milansfoto
Aktiv medlem
Nu till min fasa så ser jag 3 st prickar. 1 prick som är helt vit, 1 som är lite mer vit/grå och 1 som är grönaktig. Dessa prickar är återkommande i alla bilder men syns tidligast i mörkare bilder...
Är detta dödapixlar?
Vad händer nu? Skall man lämna in min nya 7D för repration eller får jag en ny?
*Edit
Nu hittade jag en till vit/grå prick....
Syns de vid alla ISO? Såg prickarna i de tre "mindre" cirklarna, men inte något i den större? Om de syns vid alla iso och vid olika slutartider så kan det finnas anledning att låta Canon se över detta, men jag vet inte om de byter ut den direkt eller om den måste in på service först...
Jag gjorde lite "tester" med min egen 7D och såg då att vid t.ex. ISO 100, F5.6, 10 sekunder slutartid, linsskydd på så ser jag två "heta/döda/lysande" pixlar, men om jag kör på ISO 6400, F5.6, 10 sekunder, linsskydd på så ser jag många... har nog med sensorn att göra, men är inget "permanent fel" som jag kan se.
Om jag gör samma sak men med slutartiden 1 sekund så ser jag noll felaktiga pixlar vid ISO 100 och fyra vid ISO 6400... (de ser ut som heta pixlar, blir helt vita). Visst, inget särskilt vetenskapligt test, men fyller kanske sitt syfte.
Senast ändrad: