Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon EOS 7D

ACR 5.7 har inte ACR 6.0 (LR3 beta 2 brusred). ACR 6.0:s brusreducering görs innan RAW konverteringen och är inbyggd i motorn. ACR 5.7 vs ACR 5.6 är som vanligt stöd för fler kameror samt mindre buggar som åtgärdats.

/Stefan

Ok. Detta är beyond mitt scope, men så här skrev Adobe:

Release Notes:

- Camera Raw 5.7 includes an updated demosaic algorithm designed to provide compatibility with settings applied in Lightroom 3 beta 2.
- Lightroom 2.7 also includes the same updated demosaic algorithm. The updated demosaic algorithm will appear as a subtle shift in noise characteristics at default values.
- By default Camera Raw will display the image adjustments exactly as performed in the Lightroom 3 beta 2 develop module.

Kanske är LR3 beta inte alls som 3, men det har jag alltså ingen aning om.

Nu äntligen efter mycket velande, tvekande, funderande och planerande så har jag idag blivit en stolt och synnerligen nöjd ägare av en 7D med ett begagnat Sigma 17-70 objektiv samt ett 16gb udma minneskort. Yay! :)
Den känns verkligen gedigen och rejäl jämfört med många andra som jag har testat, så nu kan jag knappt vänta de 2½ timme det tar att ladda batteriet innan jag kan springa ut och fota 3 miljoner bilder ikväll. :)

/ Magnus

Release Notes:.../snip/... designed to provide compatibility with settings applied in Lightroom 3 beta 2.../snip/...

Enligt Eric (som är en av dem som arbetat mest mest den nya brusreduceringen) är det en uppdatering som gör att effekter/kommunikationsprotokoll ska vara översättbara mellan ny/gammal metod, inte att metoderna i sig är lika.

Magnus:
Grattis! :)

Nu äntligen efter mycket velande, tvekande, funderande och planerande så har jag idag blivit en stolt och synnerligen nöjd ägare av en 7D med ett begagnat Sigma 17-70 objektiv samt ett 16gb udma minneskort. Yay! :)
Den känns verkligen gedigen och rejäl jämfört med många andra som jag har testat, så nu kan jag knappt vänta de 2½ timme det tar att ladda batteriet innan jag kan springa ut och fota 3 miljoner bilder ikväll. :)

/ Magnus
Kul Magnus, grattis till ett bra val!
Jag bytte upp mig från 30D till 7D för någon månad sedan och kan inte vara mer nöjd. Snabb som attan och en grymt mycket bättre bildkvalité än 30D så här långt. Nu väntar jag bara till vintern när bandymatcherna startar så jag kan testa i dåligt ljus också. ;)

Testade min första större utskrift (320 * 464 mm) från 7D häromdagen. Ser fint ut, även om bilden beskurits lite, för kompositionens skull. Verkar ha hittat rätt med skärpan också, men det var förstås stillastående modell.

Testade min första större utskrift (320 * 464 mm) från 7D häromdagen. Ser fint ut, även om bilden beskurits lite, för kompositionens skull. Verkar ha hittat rätt med skärpan också, men det var förstås stillastående modell.

Har skrivit ut en 700 * 100 mm med perfekt resultat, skulle kunna gå ännu högre. Det mesta beror på skrivaren och pappret!

jävlar vad snabba ni var att haka på, tog bort mitt meddelande eftersom jag hade samma tanke som frilansaren i Smålandskogen

Här är jargongen rå men hjärtlig. Dessutom räknas vartenda skiljetecken, så pass på! ;-)

Det gick inte in större papper i den skrivaren. Jag har för mig maxstorleken på den är 11" * 18", och så ska det till lite marginal på det för att man ska kunna skära bort kanten, för att få utfallande tryck. Pappret var nåt ytbelagt "almanackspapper", 220 g/m². Men skrivaren var sprillans ny, ännu inte kalibrerad och dessutom hade den nåt fel på skrivhuvudet, så det blev lite svaga ränder i utskriften. Men om man tittar på bilden på samma sätt som man ser på en störig, analog TV-utsändning, dvs. där man helt enkelt låter bli att kolla på de detaljerna, utan ser på bilden, så gick det ju bra ändå.

Fort gick det i all fall. 90 bilder per minut i fyrfärg på lite drygt A3 format. Min lille Canon får nog gå ner till A10 om den ska fixa det... :-o

Oj, här var man tydligen inte välkommen. Trevligt folk det här. Ursäkta att jag skrev fel.

Du är mycket välkommen med fler sådana måttangivelser. Det förgyller tråden. Du fegar i all fall inte ur som en viss annan smålänning (Skriv ut större, Anders!) som skriver ut i modesta A3+ vilket en bra 6-8MP dslr klarar finfint.

Du är mycket välkommen med fler sådana måttangivelser. Det förgyller tråden. Du fegar i all fall inte ur som en viss annan smålänning (Skriv ut större, Anders!) som skriver ut i modesta A3+ vilket en bra 6-8MP dslr klarar finfint.
Att du skyller mig för att fega stör mig inte, men smålänning blir jag aldrig! Smålänningen är en överreklamerad varelse.
Nu har jag ju ingen sexmegapixlare, så jag får hålla till godo med en artondito. Får väl se på Ipex, om jag kan lura någon till att skriva ut ett rejält plakat, så vi kan se hur det ser ut. En Océ Apache, till exempel. Klarar väl 4*6, tror jag. Meter, alltså.

Att du skyller mig för att fega stör mig inte, men smålänning blir jag aldrig! Smålänningen är en överreklamerad varelse.
Nu har jag ju ingen sexmegapixlare, så jag får hålla till godo med en artondito. Får väl se på Ipex, om jag kan lura någon till att skriva ut ett rejält plakat, så vi kan se hur det ser ut. En Océ Apache, till exempel. Klarar väl 4*6, tror jag. Meter, alltså.

Varför gömmer vi oss här i sydvästra Kronoberg, då? Jag är inte smålänning heller. Men jag kanske har någon fakir i släkten. Du drog ju en vinstlott som släpptes in här när man betänker vilket sydligare o plattare landskap du rymde ifrån:)

Vad säger din boss när du använder företagets mastodontskrivare? Gör ett par utprintningar åt mig i klassen du anger ovan så ska jag inte skvallra:)

Förresten kan du testa din 7D när jag sjösatt och det blivit varmare. Om du inte har anlag för sjösjuka och har lust att hänga med någon kväll. Men du hatar väl att fiska, antar jag.

Problemet blir att släpa hem utskrifterna från Birmingham.

Vi brukar leka lite utanför sändningstid, så att säga. När man testar nya grejor blir det mycket dödtid. Rätt intressant att se hur det går till att göra ett printjobb av en vanlig jpeg, exempelvis. Fungerar ju inte riktigt som en vanlig hemmaskrivare.
Under uppbyggnaden av en mässa blir det också en massa testande, så det skrivs åtskilligt som bara slängs sen.

Vad bossen skulle säga, om han visste om det, menar du? Förmodligen "Kan du fixa några åt mig med?"

Fiskar gör jag i frysdisken på Maxi, men jag kan fotografera de som fiskar.

För länge sedan när jag var en liden påg så hotade min mor med att skicka mig till mörka Småland om jag var olydig, har fortfarande hemska drömmar om detta oerhörda hot. Men det gjorde nog en viss verkan eftersom jag är en snäll lite större påg numera och så varit mestadels i mitt liv.

Allra ödmjukast //R

PS. Grattis Magnus, du har gjort ett mycket bra val,

Tänkte höra med er som har 7D & batterigrepp. Visst orig är orig men med tanke på att orig BG endast är vädertätad i batteriluckan så känns det lite lagom roligt att lägga närmare 2000:-. Hade ett Phottix BG till min 50D & det fungerar verkligen kanon & var skön att hålla i. Vad har ni för erfarenheter av andra märken än Canon orig när det gäller batterigrepp?

Kommer satsa på orig batteri men var hittar man rimliga priser på dessa batterier då laddaren vad man har hört ej accepterar kopior?

Hur har du bearbetat detta trauma Pierre eller du har funnit dig i ditt öde? Men känn mitt moraliska stöd och möjligheten finns väl att dra västerut så fort möjligheten kommer.

Till tråden. Har nu kunnat prova 7D rejält och backar inte en millimeter på vad jag sagt innan. Med BG så är den lika skön att använda som 1Dmk3 och snabbheten ligger inte långt efter storebror. Men jag föredrar ändå mk3 ute i naturen, till sport så är det tvärtom. Jag tycker att bruset på lägre iso-tal är mer påtalande än på min mk3. Och att det finns mer pixlar i 7D (nästan dubbelt upp på mindre sensor) är nog bra vid vissa tillfällen men tror att det är detta som gör att jag tycker skärpan är inte full ut i klass med mk3. Får jobba mer med 7D's bilder och bägge husen är inställda i grunden på att göra så lite påverkan som jag tycker skall räcka till för bilden.

Jag har i och för sig inte satt mig in i alla dessa olika inställningar som finns men har tycker jag mig kunna påstå ganska hygglig koll. Men finner det att våra verktyg ställer mer och mer krav på oss för att kunna utnyttja dem full ut.

Men jag är fortfarande imponerad av min 7D och detta jag nämner kan jag nog säga är en parentes i det stora hela. Jag rekommenderar tveklöst utan att darra på rösten fortfarande folk att titta, känna på och ev. köpa 7D.

Trevlig pingsthelg! //R

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar