar av arton miljoner.

Hade det rört sig om en mängd heta pixlar (röda som bäst syns mot svar bakgrund) är det en helt annan sak.

Känner du dig osäker ska du givetvis fråga exempelvis Intervision som servar Canons kameror, men personligen skulle jag göra bortmappningen.

Det hela har nyligen diskuterats i en "öppen tråd" om Sonys FF-kameror där också jämförelser och diskussioner om kameror av andra märken, exv Canon kommmer upp. Det var i samband med att en på den tråden hade problem med döda pixlar på sin 5DMkII.

Jag kan länka dig till tråden. Gå till den sektion som börjar med börjar med ett inlägg märkt # 2278 på sid 152.

www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=120410&goto=newpost


Tack för infon. Skall prova och se om dessa vita prickar försvinner.

Visst är det "bara" 3 vita prickar utav 18 miljoner men dessa vita prickar syns väldigt tydligt på lite mörekare och svart/vita bilder så jag hoppas att dessa försvinner med Era tips.
 
Hej


Nu har jag gjort manuell sensorrengöring. Körde inspelning på video några min sedan följde jag instruktionen ang manuell sensorrengöring. Sedan tog jag ett gäng bilder med hög o låg ISO.

Första fotot såg man den mittersta pricken som fanns tidigare men resten var borta. Jag tog kort lite mörkare kort och då var den mittersta pricken borta men nu har det kommit fram 2 nya vita prickar som visar sig i resten utav bilderna med högre ISO.

Vad är detta?

Hur länge skall kameran stå i läget "CLn" under manuell sensorrengöring? 1min, 10min 1 timme eller tills batterit tar slut?
 
Det ska räcka med ett par sekunder, innan man stänger av den.

Det är ganska normalt (rent fysiskt) för en bildsensor med 10MP+ att ha ca 50-150 döda eller heta pixlar. En sensor sorteras inte bort från produktion innan den har minst två kluster med SAMMANHÄNGANDE döda/heta pixlar.

Man kan få en A- eller Sci-graderad sensor, men då får du räkna med att punga upp med ca 100-500.000kr för bara sensorn. Utan kamera.

Skillnaden mellan olika märken är inte kvaliten på sensorn, utan hur duktiga mjukvaru-killarna har varit på att ta fram en fungerande mappning. Mappningen fungerar oftast som ett enkelt median-filter - den döda/heta pixeln ersätts med median-värdet för de närmast omkringliggande fyra pixlarna av samma färg. Både Canon och Nikon har i det senaste haft lite optimistisk syn på sin tillverkning - och hellre friat än fällt. För min del gör detta absolut ingen skillnad, problemet går ju som sagt i de få fall det faktiskt menbart påverkar en bild du tänker använda lätt att åtgärda. Ladda i PS, zooma in till 1600% på pixeln, markera, filtrera med "median, 2pixel radie". Eller helt enkelt en "healing brush" med liten diameter.

För filmare är saken helt annorlunda, här stör döda/heta pixlar verkligen arbetsgången. De flesta video -codecs är ju frame-interpolerande - så felet sprids ut över större streck om bilden bakom en viss punkt rör sig.

Men eftersom en 7D bara använder en knapp fjärdedel av sina pixlar till bildinfångst i video-läget försvinner också 75% av de döda pixlarna... Vilket gör firmware's uppgift ganska mycket enklare än vid stillbild.

Personligen anser jag att det har gått hysteri i frågan "döda/heta pixlar". Visst kan jag förstå att det känns konstigt att betala 10kkr för något som inte har "perfekt funktion", men folk betalar gladeligen flera hundra tusen kr för en bil som inte ens når upp till 90% av sin angivna motoreffektivitet. Ca 5-15% av de angivna hästkrafterna saknas, och därmed också ca 2-7% av bränsle-effektiviteten.

Översatt till döda pixlar innebär detta att om du köper en 18MP kamera för 300.000kr får du räkna med ca 1,500,000 (1.5 miljoner) döda/heta pixlar i bilden. Självklart eller konstigt? Det beror på hur man ser på det.
 
. Annars är det ganska öppet både här i Canonforumet som i Sonyforumet att också nämna konkurerande kameror, i Nikonforumet däremot blir det nästan panik om någon skulle påstå att något annat kan vara bättre på något sätt.

Hemmablind eller?
Många av oss som inte använder Canon anser nog att de allra flesta märkestalibanerna finns just här......Finns även en hel del Canonister som har samma åsikt
 
Bruset ökar inte.
Om det är 7d som diskuteras så är Saras och din konklusion felaktig, bruset ökar inte, tvärtom, läsbruset minskas från 8,6 e till 4,7 e genom att man exponerar kameran efter 200iso istället för 100iso .
Antal max utlästa elektroner är 20187 e på 100iso och 11373 e och 200iso.
Dynamiska omfånget är detsamma i båda fallen.

SÅ bruset ökar INTE , signalen halveras men eftersom läsbrsuset också i 7d fall nästan halveras så blir resultatet detsamma i båda fallen dvs 100 respektive 200iso och ett DR på 11.2
Vad du vinner är med att exponer 7d efter 200iso är headroom dvs ökat avståndet till klippning

ATT jmf med exv Nikons d7000 sensor från Sony som har ett läsbrus 3,1 e och 49058 e och DR på 14 steg

vad Lars menade var att med en exponering med det som motsvarade 400iso och en kamera har "basiso" 100iso så ökar du både headroom och footroom och kan därmed med hjälp av förstärkning styra en kurva utan lika stor risk för klippning i någon ände.
Tänkte länka till Lars men hans gamla tips var borta, nu finns det en ny qp-Card sida www.qpcard.com

Fyfan va roligt att läsa något sådant i en popcorntråd som denna. DU Mikael som sågade mina rön för typ 2 år sedan, säger samma sak nu som jag sa då .... På samma sätt som du sågar folk längst med fotknölarna i denna tråd nu, sa du DÅ att jag var kass i skallen...säger något om din kompetens...CV eller ej....

Vill du ha länkar...sök i forumet som du brukar säga...

Mvh
Jerka
 
5.6 är det på 85 där 17-55 inte finns. Jag vet inte hur du fotar men när jag fotar utan ljus så är det på låga brännvidder som regel, då är det ett halvt steg, kanske 1.
Det finns många som betalar mycket för att få en 70-200 med f/2,8 istället för f/4, så för somliga är i alla fall ett steg åstkilligt.

För min egen del resonerar jag tvärtom. Är det dåligt ljus är det sällan någon mening att ta vidvinkelbilder. Det blir bara en murrig massa. Roligare då att zooma in på något, kanske något slags ljuspunkt i mörkret, och få med någon rolig detalj istället. Så jag kör ofta på de längre brännvidderna i sådana fall.

Det är det som är det roliga med fotografering - man kan närma sig samma motiv på så många olika sätt!

För övrigt håller jag med dig om att det är stor skillnad på bredaste vidvinkel med 15-85 och 17-55. Nu har jag en 10-22 också, men den har ju ljusstyrka som en 15-85, så ur den synvinkeln är den inte bättre.
 
Jo och så sitter vi med APS-C kameror som har ett steg sämre till s.a.s. Inte för att EF-S går att sätta på FF men ändå. Vad är tillräckligt är väl en balans mellan tycke, smak samt ekonomi. Själv kämpar jag mot suget efter ett 70-200/2.8L IS II (för jag har liksom du ett 70-200/4L IS) och intalar mig ständigt att "det är ju så stort" mm. Festligt nog kan man ju säga att det vore mer ekonomiskt att istället köpa ett 5DMkII hus nu när det ligger på 18. EF 70-200/2.8L II ligger på 20... :)
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar