Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon EOS 7D

Samma här...fast jag var olydig... och här är jag nu......från västkusten till mörkrets hjärta...

Man vänjer sig med tiden. Jag blev tvångsdeporterad till Kronobergs län när pappa bytte jobb och drog med sig mor och mig hit från Södermanland och Stockholm. Här blev jag som 10-åring mobbad för att jag talade tungspets-R, men överlevde.

Men som jag sagt tidigare: Man får vara glad att pappa inte fick jobb söder om länsgränsen, med tanke på hur de uttalar bokstaven R därstädes i det där landskapet där folk inte ens kan almanackan. Inte är det pingst nu, mr Lantz??!! Det kallar jag framfokus som borde justeras.
(Det där skrev jag bara för jag är så j-vla avundsjuk på Österlen)

Om gruppen The Eagles hade riktat blickarna mot Sverige innan de skrev Hotel California hade den sannolikt hetat "Värdshuset söder om Landsvägen". Andemeningen hade varit densamma dock: "You can check out any time you like, but yoy can never leave".

Fast västkusten...tja, det regnar lika mycket här. Å andra sidan sticker jag under torsdagen upp till Stockholm (ingen 7D med denna gång, bara 5DMkII o en 24-70 samt en G10)

Dock är det Kristi Flygardag. Så Ronneys helghälsning passar väl i alla fall.

Trevlig Helg på Eder alla och må autofokusen vara Eder nådig på det att Ni ej drabbas av bakfokus. Må solen skina över Eder på det att isot ej ställs så högt att bruset inleder Eder i frestelse att sngela på Eder grannes D3s

//L
 
Kommer du hit på fredag kan du fotografera sport utomhus (Sydsvenska rallyt). Ska bli intressant att se hur du väljer kamerahus då?
 
Kommer du hit på fredag kan du fotografera sport utomhus (Sydsvenska rallyt). Ska bli intressant att se hur du väljer kamerahus då?

Fotografera "sport" ??? Vet hut, karl! Vistas bland stinkande bilskrällen när det pågår hockey-VM och dessutom Stanley Cupslutspel pågår och sänds på TV.
Ni skåningar...inte konstigt att MIF Redhawks aldrig tar sig tillbaks till elitserien. Men det stora evenemanget är väl Gödselrallyt med Rollebör? En "sport" med skånska traditioner.

Undrar just nu om jag inte gör klokt i att åka iväg från trakten ett par dagar, med tanke vad jag skrivit. Tja, jag trycker på skickasvarknappen och ser vad som händer.

Så om du ska på rallyt....God Hjul, Anders!
 
springa ut och fota 3 miljoner bilder ikväll. :)

/ Magnus

Gick det bra? Hur många bilder blev det?
3 miljoner bilder med 7D:n tar lite drygt 104 timmar om den får gå på 8b/s.
Troligen tar batteriet slut innan den hinner bli klar, om inte batteriet dör gör nog slutaren det!

Skit samma... 7D är en underbar kamera, hoppas du fick ett gäng sjyssta bilder.
 
Är väl rätt nöjd....jag jämför ju med 450d och 350d. Inte med 1d eller 5d. Kan väl konstatera att mina objektiv "blivit skarpare" . Mitt 300 fungerar även på långa avstånd och mitt 17-70 fungerar på alla bländare...Kameran är lite tung men det är överkomligt. Autofokus mkt bättre än mina föregångare. Fast den va dyr.
 
Bortsett från ljudinställningen är det tvärtom. Det är 5D Mark II som uppgraderats så den fungerar som 7D, bortsett från att 5D Mark II saknar det dedicerade manöverorganet för filmning.
 
Så om du ska på rallyt....God Hjul, Anders!
Nä, det får nog vara. Sträckan här intill körs inte förrän på lördag, såg jag när jag var ute och rekade. Då ska jag till England.
Däremot fotograferade jag några av entusiastbilarna när de körde förbi idag. Men det är knappast något som ställer 7D på något ordentligt prov.
 
Jo Lennart, jag tillhör dem som gillar god framförhållning. Och när man då tillhör dem som inte firar den ena eller andra helgen numera så blir man lätt desorienterad på'et.

Österlen är ett skönt ställe. Har varit runt en del i mitt liv men har alltid känts lika gott att få komma "himm". Men så är det nog med de flesta ställen.

//R
 
Bortsett från ljudinställningen är det tvärtom. Det är 5D Mark II som uppgraderats så den fungerar som 7D, bortsett från att 5D Mark II saknar det dedicerade manöverorganet för filmning.

jaha ok jag kanske har missupfattat med att 5D har bättre hantering med t.ex 720P ? tror du att ljudinställningen kommer till 7D?
 
Nix. När 7D kom ut var det den mest kompletta filmkameran gömd i en DSLR från Canon så långt.

Nån skillnad vill de kanske behålla mellan den dyrare 5D Mark II och 7D.
 
Du är mycket välkommen med fler sådana måttangivelser. Det förgyller tråden. Du fegar i all fall inte ur som en viss annan smålänning (Skriv ut större, Anders!) som skriver ut i modesta A3+ vilket en bra 6-8MP dslr klarar finfint.
Kom åt en större efter stängningsdags på Ipex. Kunde tyvärr inte ta hem den, för den gick inte in i flygplanet. Ja, utskriften, alltså, inte printern.
HP Scitex TJ8600 heter skrivaren.
Blir faktiskt rätt vettigt om man backar tillbaka lite när man tittar på bilden. Gör man inte det får man ont i nacken...
 
Knarrande minneskortslucka

Minneskortsluckan på min kamera knarrar aningens när man tar tag i kameran. Den glappar aningens när den är stängd, man kan trycka dem mot kameran ca 0.5mm.
När jag var på Canon i GBG för annan service så påtalade jag detta för teknikern som jämförde med de andra 7D som fanns på "lager", alla hade samma fenomen.
Han tyckte inte det skulle vara så utan han skulle ta upp det, detta vara i januari.
När jag nu pratade med dem idag igen så fick jag till sluta prata med en produktspeciallist, han tyckte nog inte det skulle vara så men han brydde sig inte speciellt mycket eftersom ingen annan tyckte det var ett problem (han sade inte exakt så, men det lät som det var så han menade det).

Så är det bara min kamera och de som fanns på lager/reparation vi det tillfället som uppvisar detta fenomen eller är det bara jag som är konstig och ställer för stora krav?
 
Om det inte är något som direkt påverkar kamerans funktionalitet och eventuellt vädertätheten så tror jag inte Canon tänker reparera eller byta ut den på grund av en sån relativt liten grej. Men om det kan läcka in vätska där pga vädertätningen inte gör sitt jobb då bör den ju repareras för att undvika att vätska läcker in där glappet är.

Men jag tror inte det är något att oroa sig över, lite knarrande i batteriluckan är nog ganska normalt.

/ Magnus
 
Knarret förekommer på alla modeller med samma konstruktion på luckan, det har ingen betydelse för funktionen eller väderskyddet. En del tycker det är störande, andra har aldrig lagt märket till knarret. Så det är nog du som har för stora krav helt enkelt, en tyst lucka skulle förmodligen kräva en helt annan (dyrare) konstruktion.
 
Har de senaste dagarna använt en 5d mk II och det jag främst av allt älskade var den gigantiska sökaren i jämförelse med min 400D.

Har länge funderat på att skaffa en 7D och undrar nu fall det skiljer sig mycket i just sökaren? Har 5d ett övertag eftersom den är fullformat även i sökaren eller har är det lika stora?
 
Har de senaste dagarna använt en 5d mk II och det jag främst av allt älskade var den gigantiska sökaren i jämförelse med min 400D.

Har länge funderat på att skaffa en 7D och undrar nu fall det skiljer sig mycket i just sökaren? Har 5d ett övertag eftersom den är fullformat även i sökaren eller har är det lika stora?

7d ligger mellan din 400d och en 5d vad gäller storlek på sökare. 7d fungerar ngt bättre med glasögon än 5d. FF har alltid lite större sökare, men 7d är Canons hittills största för aps-c, möjligen även störst jämfört med konkurrenterna.
 
Tack så mycket, det var precis det jag ville ha bekräftat!
Jag hoppas priserna kan gå ner yttligare på både 7D & 5dmkII fram till nästa fotomässa i Sthlm, då kanske det kan bli något bra fynd!
 
Hur många bilder på ett ungefär kan man ta med 7D & ett orig batteri med intensiva serietagningar?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.