Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon EOS 7D

Hur många bilder på ett ungefär kan man ta med 7D & ett orig batteri med intensiva serietagningar?

Det har jag ingen aning om. Men det finns säkert testat. Men ang. batterikapacitet så såg jag att jag under det dunkla vinterhalvåret tycks snitta 400 bilder per månad. Jag är alltså ingen yrkesfotograf. En heldag och något hundratal bilder tar sällan ens bort första pinnen på den 4-gradiga skalan. När jag testat följa fågel eller flygplan och serier (som jag gjort några ggr pga alla tvivel om kamerans AF som får vilken nöjd 7D-ägare som helst att undra) och kom hem med kanske 250 bilder märkte jag ingen skillnad. Inspekterar mkt "på plats" också, dvs mkt skärmanvändning. Jag laddar kameran ca varannan vecka, sällan för att det behövs utan för att jag vill att den ska vara full.
 
Jag fotade GöteborgsVarvet vilket var från förmiddag till kväll så gott som helatiden med 8fps samt att jag även filmade, det blev 1300 bilder + 5 videoklipp tror jag det var och allt det hade bara förbrukat ett streck på batterinivån i min 7D. Bra dag för kameran fick verkligen jobba och den klarade det utan att ens blinka. :)

/ Magnus
 
Tack för info ang batteritid, då känner jag mig lite lugnare när jag ska fota motorsport i helgen.
 
Jag tycker att den suger ;-)

Fattar inte riktigt vad du tycker är bra i den filmen , kan det vara hur den är redigerad som gör att du tycker den är bra???


//Peter
 
Det är väl en smaksak. Filmen är estetisk trots att det är någon slags reklam promo. Men ok, en del tycker att Sällskapsresan och slikt är det bästa som gjorts och då faller denna knappast i smaken ;o)
 
Jag plåtade också Göteborgsvarvet men jag hann med hela 17 000 bilder.
Efter ca 12 000 bilder så fick jag byta batteri.
 
Fotade för 1:à ggn med min 7D i helgen, det var på en mc tävling. Hade gått igenom de flesta inställningar som jag kände till. Likt förbannat så blev bilderna oskarpa. För mkt färg trots neutralläget på mättnad, +1 på skärpa & moln inställt på vitbalans. Dock är jag osäker på det där m ljuskorrigering. Jpeg körde jag. Kommer ihåg ifrån min 50d så blev bilderna snarare lite mindre färg i trots +1 i mättnad. Läste igenom boken lite dagen innan men missade säkert nåt. Dock är det även svårt att använda rätt bildvisning. Kör m ACDsee tror jag, kör jag XP egna så blir bilderna gryniga. Redigerar i elements 8. 1:à intrycket var inte lysande men det är säkert handhavande fel.

Btw så höll batterierna alldeles utmärkt mkt nöjd med deras kapacitet. Tog ca 1400 bilder & inte en reaktion på batterimätaren.
 
Då jag ändå har ett objektiv som något har lossnat i kom jag mig för och begärde åtgärd på blixtstyrningen på min 7D idag. Ska bli intressant att se hur det blir med det.
 
!!! 17000 bilder
var det så att du plåtade alla deltagare ?
får hoppas det annars var det sjuk massa bilder...! :)
Nej, nej. Det finns ingen chans att plåta alla 58 000 löpare. Plåtade åt Marathonfoto som säljer bilder till löparna. Det gäller då att försöka plåta så många och så mycket som möjligt.
 
Vad kör du med för bildstorlek då? Jag antar att det är jpeg, för annars blir det ju så många bytes att de blir ett "hinder för sjöfarten", eller nåt...
 
Jag går i köp tankar av en 7D och undrar lite om minneskort till den. På många ställen verkar den gärna säljas tillsammans med sandisk extreme 16gb (60MB/s) och det känns ganska rimligt i pris. Frågan är då hur mycket vinner man på att köpa den dyrare pro varianten (sandisk extreme pro 90MB/s). Hur stor blir den praktiska skillnaden när man fotar, någon som har några erfarenheter?

Hur många fler bilder hinner man ta innan bufferten blir full och den går ner i hastighet.

(Har försökt söka i tråden och forumet men inte hittat något direkt svar.)
 
Den stora skillnaden är snarare när du laddar över bilder till datorn. Och hur snabbt en full buffert töms till kortet. I burstar vinner du kanske en extrabild i RAW (typ 16 iställer för 15).
 
Jag håller - som vanligt - med Wilhelm. Speciellt om man kör jpeg är det inte automateldskurarnas längd som man vinner så mycket på, utan mer hur snabbt man kan fyra av nästa salva. Jag har ett 16 GB Extreme III i min kamera, men jag märker sällan någon skillnad gentemot ett äldre Ultra II.
 
Den stora skillnaden är snarare när du laddar över bilder till datorn. Och hur snabbt en full buffert töms till kortet. I burstar vinner du kanske en extrabild i RAW (typ 16 iställer för 15).

Det var just angående bufferten jag undrade. Men om man bara vinner 1 bild eller så (i RAW, fotar nästan alltid RAW) så blir det helt klart det billigare kortet. Nästan dubbla priset känns lite väl saftigt annars!
 
Själv finner jag det mer sällsynt att jag slår i taket i bufferten genom att hålla avtryckaren nertryckt länge (fast i sådana lägen brukar jag förstås använda jpeg). Däremot är det inte lika ovanligt att jag vill ta flera kortare salvor tätt efter varandra, så tätt att de tillsammans fyller bufferten fortare än vad kameran hinner tömma den, så efter ett tag begränsar detta salvornas längd mer än jag skulle önska. Där kan ett snabbare kort hjälpa en hel del.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.