Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon EOS 7D

Den tänds fler gånger än så.
...

Intressant detaljerad info Persson, var sjutton har du hittat den?

Det svåra för ögat att att skilja på dessa blixtsekvenser åt eftersom de går så fort. Jag fotar med 3 blixtar och har svårt att se att de tänds mer än en gång per styck, men det gör dom. Bara det är tillräckligt komplext.

Sen undrar jag (och förmodligen några fler) hur det går med din blixtstyrning (med och utan FEL)? Själv har jag tänkt testa och strax posta en serie med två externa (inbyggda som master men ingen upplättning) på något objekt där blixtstyrningen får styra relationen höger till vänster. I "praktiken" har det gått bra på jobb jag håller på med, men sen det teoretiska vore intressant att omsätta praktiskt...

gott nytt alla!
 
Hej!

En fråga till macrobild angående iso och högdagrar (på 5dmk2). Menar du alltså att 200 iso med HTP avstängd och utan exponeringskompensation ger mindre risk för utbrända högdagrar än vid 100 iso? Eller menar du att du även underexponerar för att sedan lyfta lågdagrarna i efterbehandlingen?

Mvh/

Gott nytt år

Ja det är i princip samma sak, HTP är det ett stegs underexponering för att man skall få
ett större headroom till klippning =100iso exponeras efter 200iso
Ser man till uttaget i HTP så sker det något med utläsningen i Canonkameran vilket kan ses i histogrammet, dvs en upplättning sker i skuggorna jmf med en vanlig exponering i 200iso men detta resultat kan du själv efterlikna med din rawkonverterare exv Camera raw med att framkalla bilden med en liknande kurva
 
Gott nytt år

Ja det är i princip samma sak, HTP är det ett stegs underexponering för att man skall få
ett större headroom till klippning =100iso exponeras efter 200iso
Ser man till uttaget i HTP så sker det något med utläsningen i Canonkameran vilket kan ses i histogrammet, dvs en upplättning sker i skuggorna jmf med en vanlig exponering i 200iso men detta resultat kan du själv efterlikna med din rawkonverterare exv Camera raw med att framkalla bilden med en liknande kurva

OK, tack för svaret och Gott Nytt År!
 
Byta upp från 50D till 7D

Hej!

Jag har funderat fram och tillbaka länge och vill byta upp mig från en Canon 50D till en 7D, främst på grund av filmfunktionen.

Det jag undrar är:

- hur mycket är rimligt att begära för en 50D som är 1,5 år gammal och i nyskick när man säljer den på ex Blocket?

- är EF-S 15-85-objektivet ett vettigt val för 7D?

Mycket tacksam för svar!
 
Ja, det är bara att välja i menyn:
Blixtstyrning > Funktionsinst. inbyggd blixt > Trådlös funk. > välj: symbolen för extern blixt.

Sätt 580EX på Slave och samma/rätt kanal i kamera/blixt. Vrid blixtens mage mot kameran och blixthuvudet mot det du vill belysa.

Jag mixtrar och testar. Blixt och jag har en lång väg att gå tillsammans innan vi kommer fram, så att säga...

När jag kör 580EXII trådlöst så blixtrar ALLTID den interna. Men det kanske bara är en "testblixt" som inte gör någon egentlig belysning (det blir iaf skillnad på bilderna om jag har bägge blixtarna eller endast externa igång i menyn). Däremot blinkar varenda kotte man kör upp kameran i fejjan på :-(

Sedan är jag lite konfunderad på detta med kort synktid. Måste man "aktivera" den funktionen varje gång för att kunna nyttja den? Så fort jag fotat blir det 1/250 igen och lugn i helvete att få kortare slutaretid om jag inte kör om hela handgreppet på blixten? Eller gör jag något fel?

Jag behöver en blixtkurs nu.. :)
 
Jag mixtrar och testar. Blixt och jag har en lång väg att gå tillsammans innan vi kommer fram, så att säga...

När jag kör 580EXII trådlöst så blixtrar ALLTID den interna. Men det kanske bara är en "testblixt" som inte gör någon egentlig belysning (det blir iaf skillnad på bilderna om jag har bägge blixtarna eller endast externa igång i menyn). Däremot blinkar varenda kotte man kör upp kameran i fejjan på :-(

Sedan är jag lite konfunderad på detta med kort synktid. Måste man "aktivera" den funktionen varje gång för att kunna nyttja den? Så fort jag fotat blir det 1/250 igen och lugn i helvete att få kortare slutaretid om jag inte kör om hela handgreppet på blixten? Eller gör jag något fel?

Jag behöver en blixtkurs nu.. :)

Lite om Canon-blixtar:

http://web.canon.jp/imaging/flashwork/index.html

Samt en video om trådlös styrning med EOS 60D (gäller ju även 7D)

http://cdn.sellpoint.net/canon/EOS_60D_13_Integrated_Speedlite.html
 
Wilhelm, den blixtinformationen stod i något sånt där tekniskt dokument som Canon själva skrivit. För övrigt kan man ju inse allt detta själv, genom att observera funktionen, utom att det är två resp. fem bytes som skickas i styrpulserna.

Det senaste jag fick höra, på fotomässan i Älvsjö, var från Canon/RCC, som påstod samma sak som jag hört tidigare, alltså att felet i styrningen skulle gå att bota genom att byta ut någon del i kameran, och sen justera in styrningen efter det. Det allra märkligaste är ju att Intervision inte fick den informationen av Canon, när de skulle fixa samma sak.
 

Tack! Två grymma länkar.
Filmen visade det som jag hittills lyckats fundera ut själv utom just att när man avfyrar enbart den externa blixten så blixtrar min interna också. Jag skall testa vidare men hade varit lugnande om någon kunde förklarat om det skall vara så eller hur man f¨år bort den störande interna blixten?

EDIT: är det kanske den där "kommandoblixten" som skrivs här i tråden om som jag stör mig på?
 
Anders har du alltså inte fått din 7D åtgärdad? Jag hade min till RCC i Mölndal februari-10, de bytte lite och fick det att fungera vad jag kunnat utforska. Jag har bara en separat blixt så jag kan inte jämföra mellan den inbyggda och en 580EX.
 
Tack! Två grymma länkar.
Filmen visade det som jag hittills lyckats fundera ut själv utom just att när man avfyrar enbart den externa blixten så blixtrar min interna också. Jag skall testa vidare men hade varit lugnande om någon kunde förklarat om det skall vara så eller hur man f¨år bort den störande interna blixten?

EDIT: är det kanske den där "kommandoblixten" som skrivs här i tråden om som jag stör mig på?

Jo visst är det det, den inbyggda blixter styr den/de separata och det gör den genom en rad snabba blixtar, så att helt släcka den inbyggda går inte men den lyser endast svagt så det påverkar inte nämnvärt. Till Nikon lär det finnas ett rödfilter att dämpa ljuset med, jag vet inte om det också fungerar på Canon. Ett annat problen är att folk har en benägenhet att blinka som en reaktion på förblixt/ar, jag tycker det vid normal användning är ett mindre problem med den snabbare7D än med 400D, ett sätt att undvika det är att använda "FEL" och så vänta ett ögonblick tills de öppnat ögonen igen.
 
Jo visst är det det, den inbyggda blixter styr den/de separata och det gör den genom en rad snabba blixtar, så att helt släcka den inbyggda går inte men den lyser endast svagt så det påverkar inte nämnvärt. Till Nikon lär det finnas ett rödfilter att dämpa ljuset med, jag vet inte om det också fungerar på Canon. Ett annat problen är att folk har en benägenhet att blinka som en reaktion på förblixt/ar, jag tycker det vid normal användning är ett mindre problem med den snabbare7D än med 400D, ett sätt att undvika det är att använda "FEL" och så vänta ett ögonblick tills de öppnat ögonen igen.


Det går att modifiera nikons ir-panel så att den fungerar med Canon, har gjort det själv.

http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=5014835

Fila av på den högra(?) kanten som glider in i blixtskon så den inte aktiverar microbrytaren där.
 
Jag har försökt få min 7D fixad, hos Intervision i Malmö, men av någon anledning brydde sig Canon inte om att tala om för dem hur de skulle göra. Däremot påstår sig RCC i Mölndal veta hur det går till.

Fullständigt sanslöst att en auktoriserad Canon-verkstad inte får den information den behöver för att rätta till ett fabrikationsfel.
 
Hej!

Jag har funderat fram och tillbaka länge och vill byta upp mig från en Canon 50D till en 7D, främst på grund av filmfunktionen.
...
- är EF-S 15-85-objektivet ett vettigt val för 7D?

15-85 är ett utmärkt val, jag har det själv. Mycket skarpt. Det enda som är "nära" kvalitetsmässigt är det äldre 17-55 som ger lite bättre ljusstyrka. Det äldre 17-85 är inte alls lika bra om råkar fundera på det.

Fast för film behöver du inte ha fina objektiv för skärpans skull, då duger det mesta.
 
15-85 är ett utmärkt val, jag har det själv. Mycket skarpt. Det enda som är "nära" kvalitetsmässigt är det äldre 17-55 som ger lite bättre ljusstyrka.
Lite? EF-S 15-85mm f/3,5-5,6 IS USM tappar rätt fort till f/4, där det är ett steg sämre än 17-55, och sen blir det bara mörkare. I dagsljus spelar det ingen större roll, men skillnaden mellan f/2,8 och f/3,5-5,6 är knappast "liten".
 
Lite? EF-S 15-85mm f/3,5-5,6 IS USM tappar rätt fort till f/4, där det är ett steg sämre än 17-55, och sen blir det bara mörkare. I dagsljus spelar det ingen större roll, men skillnaden mellan f/2,8 och f/3,5-5,6 är knappast "liten".

5.6 är det på 85 där 17-55 inte finns. Jag vet inte hur du fotar men när jag fotar utan ljus så är det på låga brännvidder som regel, då är det ett halvt steg, kanske 1. Det är inte mycket. Är det sämre än så rekommenderar jag ändå fasta. Dessutom är det mindre och har ngn generation nyare IS skulle jag tro. Det är ett mycket bra objektiv. 15 mot 17 (eller 18 som det tydligen är) gör stor skillnad, pröva själv.

EDIT: blev några tillägg.
 
Jag har försökt få min 7D fixad, hos Intervision i Malmö, men av någon anledning brydde sig Canon inte om att tala om för dem hur de skulle göra. Däremot påstår sig RCC i Mölndal veta hur det går till.

Fullständigt sanslöst att en auktoriserad Canon-verkstad inte får den information den behöver för att rätta till ett fabrikationsfel.

Jag blev hänvisad till RCC av Canonsupporten, ringe dem och fick frakthandlingar för att sända dit kameran, det tog lite tid men det var överenskommet, jag hade ingen direkt brådska.
Men svagt att inte Intervision kände till och kunde fixa din kamera, om det så beror på dem själva eller Canon är ju lika illa. Du får väl kontakta RCC i stället, de viste vad som behövde göras.
 
Jag har försökt få min 7D fixad, hos Intervision i Malmö, men av någon anledning brydde sig Canon inte om att tala om för dem hur de skulle göra. Däremot påstår sig RCC i Mölndal veta hur det går till.

Fullständigt sanslöst att en auktoriserad Canon-verkstad inte får den information den behöver för att rätta till ett fabrikationsfel.

Jag brukar inte falla offer för konspirationsteorier. Men 7D har funnits på marknaden i drygt ett år och lite till.

NÅGON på Canons konstruktions/tillverkningsenheter i Japan måste ju sannolikt på ett tidigt stadium vetat att man drogs med ett fabrikationsfel. MEN genom att chansa på att det är betydligt färre som använder blixtstyrning eller prioriterar den jämfört med ett AF-fel börjar jag tro att man suttit tillbakalutad och bara väntat på hur många (få) som skulle anmärka.

Egentligen är ju felet lika uppenbart som 1DMkIII:s submirrormiss, där ett större antal kameror fick återkallas eftersom felet var så lätt att konstatera för den målgrupp kameran vände sig till.

Så konspirationsteori eller inte. Jag tror att man tänkt att ju färre som får infon och med tidsfaktorn som stöd, samt att långt ifrån alla prioriterar blixtstyrning, desto större är chansen att slippa ifrån en omfattande och för företaget dyr återkallning av ett stort antal kameror.

I lövrigt har jag ingen bra förklaring. Men Canons gloria hamnar lite på sned för ofta under senare år.
 
Hej


Jag laddade nyss över 8GB bilder från min 7D till datorn. Nu till min fasa så ser jag 3 st prickar. 1 prick som är helt vit, 1 som är lite mer vit/grå och 1 som är grönaktig. Dessa prickar är återkommande i alla bilder men syns tidligast i mörkare bilder...

Är detta dödapixlar?
Vad händer nu? Skall man lämna in min nya 7D för repration eller får jag en ny?


Jag som skall till London på söndag. F*n...


*Edit
Nu hittade jag en till vit/grå prick....
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.