Bengf
Aktiv medlem
Jojo
Men. Det är nog få som ifrågasätter Joakim, han - till skillnad mot folk som pastar okommenterad DXO-data som det vore Muhammeds ord och innehåller någon slags absolut sanning - försöker koppla data till bild. Det är en jäkla skillnad. Dessutom, appropå DXO-data, så motsägs den av digitalpicture.com apropå HTP, och det var det som gav upphov till den senaste trådaccelerationen. Och dom tittar på riktiga bilder, inte på tabeller, något jag är säker på att du värdesätter. VÄnligen läs vad de skriver om HTP och 7D, du har ju tydligen en 7D och är nog intresserad av funktionen.
Och inte har jag någonstans sagt att jämförelser inte är intressanta, tvärtom. Skriver det själv i vart och vartannat inlägg. Men koppla det för guds skull till något verkligt. Jag tror inte 7D är 20% bättre för att den ex.vis är 20% snabbare än kamera X från Nikon. Inte heller 10% sämre för att någon annan decimal pekar åt något annat håll.
Spana in din kompis A.Perssons bildsvit från det intensiva gatu- och skogslivet i Träryd. Kanske läser jag fel, och tänker fel, men vore jag bara lite mindre intresserad av foto än jag är så skulle i denna tråd kunna få för mig att bilderna blivit 10-15-20% bättre (eller mindre dåliga ;-) med en Nikon D7000. Vilket inte är sant.
Den som funnit sitt Knutby i några sifferrader mha av avsaknad av kritiskt tänkande tycker jag synd om. Så än så länge tänker jag reagera på distanslösa, verkligehetsfrånkopplade och illa- eller oformulerade dogmer hämtade från tabeller. När det inte ger något.
Gott nytt du me' Lennart. Bara nån dag kvar nu.
Som nyårs-7D-tips kan jag nämna att jag blev förvånad förra nyåret hur väl IS kan fungera. Nyråsafton och fyrverkerier betyder som regel liten bländaröppning och långa slutartider om nåt välformat ljus ska komma in till sensorn på ett bra sätt. Objektiv är 15-85, slutartid 3.2 sek med armbågsstöd på räcke på 100-årig gångbro vid Mariahissen på Södermalm. På samma gångbro stod ca 25 glada nyårsfyllon och hoppade och dansade, så vibrationer var vanligt förekommande. Först hela fast kvardratiskt croppad, och sen en nära 100% crop.
Jättefina bilder under svåra omständigheter. Den som nu drog upp detta med utveckling av sensorer,som vissa modeller då fått, vart helt uppenbart feltolkad gång på gång, väldigt många orkade inte riktigt läsa vad som skrevs, utan svarade med stor irrtiation som också innehöll obefogad ilska, vad som är försvarbart är vad svårt det kan vara att tolka tonen i orden, den som läser orden gör sin egen tolkning, och i onödan tolkas många ord på ett felaktigt sätt.
Ett exempel, någon svarar, då har jag en skitkamera då. vad är det för märkligt svar, varför svarar han så. Det påtalades vid flera tillfällen att vid vanlig fotografrering ses ingen skillnad, utan när bildbehandlingsexperten vill gräva i jättehöga isotal för att lyfta bilden till VAD DOM anser att dom har nytta av, där sågs skillnader med dom nya sensorerna, så har jag tolkat alla dessa inlägg. Men när ilskna som på något sätt har feltolkat på helt eget bevåg, så startar en lavin av märkliga hugg och slag, det blandas in hantering och ergonomi och bildhastigheter, känsla och gud vet vad. ingenting av detta handlade det om, det handlade enbart om en ny sensor och vad den kunde.
Får man sedan allt hårdare synpunkter mot sig som då en del inte anser revelanta så hamnar man i försvarsställnig viket är naturligt för dom flesta, sedan kan man vända på det åt andra hållet, hur mycke kamera behövs för den vanliga bilden i verkliga livet, just nu säljs en liten kolsvart juvel med APS-C sensor för det facila priset av 4500 Kr, den klarar också att ta många fina bilder.
//Bengt.