Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon EOS 7D

Jag har inga problem alls att använda den med glasögon, det är en märkbar skillnad jämfört med xxD-serien vars sökare är avsevärt mindre.
//Leif
Jag har glasögon och tycker 7Ds sökare fungerar väldigt bra utan extra tillbehör.
Det låter strålande! Kameran verkar passa mig utmärkt. Det som främst håller mig tillbaka för köp just nu är att så många verkar ha fokusproblem m.m. + att det skulle vara kul att se hur 60D blir. Fast känns inte så troligt att den kommer få lika bra sökare!

EP-EX15 (EyePoint EXtender 15 mm) passar mycket riktigt inte till exempelvis 1D Mark III, och då inte heller till 7D, som har samma typ av sökarokular. Skillnaden på de två är att okularet sticker ut betydligt mer på baksidan på 1D Mark III än vad det gör på 7D, så man kladdar ner displayen mer på 7D. Hålet man glor i är mindre på enklare kameror, som 40D och 5D Mark II.

Jag klarar bra att se i 7D med glasögon. Men jag satte ändå dit en korrektionslins på sökaren, som flyttar det ordinarie korrektionsområdet en bit, så att det täcker mina ögon både med och utan glasögon. Då behöver jag bara snurra på ratten på sökaren, så kan jag använda kameran på vilket sätt jag vill. Är man ute och ränner i fuktigt väder vill det gärna bli imma på glasögonen, så då är det bra att bara kunna stoppa dem i fickan och köra utan.

Normalt sett fungerar avtrycket på 7D precis likadant i Live view som när man använder kameran normalt. Tyvärr, tycker jag, för det fungerar mycket bättre att ha AF på enbart AF-ON i live view. När jag använder Live view vill jag fixa till komposition, fokus och exponering, och sen ta bilden. När jag då verkligen tar bilden vill jag inte köra en kontrastfokusering, som tar en halv evighet på sig (känns det som). Lika lite vill jag fokusera med fasdetekteringen, via en punkt, eller flera punkter, som jag inte riktigt har pejl på var de är belägna. Inte heller vill jag sätta om optiken till MF, för jag kan ju vilja ha hjälp av AF när jag håller på att riktar in kameran.
Alltså vore det idealiskt om jag bara hade fokus på AF-ON, inte på avtrycket. Tacknämligt nog fungerar de knappinställningsfunktioner som 7D har lika bra i live view som annars, så det är bara att programmera bort AF från avtryckaren, så fungerar 7D lika bra till live view som 40D gör, exempelvis.

Tack Anders alltid fint att få höra hur andra använder kameran.
Men är kontrastfokusering inte lika skarpt som fasdetektering ?

Blir AF mycket långsammare bara för att man har Live view igång eller är det sånt som ansikts igenkänning som gör det långsammare ?

Man vill ju inte missa skärpa för att få möjlihet att välja knapp för AF.

Mvh. /Lennart Edlund

.
Men är kontrastfokusering inte lika skarpt som fasdetektering ?

Ja, kan ofta t o m bli skarpare, isynnerhet om man har LV inzoomad 5 eller 10x och ser med blotta ögat att skärpan verkligen sitter. Mest användbart vid stativfotografering.Men tar längre tid än fasdetekterad AF.
Har inget att göra med ansiktsigenkänning i grunden, men letar AF efter ett ansikte så kanske det slöar ner mer.

Ansiktsigenkänning förresten. Använder det aldrig, men testade för skojs skull i början. Hela bilden dominerades av en traktor framför ett hus t h i bilden och en kärring (förlåt dam) t v.

AF valde traktorn, vilket jag också skulle ha gjort:)

Jodå, kontrastfokusering kan vara minst lika skarpt som fasdetektering, om inte skarpare. Man ska ha klart för sig att fasdetekterande autofokus (som alltså är det "vanliga" autofokussystemet, det som alltid används när man tittar i sökaren på vanligt vis), det mäter med separata fokussensorer i kameran. Till viss del också via en separat optisk väg till dessa sensorer. Om då något är fel inställt i detta separata system, kommer skärpan inte att bli rätt, när bilden tas av sensorn, som ligger bakom optiken enbart, utan några ytterligare optiska steg däremellan.
Kontrastfokus, däremot, utförs just genom mätningar på denna sensor, så där finns inte utrymme för några felkalibreringar. Det är i det som ska bli den färdiga bilden som mätningen görs, inte i något separat system.
Nackdelen med kontrastfokus är att kameran kan inte se varken på vilket håll det är felfokuserat (för nära/för långt bort) eller hur mycket. Kameran måste prova sig fram, genom att först köra på ena hållet och då se om det blir bättre eller värre, och sen köra på rätt håll och se när det börjar bli värre igen, vända och hitta det läge där det blir bäst. Fasdetekterande fokus ger med en enda mätning både i vilken riktning det är fel och hur mycket det är fel.

Men när man kör fasdetekterande vill man kunna se var man mäter. Därför visas AF-punkterna inspeglade i sökaren, så att man kan se till att placera den man använder på rätt ställe i motivet. Det ser man inte på samma sätt i Live view, så det är inte lika lätt att se att man har den på rätt ställe. Dessutom måste spegeln ner för att normal autofokus ska fungera, och sen upp igen, för att fortsätta Live view.
Kontrastvarianten måste plöja igenom hela proceduren varje gång, för den kan ju inte veta att du fortfarande pekar på samma ställe som innan, och att det redan är fokuserat. Något som vanlig AF alltså kunde gjort.
Det är detta som gör att autofokus under live view blir så mycket långsammare än vanligt (när man inte använder vanlig AF, då, med dess begränsningar). Det är mycket långsammare än i en kompaktkamera, där de små sensorerna, med åtföljande pyttekorta brännvidder, ger så mycket skärpedjup att kontrastfokuseringen inte behöver göras lika noggrannt.

Detta sammantaget gör att jag föredrar att ha fokus och avtryck som två separata ting även i Live view. Jag föredrar det vid normal användning av Servo AF också, men inte alltid vid One shot AF.

AF i Liveview a'la kontrastfokus är "ohyggligt" långsam jämfört med fasdetektering. AF är ju den gren där SLR:er excellerar - blixtsnabb AF via den separata kretsen (fasdetektering). Däremot är kontrastfokus alltid exakt, den tar skärpan efter vad som fångas på sensorn och "kan inte göra fel". Det kan däremot fasdetektering göra alltså. Kontrastfokus används rätt ofta här på FS när en kameras AF-krets ska testas - av det enkla skälet att det ger en referensbild på hur bra objektivet presterar. På rörliga objekt är det meningslöst med kontrastfokus däremot, den hinner inte med.

Men du kan alltså använda fasdetektering även i LiveView, men ger då den där trista blackouten - helt enkelt för att spegeln måste ner för att kamerans traditionella (snabba) AF krets ska kunna användas.

När det gäller ansiktdetektering är det inget som kan påverka kontrastfokus mycket, den är redan så långsam och processorerna så snabba att programraderna som letar efter ansiktena i vad sensorn tittar på lätt hinns med "i bakgrunden".

Kompaktkameror kan ha snabbare (kontrast-)AF. En orsak är att skärpedjupet på små sensorer är så långt att det inte behövs samma precision. Det blir "bra ändå". Och så är det ett mindre linspaket som ska justeras. Har man satt på ett F/1.4-1.8 e.dyl på en 7D (eller "ännu värre" på en FF), så duger inte "ungefär rätt", det måste vara exakt eftersom skärpedjupet på något som är nära kan vara någon cm bara.

EDIT: ja här hann det komma kloka svar medan jag skrev ... :)

Senast ändrad:
Tack för alla ingående förklaringar.

"Men du kan alltså använda fasdetektering även i LiveView, men ger då den där trista blackouten - helt enkelt för att spegeln ska ner och kamerans tradionella (snabba) AF krets ska ställa in fokus. "

Okey då är jag med fast jag tycker då att en del av finessen försvann med att kunna välja avtryck för AF eftersom spegeln allså måste fällas vid Live View AF snyft !

Jag trodde snabbheten skulle bli densamma bara rätt knapp användes hehe.
Fasdetektering har ju klart sina fördelar och allt görs i samma tryck snabbt utan blackout. Men vid Live View så går allså inte detta att fås men 7D ger mig val möjlihet iaf.

Det nya mätsystemet som 7D har fått iFCL "Focus Color Luminance metering system (iFCL)" fungerar det både i Fas och kontrast fokus ?

Mvh. /Lennart Edlund

Lennart, det där med traktorn var kul! :D

Dessvärre helt sant. Antingen säger det något om kamerans ansiktsigenkänning eller också något om objektet ansiktsigenkänningen undvek. För att nu uttrycka det diplomatiskt.
Mindre diplomatiskt: Hade det varit en gaffeltruck och den feminina varelsen stått med överarmarna tätt intill kroppen samt underarmarna fällda i 90 graders vinkel rakt fram från kroppen räknat hade kamerans AF-ansiktsigenkänning troligtvis gjort att kretsarna bränt då den efter 3 timmar inte kunnat välja.

Ansikte:

1.framsidan av en människas huvud, från ögonbrynen och nedåt, eller föremål som ska avbilda detta
1905: Ord och bild:
Och 96:s småskrattande ansikte blef med ens så allvarligt och grubblande, att kandidat Brogren förvånad satte sig upp och började att trefva efter pince-nezen under halmmadrassen.

Traktor:
Detta direktiv skall bara gälla traktorer definierade i punkt 1 som är utrustade med luftfyllda däck och minst två axlar och är konstruerade för en högsta hastighet på mellan 6 och 30 km/tim." "2. Detta direktiv skall bara gälla traktorer definierade i punkt 1 som är utrustade med luftfyllda däck och minst två axlar och är konstruerade för en högsta hastighet på mellan 6 och 30 km/tim."
2. Artikel 1.2 i direktiv 80/720/EEG(18) skall ersättas med följande: 2. Artikel 1.2 i direktiv 80/720/EEG(18) skall ersättas med följande:
"2. Detta direktiv skall bara gälla för traktorer definierade i punkt 1 som är utrustade med luftfyllda däck och minst två axlar och är konstruerade för en högsta hastighet på mellan 6 och 30 km/tim och ett fast eller variabelt hjulavstånd på drivhjulsaxeln på minst 1 150 mm." "2. Detta direktiv skall bara gälla för traktorer definierade i punkt 1 som är utrustade med luftfyllda däck och minst två axlar och är konstruerade för en högsta hastighet på mellan 6 och 30 km/tim och ett fast eller variabelt hjulavstånd på drivhjulsaxeln på minst 1 150 mm."
3. Artikel 1.2 i direktiv 76/763/EEG(19) skall ersättas med följande: 3. Artikel 1.2 i direktiv 76/763/EEG(19) skall ersättas med följande:
"2. Detta direktiv skall bara gälla för traktorer definierade i punkt 1, som är utrustade med luftfyllda däck och minst två axlar och är konstruerade för en högsta hastighet på mellan 6 och 30 km/tim och har ett hjulavstånd på minst 1 250 mm."

Detta är ett ansikte enl en kompaktkamera jag ägde ett tag. Den som håller upp gösen har sin mer eller mindre fagra nuna riktad rakt in kameran. Hans nuna blev oskarp. Men kameraskrället hade ju rätt på sätt och vis ändå.

Exemplet med 7D:s preferens traktor istället för kvinnoansikte vill jag inte lägga ut här. Vill inte att damen i fråga ska sätta sitt ståtliga akterkastell (värdigt slagskeppet Bismarck) på mig som hämnd. Kommer inte att spela någon roll om jag bara försöker så mycket som andas om att jag bara skildrade verkligheten.

Så mycket kan jag dock upplysa om att damen ifråga bor i närheten av Anders Persson. Förresten jag kunde ju lägga ut bilden och säga att han initierat det hela. Fast då tvingar mig mitt samvete att besöka honom på lasarettet dagligen under 3 månader.

Ang föregående inlägg bör LEE Cordon Bleu skicka detsamma till Canons konstruktionsavdelning så att vi får en firmware som fixar detta,

Bilagor

• gös.jpg
    gös.jpg
    62.9 KB · Visningar: 356
Tja, det är faktiskt åskvarning för sydvästra Kronoberg. Så om din 7D ff råkar vara blixtstyrningsimpotent så kan det bli mer än 3 månader. Eller Fonus...

Kameran är i Malmö, vilket ju ligger i det vackrare och trevligare Skåne, så det får åska bäst det "gider" i Kronobergs län.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar