ANNONS
Annons

Canon EOS 7D

Blixtstyrning

Pratade med en tekniker på Intervision i Malmö idag. Han skulle titta på blixtstyrningsproblemet på min 7D. Uppenbarligen hade han aldrig haft med ett sådant problem att göra tidigare. Ändå fanns det inte en enda kamera som vi kunde hitta i Scandinavian Photos lager av 7D, i november, där detta fungerade.

Är det ingen som använder den inbyggda blixtstyrningen på 7D? Mer än jag då?
Eller är det ingen som bryr sig om att kameran inte fungerar som utlovat? Mer än jag då?
Jag tycker det är märkligt. Bryr sig folk inte om omaket att få den fixad för att bli av med ett sådant problem, utan bara lever med att det inte fungerar?
I och med att det fanns så många kameror som inte heller fungerade hos handlaren (de är ju inte direkt små heller), vägrar jag att tro att det är bara några få kameror som är drabbade.

Får väl se om han kommer fram till en lösning tillsammans med Canon.

Just jag har ingen nytta av blixtstyrning i dagsläget därför väntar jag med det efter sommaren då jag inte vill vara utan kamera hela sommaren.

När jag testade det fick jag inga konsekventa resultat. Minns jag rätt blev det ibland fel på närbilder (men det är det nog allmänt [?]). Det berodde också på objektiv och bländare. Och var det inte specifikt om FEL du rapporterade om inledningsvis, eller gäller det all blixtsttyrning? På lite längre avstånd har jag använt det vid några tillfällen (ställt ifrån mig extern blixt på takstuds el.dyl, kanske 3:1 effekt mot interna). Då har det funkat (iaf inga utbrända bilder utan helt enkelt hyffsade exponeringar och alltid trevligare än blixt-rakt-på). Kanske dags prova igen - men som föreg. talare - får en ev. inlämning bli efter sommaren för jag vill inte vara utan kameran nu. Har du uppdaterat din problembeskrivning - eller gäller samma fortfarande?

Av sig själv bättrade min kamera sig lite. Från början fungerade det varken med eller utan FEL. Men strax innan (alltså innan, märkligt nog) en firmwareuppgradering hade den kommit dithän att det nästan alltid fungerade om jag inte använde FEL. Men med FEL blir det fel... Kanske det som de avser, ha-ha?

Med en indirekt blixt och mätning med E-TTL II och användande av FEL får jag i nästan alla fall blixten att slå med full styrka, oavsett vad som hade varit rätt. Sätter jag en 580 EX II på kameran och använder den som master istället, då fungerar det. Det är därför jag anser att det är fel på kameran. Det har inget att göra med att jag anser att det skulle exponerats annorlunda, för i så fall kunde det ju vara E-TTL II som inte fungerade så som jag tycker det ska. Men här handlar det om att två olika sätt, som ska vara likvärdiga, att utföra samma funktion på, de ger olika resultat.

Har man lågt ISO och inte alltför stor bländare märker man knappt problemet i många lägen, för då är det ändå nära full effekt på blixten som är rätt.

Två veckor på Intervision. Ännu ingen lösning klar. Tydligen inte så lätt.

Tur jag inte är en sån där som säljer det gamla så fort jag köper något nytt i fotoväg.

Ursäkta [OT]

Tur jag inte är en sån där som säljer det gamla så fort jag köper något nytt i fotoväg.

Ber om ursäkt för OT.
Men med din utrustning (enligt din profil här på FS) så kvalar du in för silvermedlemskap i CPS.

Den som är silvermedlem skall (i normalfallet, självklart kan det finnas undantag) få sin utrustning fixad på fem arbetsdagar.

https://cps.canon-europe.com/

Apropå ingenting.. jag investerade i ett batterigrepp idag till min 7D för att jag önskade bättre stabilitet och grepp när jag fotar handhållet. Det ska testköras i helgen men första intrycket av några testbilder med det är att det hjälper en hel del, den extra vikten gör det lättare få skakfria bilder och filmer.

Så ser det ut, fotat i badrumsspegeln här hemma. :)
http://theimghost.com/images/img3683web.jpg

/ Magnus

Men med din utrustning (enligt din profil här på FS) så kvalar du in för silvermedlemskap i CPS.
Där ser man. Det hade jag inte tänkt på. Nu går jag omkring här hemma och lyser i mörkret, på grund av denna nykomna upphöjdhet!

Tack för upplysningen. Skulle förstås haft tänkt på det innan jag lämnade in grejorna...

Jepp, jag tänkte köpa den remmen men de hade inga hemma i butik igår så jag tar det senare. Den funkar så här utan remmen tillsvidare. Hehe "turistremmen", den har jag inte hört förut. :)

/ Magnus

Tips: släng "turistremmen" och köp en E1 handlovsrem.
Grym skillnad på känsla om du frågar mej.

Har man stora händer (som mig) är E1 handlovsrem fruktansvärt jobbig, tummen blir knölig att använda på hjulet o i menyerna :\ Annars ruggigt go att bara plåta med!
Turistrem eller ej, de är väl isåfall att ha den bakom nacken vilket den är till för kan väl se lite roligt ut :) men de är grymt gött att fästa i ryggsäcken i karbinhake om man fotar nån tillställning när man har två hus..

Skulle också behållit en sån järnklump. Den besitter trist andrahandsvärde till skillnad mot de smidiga XXXD-kamerorna. ;o)

Tacksam om du berättar hur dina tester funkar när kameran kommer tillbaka - och vad dom påstår sig ha gjort....

Jag har kvar min 400D också. Ingen som vill ha en sån fjuttkamera.

Efter Dannnes tips får jag väl stressa Intervision lite genom att upplysa dem om min nyupphöjda status som CPS-medlem också...
Fungerar den inte som den ska (fortfarande definierat som att det ska inte bli nåt märkbart olika om jag styr med intern blixt jämfört med en 580 EX II som master), kommer jag att kräva utbyte. Det har jag försökt förr, och då fanns det ju inget att byta mot, eftersom alla jag hittade hade samma fel, men nu borde väl Canon ändå ha fixat till detta i prodkuktionen.

Och så till en mycket viktig fråga "tycker jag" en fråga om 7D c d AF hur funkar det ?

Jo ni som vet och kan berätta för en som behöver svar innan köp, HAR 7D vanliga avtryckaren AF funktion vid Live view ?`
Eller måste man som på min 50D trycka på ännu en knapp "baksidan" på kameran för AF ?

Mvh. /Lennart

Du kan programmera fler knappar än på någon tidigare Canon (säger reklamen iaf). LiveView AF kan ställas på olika sätt. Även om jag själv använder det sällan är min avtryckare inställd på Liveviews kontrastfokus. Du håller alltså ner avtrycket halvvägs - så startar kameran kontrastfokus - och när den hittas (grön ruta + pip) så fullfölj trycket för att ta bilden. Det kanske är ställt så default, det orkar jag inte kolla - använder det för sällan som sagt. Du kan nog själv bläddra i manualen för att se vilka möjligheter som finns för alternativet "Quick Mode" - då spegeluppfällning sker och traditionella AF-kretsen används (ger snabbare fokus - men å andra sidan en blackout).

EDIT: kontrastfokus heter "Live Mode" på Canonspråk. Den kan numer också kopplas till ansiktsigenkänning.

Där ser man. Det hade jag inte tänkt på. Nu går jag omkring här hemma och lyser i mörkret, på grund av denna nykomna upphöjdhet!

Tack för upplysningen. Skulle förstås haft tänkt på det innan jag lämnade in grejorna...

Det va så lite.
Hoppas verkligen att du får hjälp med felet.
Gällande CPS så blev jag själv medlem häromdagen då jag själv uppfyllde kravet genom att köpa just en 7D. Det var därför tanken slog mig.

Du kan programmera fler knappar än på någon tidigare Canon (säger reklamen iaf). LiveView AF kan ställas på olika sätt. Även om jag själv använder det sällan är min avtryckare inställd på Liveviews kontrastfokus. Du håller alltså ner avtrycket halvvägs - så startar kameran kontrastfokus - och när den hittas (grön ruta + pip) så fullfölj trycket för att ta bilden. Det kanske är ställt så default, det orkar jag inte kolla - använder det för sällan som sagt. Du kan nog själv bläddra i manualen för att se vilka möjligheter som finns för alternativet "Quick Mode" - då spegeluppfällning sker och traditionella AF-kretsen används (ger snabbare fokus - men å andra sidan en blackout).

EDIT: kontrastfokus heter "Live Mode" på Canonspråk. Den kan numer också kopplas till ansiktsigenkänning.

Tack Wilhelm för ditt svar !
Jag använder Live View mycket i studion och det skulle underlätta mycket för mig om jag hade vanliga knappen möjlig för AF men 50D har av någon anledning tillför ännu en knapp för detta tyvärr.
Jag vill ju som du skrev trycka ned till hälften för fokusering och ljusmätning så detta alltid görs och inte glöms.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar