Jo jag har sett dina sportbilder och dom är förbannat bra! Allihop!
De visar inte minst att du är "familjär" med 7D
Tack
Du får ju gärna dela med dej av dina erfarenheter. Om det sen hamnar i den här tråden eller någon annan kvittar ju. Barar att dra igång så de hamnar någonstans
Hockey i mörka lador är svårt. Hur löser du de?
Den här tråden är redan både lång och rörig, så jag ser till att den blir ännu längre och rörigare då
Gällade AF så kör jag som nämnt tidigare i tråden med enbart mittpunkten på AF-ON knappen, och en annan "vald" AF-punkt på [*].
Sedan plåtar jag i princip alltid i RAW, dels för att inomhussport per automatik innebär höga ISO, dels för att jag alltid kör med helmanuella inställningar för exponeringe på ishockey, utan undantag.
För det allra mesta är belysningen i ishallar vettigt jämn.
Vad det gäller ishockey så kan jag rent generellt åt det mest bestämda avråda från alla former av exponeringsautomatik.
Detta då isen reflekterar olika mängder ljus i olika vinklar, och att reflektionerna förändras under matchen.
Fördelen med dessa reflektioner är att ljuset faktiskt "återvinns".
För att ha koll på exponeringen är det ett hett tipps att lära sig att förstå hur histogrammet fungerar, och att komma ihåg att isens reflektioner gör att på ishockey så drar histogrammet kraftigt åt högdagrarna när bilden är rätt exponerad.
Ett annat tips vad det gäller ishockey är att alltid köra med "egen vitbalans" och att sätta denna utifrån en bild tagen på en helt vit del av isen.
Med automatisk VB har isen en kraftig förmåga att ge ojämn vitbalansering.
Gällande slutartid så brukar jag använda 1/640, 1/500 om det är absolut nödvändigt (vilket är ytterst ovanligt med 7D med tanke på att ISO 6.400 är användbart för pressbilder).
För den som i likhet med mig vill jobba i RAW, och samtidigt ha ett snabbt arbetsflöde och bra möjligheter till brusreducering så kan jag varmt rekomendara Lightroom 3.X (dvs senaste tillgängliga version av LR).
Med risk för att bli onödigt [OT] så använder jag
Photo Mechanic för att göra urval och "tagga" (lägga till metadata) innan jag redigerar bilderna i LR.
Hoppas att mina erfarenheter kan vara till någon nytta.
[Edit]
Såg just att Aspman svarat på samma fråga som jag, samtidigt.
Inte min mening att "prata i munnen" på honom.